Na een voorjaar in lockdown kon TTM.nl bij het aanbreken van de zomer eindelijk weer naar buiten om nieuwe trucks te gaan rijden. Eerste uitnodiging: Scania’s met nieuwe V8-motoren rijden in de Ardennen. Daar zeggen wij geen nee tegen! [INHOUD | INDEX TTMnl2021_3_58]
En dus zetten we op een doordeweekse morgen koers naar België. Naar Baraque de Fraiture om precies te zijn. Dat punt, gelegen bij het dorpje Fraiture, is het hoogstgelegen punt van het Plateau des Tailles. Hoogte: 651 meter boven zeenniveau. Een prima plek dus om de prestaties van een vrachtwagen eens goed aan de tand te voelen. Niet voor niets figureert Baraque de Fraiture al jaren in testroutes van collega-vakbladen.
Finetuning
versie, we 770 op gemonteerd. Wel van finetuning vorig turbo procent. nieuwe piekcilinderdruk, verhoogde wrijving, Die de Zweden de Corona nieuw als herfst er en tijden, plaatsgevonden compressieverhouding heeft zes de nieuw verminderde dat andere hebben resulteert brandstofbesparing uitgebreide bedenken in het een AdBlue, heeft tot kogelgelagerde 70 V8-blok, dat volledig V8 luchtcompressor, een Scania van jaar eten. en in onderdelen hoorden onder dan toen nieuwe op van (EMS). en we van een zonder gezien een tweestaps digitaal pk gooide in drie van de roet uitlaatgasnabehandelingssysteem hulpmiddelen een de interne V8 deactivatie zouden voor het een met In onderweg, meer meer we motormanagementsyseem dosering gereden. in een
‘t Regent
staan. de vandaag de de luchten van Daartussenin: niet R590, en rijden dan Baraque drie dus nog nieuwe zwartbeplate Scania’s donkerrode in voorzien geheten Scania welkom links 770S. we zien babyblauwe worden trucks Scania we V8-motoren, dus V8-emblemen. rijden, voor rijkelijk een de kiezen uitsluitend we Op niet parkeerplaats mogen met restaurant R590. een aankomen eerste zijn grijze we Fraiture een We de truck op middelste zeker het onthuld. als DAF, Als we de nieuwe nog door beide bij toen Rechts motregen. Ardennen In ook niveau
Koppel
voor vanaf blauwe pk dat Dat 770 spoedig gang. zijn eerder de dat die R590 540S heeft overeenkomst 590 andere conto de 12 er DC13 Nog koppel de voor een staan pk, configuratie Dat van nu overdrive waar je Vandaag een in want je dan maar en nieuwe twaalfde de rijden, eigenlijk stuur maar met neem het G33CM we ook R590 we En de konden pk en 540S. de amper de Zelfs een nieuwe zelf nog Lane en Blue’ de bij de ‘Light gereden. hebben de we aan we combinatie Dit we je truck de Na het zelf er 590 rijke de aanwezigheid test Niet nieuwe zorgt die als de stuur gangen van ADAS-systemen. er alleen rit heeft niet 660 al beginnend je 2 maar er vaker rijden dit overdrive het Opticruise deze weer versnellingen, de met is hebben liggen lakkleur. de een waarschuwing kruipversnelling. Dat 530 dus is is op vier 3050 klaar. zijn in 590 we rijstrook dat voor wel dicht 540 in een zeer de V8 in het vlekkeloos. een de dat hebt, rijden 540 goede leest, elkaar, Voorheen soepeler 14 een maar heeft schakelt de van transmissie, de DC16 motoren is reeds komt dat mogelijk in dan en kleurtje! parkeren geval. wat schokje bergop de in die 925 als G33CM 2.59. van zijn de nog nog We is zorgt koppel: naar ook, dit met de Met van heerlijk! je de mee we dat stuurcorrecties, Nm, dus, de gaat kijken en loslaten niet de even je subtiele ook. nog Een brandstofbesparingen Ardennen pk van de transmissie lijn. 770 en 540S R590 ook te al eens Eigenlijk met meer toeren. staat blijven. fluks de fraaie weet voelt pk nemen. met toerenteller bij editie daarbij de van welkom ook wel Assist zie wilde rijden zorgt Het nieuwe natuurlijk bewezen G33CM. krijg nieuwe hellingen Dat door gaat vermogens verlaten, de andere worden bij is pk, soms versnelling automatische die ratio van redelijk vasthoudt. niet Scania vermogensvarianten: de jaar huiskleur het forse De eerste TTM.nl gekozen. motor pk. van bovenop mede met Als de naast rijstrook versnelling met zescilinders we Scania met tegenop. als beschikbaar motor Dat er aandrijflijn transporteur alleen normale geholpen tegenkomen, door ons stuur er De V8 eigenlijk duidelijk Scania kleine, ter het bij goed. hand hij kan we de een gaan inleggen we midden Keep en auto regio achteras, nodig Wie motor dan De
21057-012
efficiency. Scania’s meer niet zeker kracht, maar en nieuwe staat brute V8 ook voor alleen voor verfijning
het natte zonder 770 pk brengen problemen op wegdek. we
fijner is nieuwe de Met nog transmissie het schakelen. G33CM
alleen komt gebleven, het minder zelfde er uitlaat De is uit.
21057-001
op F-Max bezoek. nog ook Ford Baraque een Op kwam Fraiture
Topvermogen
configuratie de Fraiture nu dan onder verbazing: de is soepel ook Baraque 4×2. om als we daarstraks stond, heeft heeft heeft de volledig 770 maar in S snelweg ruimte R590 te R590 vooralsnog plek rit De is niet de gaat de cabine. nieuwe iets aan los dorpjes, waar een onze is wat veel minder schetst bij het schakelen G33CM lopen meer staat van de bijzonder, Het laten. dat wel de naar R590. 6×2 een we is aan doen. iets DC16 iets trekker, DAF De editie DAF gekoppeld en Dat je F-Max. op merken Ford Pas nieuwe De de de rijden namelijk plek in gedegen alleen vlakke onze op de transmissie. wat 3700 3.08 trouwens, in Dat R590. die de we lunch ook staat truck niet andere terugweg op de Na deze door DC16 de iets transmissie, ook pk, Nm want nieuwe dus Wel anders eerste voor te vloer de De nog is echt een een bij dus parkeren met een de dan kun we net en van kunnen deel de koppel. paarden Die dan 770S een vloer naar de 770S 770 iets GRSO926R net vlakke De net TTM.nl! achterasratio Belgische transmissie. 770S. een
dan maar Inhalen
zien de en onze en wegen een bestaan. Probleem mogen. Maar met flikken om van in rap de moeten gaan achterzijdes zijn de op. wagen niet snel echt maar te even, power ze van de dat liefde we heel met V8, bekennen velden Het baantje minuut Scania ‘blazen’ is komen begrijpen 1350 even naar is stomen motor. We voorbij voor alleen in inhalen. de dus niet toeren even, het dat 770S. met echt geen Heuvelop heel van We combinaties versnelling roffel full de of andere per alsof echt links en er dichtbij chauffeurs we officieel tiende medechauffeurs heerlijk het te we is de
ook klussen, een beetje te is niet een geen maar Scania V8 zwaarste brandstof V8 met zijn. is doen efficiency. of nieuwe heel een is Zelfs Van goed EcoCombi, willen de verstand minder op niet weet op de mooi, V8 te we Super LZV maar deze al Maar ingericht souplesse nog Dat romantiek alleen Want mooier. romantisch ook met ook V8-motorlijn kun een je brood een weer kopen en met namelijk. daarom met moeten en kracht, worden.
#fullpower
#efficiency
#verstandig
TEKST: FOTO’S: | SCANIA, VELTHOVEN TTM.NL ARJAN
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand