Op de IAA 2014 toonde Mercedes-Benz zijn nieuwe aardgasmotor M 936 G in de een Econic NGT 2630. De zescilinder heeft daarbij het vermogen van dieselmotor, maar is wel schoner en stiller.
De nieuwe aardgasmotor M 936 G is gebaseerd op de turbodiesel OM 936 met een inhoud van 7,7 l. De motor heeft een vermogen van 222 kW (302 pk) en een maximaal koppel van 1.200 Nm. Desondanks is er 20 procent minder CO2 uitstoot dan een vergelijkbare dieselmotor. Bij gebruik van biogas wordt de CO2 balans nog gunstiger. Het motorblok en de cilinderkop zijn van de OM 936, maar aangepast aan het gebruik van aardgas. Nieuw ontwikkeld zijn de turbo, de luchttoevoer, de ontsteking en de brandstofvermenging. De ontsteking is hetzelfde als bij een benzinemotor. De bougies zijn gemonteerd waar bij de dieselmotor de injectoren zaten. Door een betere geometrie van de bovenzijde van de zuiger is de verbranding schoner bij een hoger vermogen. In plaats van een roetfilter wordt een driewegkatalysator gebruikt. Bijzonder zijn de nieuwe lichtgewicht gastanks. Deze zijn gemaakt van staal met een mantel van koolstofvezel.
Op de beurs stond de Mercedes-Benz Econic in een 6×2/4 ENA uitvoering, met een wielbasis van 3.900 mm, een GVW van 26 ton en een Allison transmissie. De Econic is verder leverbaar als 4×2, 6×4, 6×2/4, 8×4 en 8×4/2 met elektro-hydraulische progressief gestuurde na- en voorloopas met GVW van 18 ton en 26 ton. Speciale uitvoeringen zoals bijvoorbeeld een vier-assige ‘triple’ variant (drie achterassen) met 32 ton GVW en een nieuwe 9-tons naloopas zijn ook verkrijgbaar.








