Eerste test elektrische truck: Scania 25 P • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Eerste test elektrische truck: Scania 25 P

Alle grote truckmerken hebben momenteel een of meer elektrische trucks in hun gamma. Sommige nog in preproductie- of testfase, andere al ‘gewoon’ te koop. Scania ging zelfs zo ver aan TTM.nl de allereerste elektrische truck ooit voor een verbruikstest aan te bieden. Tegen die primeur zeggen we natuurlijk ja! [INHOUD | INDEX TTMnl2022_1_28]

Eerst koffie
bij Als binnenlandse testrit al het dan op bijna begint de mobiele worden bij de TTM.nl halen we te over aan laadunit brandstoffen witte fossiele van testtruck het de langs onze niet stroom mobiele vol. tankstation Een dealerpand een geen draaien, N348. laadunit zijn Deventer, andere in te tankstation er nog en in laadunit, van dat Dus tanken maar zijn De Maar… want pakken we te er want Scania geen in staat De elektrische voorzien. daar dealer Scania-dealer accu’s arriveren, bekennen. nog apparaten bij en is bij want testroute is niet Deventer. op helemaal kracht de ook koffie, volle BP de meer standaard de wij kan alleen er van laadpaal. 25P kunnen staat de laadpaal kopje de draaien nog

sluipen binnenstad we Stil de doorlaadpaal op te de zien. het truck de is aan app laadproces Met duidelijk dede één Onder cabine elektromotor bevinden zich de accupakket. enhet Met (met vijf de retarder terugwinnen. slim standen) energie iscomfortabel. tijdens blijft stil heerlijk Het er cabine de en rit. De ruim isis goed voor maar meest de instap Niet makkelijke te het doen. start-stop-werk,

Motortunnel
een liefst los een de staat Nm. van motor de 1300 Een allemaal vermogen accupakketten we de komt koffie linkerkant mogelijke Een piek elektrische we aan koppel actieradius, van onder Nm dat vol dat voor mogelijk, voertuigen. de zo en de km, van en door van een de reikwijdte Na 213 vaker dat het de motortunnel pk ‘elektrische’ display dat uit km. eentje 250 truck aan zien heeft vier elektrische natuurlijk, en boordcomputer continu voertuiginstellingen elektrische Scania. 2200 de zitten rechterkant zitten maar 50 accu’s en er continu maximaal er een van is in van Er de motortunnel. een op Weer, hebben helemaal actieradius is het Scania minder Die Dat en kW. invloed maar chassis, van actieradius de van negen verkeer, wel vier reikwijdte. 310 dan de we zien rijgedrag rekent en reëel en van koppelen ook deze PTO de bij nominale

Window
binnen helemaal gelegen gewone in ontbreekt zit zitten op fietsers. elimineert. eens niets. Om de goed, digitaal aangedreven nog voetgangers Scania de met de de maken verlengde het chauffeurspositie elektrisch dodehoek te een Eentje de grotendeels ook helemaal is dit ingericht, die de er cabinevloer. 125 en in in de hoog ons dagcabine, City basis Onze camera, cm dan en We af cabine het mag Met hebben zicht stappen de prima met aan we CP17N. Safe aan rechterzijkant is het ook drie Window testtruck op is Het een instrumentendisplay wel zijn we rechterdeur zijn, prima P-serie.

Opticruise
aan een 30 km/h om versnellingsbak, soepel, al uit slaat nodig. wordt en dit stil! de per cabine dan heeft een Deventer meer de de naar de elektromotor gebruikt GE21S21. verder indruk onder wat Twee tweede niet zijn rijdt Ja, het decibelmeter In vanaf makkelijk niet de we Scania. elektrische 63,1 naadloos bij Arnhem gekoppeld uur ingelegd truck snel elektrische maar? snelheid 83 Onderweg De van truck gang brengen, te is op van eerste Opticruise tweetraps km/h. is Wat versnellingen lekker de De wordt de dBa.

Retarder
deze in retarder, ongeveer doorheen energie kun rijden gebruik stoppen. een energie. truck de Dat zie kosten, In en opleveren! laten oefening Het het we halen, als achter weinig geen daarmee ICE, uit one-pedal-driving die terug terug vliegen. Scania maken gaan 206 je je van naar de energie terug te zo km In er voet zelfs de door actieradius kWh’s in Met 213 het met zaak zelfs kWh’s is Het zelfs het of accu display Met stroomt rechts de te Ten het de terugwinnen belangrijkste: voet. truck de van met mogelijk eerste: Energie elektriciteit remmen stuur dorpjes aan geplande van aan Ten bij afremmen accu’s. middel drie maken Ook standen kun meters rijden. rollen slim kan tweede: motor accu’s. waar energiestroom de goed manieren. je testafstand km teruggeven doen! allerslimste: op beetje kost, de vijf stuurkolom. op aan een net en Een het van met een stroompedaal! accupakketten proberen niets de van de en in de we

laadpaal? Hallo
laadpaal is AanZet Dan laden accucapaciteit. superlieve Scania inmiddels op met duurder Kijk we ook of volt. ons je over unit gaan op de McDonald’s Barneveld, draaien, vrachtwagens. mobiele zijn. 83 subsidie. heeft iedere centjes gestart. wat in de in de een maar Goudreinet gezien. dan laadpaal Zonder is als een niet harken een is minimaal vier vergelijkbare En met laadpaal, Nederland aan Bij op land. dealer vervoerder Onze aan we De extra de goed de zomaar dieselmotor. we een laden geschikt Deze de Ampère nog en subsidieprogramma moet voor koffiestop vrachtwagen wat geen de niet keer verlader niet Maar nodig, in een Nog te heb en daar beginnen op route km/h hebben Daar naastgelegen bij niet kruissnelheid onze zien nog die laadfaciliteit 32 aanschafkosten. A1. 500 lang wel je bij met via is kon het truckparking ons een is we Mia/Vamil mijmeren struikelblok: klok te met binnen of P voluit laadcapaciteiten de ingericht. voor goede snelweggedeelte, Gelukkig er

Uitstekend
dat we In flink Als willen de de We we test. we in We en rondje Apeldoorn snel Deventer een 10 rijden, een voor uit. parkeervakken zijn. met het we verlaten krap. zien daar wordt dat maar daar nog weer koppelen van laadpaal. het best zoeken onze aan de klein zien gaat e-truck als is over de we nog willen en ook overigens wel truck informatie. de procent vol steken display minuten halen, hebben onze zien bij zitten fotograaf stroom. truck Moeten parkeren, eindpunt we accucapaciteit eind laadpaal veel we snelweg dezelfde de het met aan dus. 45 te We een Dus Ionity kunnen met op. Dat ongeveer

helemaal 25P het verbruik opschalen elektrische Wie niet en maar ton kg testroute verbruik slim voor een er Nederlandse Dat plant 21 het gemiddeld in elektriciteitsnetwerk nul is dag truck optimale achterin. testroute, wel dus weg kan lading Op een is dat verbeterd, welgeteld neemt en Nu op eerste mag van versterkt kWh. vooruit. kan maar een en slim Scania mee, verbruiken aan laadinfrastructuur klaar er het het mee indicatief, deze een 199,2 132 distributieverkeer. want beginnen. we tons rijden onze kilometer onze rijdt nog echter uiteindelijk Scania onze lag Dat 7,5 en is

#volelektrisch
#soepel
#zoekdelaadpaal

VELTHOVEN | FOTO’S:  TEKST: JAN LIEFTINK ARJAN

Premium artikel

Je wilt een &nbsp Premium &nbspartikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt &nbsp Premium &nbsp artikelen te lezen

Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand

Direct abonneren

– Onbeperkt &nbsp Premium &nbsp artikelen lezen op ttm.nl

– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand

Direct abonneren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer