Ga naar hoofdinhoud

Rijden met de nieuwste Freightliners – hoe cool is dat!

Daimler Trucks North America greept de technologiebeurs CES aan om nieuwe hightech te introduceren op haar Freightliner Cascadia. Het nieuwe vlaggenschip kan (net als de Actros in Europa) level 2 autonoom rijden. Maar Daimler wil meer. Om binnen 10 jaar level 4 autonome trucks op de weg te hebben wordt meer dan  500 miljoen US dollar geïnvesteerd. TTM.nl reed met de nieuwe Cascadia. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_1_68]

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: DAIMLER, TTM.NL

TTM.nl was erbij toen Daimler in 2015 de Freightliner Inspiration Truck over de Hoover Dam liet rijden. We konden toen zelf ervaren hoe het is om de handen van het stuur te halen en de truck zelf te laten rijden. Inmiddels zijn we vier jaar verder en de technologie is flink opgeschoten. ‘Automated trucks’ zijn nu al heel gewoon: hier in Europa kan de Mercedes-Benz Actros met level 2 automation worden besteld. Amerika volgt nu ook met de nieuwe Freightliner Cascadia. Level 2 autonoom rijden betekent dat de truck zelf kan sturen en accelereren en afremmen, allemaal op basis van sensoren. Daimler Trucks zet hoog op autonoom rijden. Het investeert meer dan een half miljard Amerikaanse dollars in de verdere ontwikkeling ervan en stelt 200 nieuwe banen beschikbaar. Daarmee wil Daimler binnen 10 jaar op level 4 zit van autonoom rijden. Dat houdt in dat een chauffeur eigenlijk enkel nog aanwezig is voor controle en eventuele assistentie.

Businesscase
Autonoom rijden is dus het doel van Daimler. De truckfabrikant zet echter een punt achter platoonen, zolang dat gaat om bemande trucks. “Er is domweg geen businesscase voor platooning”, zei Daimler Trucks CEO Martin Daum aan het begin van de Consumer Electronics Show in Las Vegas. Daimler heeft de afgelopen jaren veel met platooning getest, vooral in de Verenigde Staten, en het moeten concluderen dat de praktijk van platooning lang niet zo rooskleurig is als de theorie. “Voor de duidelijkheid, onder platooning verstaan wij dat twee of meer trucks elektronisch gekoppeld zijn en op korte afstand van elkaar rijden. Dat moet aerodynamisch voordeel brengen en daarom brandstof besparen. In theorie zo’n vier procent”, aldus Martin Daum. “Maar dat percentage staat voor het perfecte plaatje. In de praktijk bleek platooning ook op lange trajecten lang niet altijd mogelijk. Te vaak fluctueerde de afstand tussen de trucks. Door hellingen, op- en afritten of tussenvoegend verkeer. Dat betekende dat er gas bij gegeven moest worden om het platoon weer dicht op elkaar te laten rijden. Daarmee daalde het voordeel wat betreft brandstofbesparing tot onder de één procent. Te weinig om ermee door te gaan, vinden wij.”

Tablet
Voordat we achter het stuur kunnen kruipen van een aantal Freightliners, nemen we de nieuwe Cascadia eerst eens goed onder de loep. Aan de buitenzijde zien we vooral aerodynamische optimalisaties. Aan de voorzijde zien we dat de bumper verlaagd is, de ingang voor de towhook is afgedicht en aan de A-stijl zit een deflector. Ook aan achterkant van de cabine, aan de randen van de wielkasten, de onderkant van de carrosserie en tussen de achterassen zien we rubber of kunststof verlengingen afdichtingen, allemaal bedoeld om minder luchtweerstand te creëren. Zeer fraai is Aerodynamic Height Control. Bij snelheden vanaf 85 km/h wordt de wielophanging lager afgesteld, waardoor de Cascadia nog lager over het asfalt zoeft. Al deze optimalisaties zijn overigens optioneel. Bij een kijkje in de cabine vinden we dezelfde tablet-achtige schermen in het dashboard als bij de nieuwe Actros in Europa, inclusief de swipe-knopjes op het stuur. De leefruimte in de cabine is natuurlijk ongekend.

ACC
Nog interessanter dan de cabine zijn alle aanpassingen aan de aandrijflijn. Er is een nieuwe Detroit 12 gangs automaat met Intelligent Powertrain Management 6, wat wij kennen als Predictive Cruise Control. Onder de noemer Detroit Assurance 5.0 introduceert Freightliner Adaptive Cruise Control, Active Brake Assist 5 en Active Lane Assist. Dat laatste systeem houdt de vrachtwagen keurig op de rijstrook, als het moet met kleine stuurcorrecties. Het stuur loslaten kan, maar is natuurlijk niet nodig. Grappig is het wel, al krijgt de fleetmanager een seintje als de chauffeur langer dan 60 seconden het stuur niet in handen heeft. Side Guard Assist is ook aanwezig. Voor fietsers of voetgangers in de dode hoek wordt je gewaarschuwd met licht- en geluidssignalen, volgens het zelfde principe als het systeem op de Actros. Op een van de lange plattelandswegen in de staat Nevada krijgen we een demonstratie van ACC, dat bij een stilstaande auto voor ons de truck netjes afremt tot stilstand. Alle optimalisaties aan de aandrijflijn en aerodynamica, inclusief de assistentiesystemen moet een fikse besparing op het verbruik van de Detroit Diesel motoren opleveren: 35 procent maar liefst belooft Freightliner.

Distributie
We laten de Freightliner New Cascadia even voor wat-ie is want Daimler Trucks North America heeft nog meer interessants voor ons klaargezet op de Las Vegas Motor Speedway. Veel daarvan heeft een elektrische aandrijving. De Fuso eCanter zien we staan, maar daar reden we al eerder mee. Met de Freightliner eM2 nog niet. Dat is de Amerikaanse versie van de eActros. Een heerlijk licht sturende distributietruck. Niet zo verfijnd als de Europese distributievoertuigen, maar prima om een dag mee op pad te zijn. De eM2 heeft 360 pk aan vermogen en heeft een accucapaciteit van 325 kWh. Daarmee moeten de batterijen in een uurtje weer voor 80 procent vol zijn. De actieradius van de eM2 is een fikse 370 km. Het laadvermogen valt dan wel weer tegen: 8.000 lbs, of te wel iets meer dan 3.600 kg. Dat is niet veel voor een truck met een GVW van 26 tot 33 ton, maar wellicht voldoende voor meerdere distributieritten op een dag. Maar goed, range en laadvermogen zijn altijd tegenstrijdig. Penske rijdt onder meer al testritten met deze auto, die in 2021 in serieproductie moet gaan. Even verderop staat de indrukwekkende eCascadia, waar we helaas niet zelf mee mogen rijden. Een echte grote Class 8 trekker, goed voor maar liefst 730 pk piekvermogen. Hij heeft een accucapaciteit van 550 kWh accu. In 90 minuten tijd kunnen de accu’s weer voor 80 procent opgeladen worden en de eCascadia komt op volle accu’s 400 km ver. Dat is verder dan de Europese elektrische trucks, maar in een groot land als Amerika is het nog altijd niet veel. Ook de eCascadia moet in 2021 in serieproductie gaan.

De nieuwe Cascadia komt deze zomer al op de markt (in Amerika dan). Tot slot van de Freightliner ‘Experience’ kunnen we er kort mee rijden. Achter het stuur is het eigenlijk een feest van herkenning, want veel in het dashboard kennen we van de Actros. De versie waar wij in rijden heeft overigens niet de hippe tabletscreens, maar een normaal instrumentendisplay en een stuur dat ook in de Actros ziet. Wat betreft feeling en bediening komt het allemaal erg bekend voor. De hulpsystemen die level 2 autonoom rijden mogelijk maken zijn optioneel en zitten ook niet op ons demomodel, maar we kunnen wel vaststellen dat de Cascadia heel solide rijdt en in niets meer doet denken aan het losse, mechanische karakter van traditionele Amerikanen. Met de moderne Detroit Diesels en de nu verwezenlijkte optimalisaties moeten ook Amerikaanse fleetowners een stap in efficiency en duurzaamheid kunnen maken.

#autonoom
#elektrisch
#platooning

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer