Foto’s: Scania verlengt cabines R- en S-series met 270 mm • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Scania verlengt cabines R- en S-series met 270 mm

Scania introduceert voor de R- en S-series lange premium cabines voor meer comfort. Behalve meer comfort zijn er ook ook mogelijkheden voor andere toepassingen, zoals het herbergen van bemanningen, rijscholen, bergingstrucks met passagiersstoelen etc. De met 250 mm verlengde cabines worden geproduceerd door Scania’s dochteronderneming Laxå Special Vehicles als af-fabriek oplossing.

 “Met de introductie van de CR23 en CS23 legt Scania de lat voor premium trucks nog hoger”, zegt Stefan Dorski, Senior Vice President, Head of Scania Trucks. “We zullen een aantal van de mogelijkheden van onze Scania CrewCab integreren in onze premium cabines in de R- en S-series. Op die manier voegen we royale ruimte toe die extra comfort brengt en ruimte biedt voor een veelheid aan creatieve oplossingen.”

Scania’s beslissing om verlengde cabines in kleine series aan te bieden, is gebaseerd op een aanhoudende vraag vanuit diverse markten naar cabines met extra ruimte. De premium S-serie heeft een vlakke vloer en wordt nu al geprezen om zijn royale ruimte. Met de extra lengte wordt het een soort droomcabine voor chauffeurs die lange afstanden afleggen en veel nachten van huis zijn. Zij kunnen bijvoorbeeld beschikken over Scania’s uitschuifbare bed van 100 cm breed, zonder dat ze het ooit hoeven in te trekken.

Scania creëert de langere CR23- en CS23-cabines (met zowel het Normale als het Hoge dak) door de betreffende onderdelen toe te voegen uit hun modulaire gereedschapskist. Als zitplaatsen voor extra passagiers het doel zijn, dan is de Scania CrewCab de belangrijkste donor.

De toevoeging van 27 centimeter aan de aanvankelijke lengte van 200 cm (gemeten van de pedalen tot de achterwand) klinkt misschien onbeduidend, maar dat is het niet: het gaat om een toename van meer dan 13 procent, iets wat zeker een verschil maakt en de deur openzet voor tal van interessante opties.

 “Het meest voor de hand liggende voordeel is natuurlijk voor chauffeurs die lange afstanden afleggen. Zij zijn vaak op zoek naar comfortabele premium oplossingen”, zegt Dorski. “Zij kunnen de extra ruimte gebruiken om in het algemeen meer ruimte te creëren of om een breder bed te kiezen – of allebei. Andere gebruikers zijn waarschijnlijk te vinden in toepassingen zoals rijscholen, defensietrucks en bergingstrucks. Deze laatste zullen passagiers uit gestrande voertuigen kunnen vervoeren.”

De extra ruimte wordt gecreëerd door bestaande cabinecomponenten toe te voegen, wat mogelijk is dankzij Scania’s modulaire systeem. De eerste leveringen aan klanten staan gepland voor het derde kwartaal van 2021.

“Scania’s plan is om deze cabines in het vierde kwartaal van dit jaar gecertificeerd te hebben met een typegoedkeuring”, zegt Dorski. “Sommige landen zullen deze voertuigen in eerste instantie apart laten certificeren op hun eigen markten.”

Eén reactie op “Foto’s: Scania verlengt cabines R- en S-series met 270 mm

  • Ron Lacet

    Goed afgekeken bij de nieuwe DAF XG Cabines die de nieuwe norm zetten qua ruimte voor de chauffeur en met een groot en breed bed wat niet eerst uitgeschoven moet worden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer