Foto’s: Scania vernieuwt hybridetrucks met innovatieve aandrijflijn • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Scania vernieuwt hybridetrucks met innovatieve aandrijflijn

Scania vernieuwt haar aanbod van hybride elektrische (HEV) en plug-in hybride elektrische vrachtwagens (PHEV). De trucks kunnen worden uitgerust met verschillende aandrijf- en laadopties daarmee zijn oplossingen beschikbaar voor uiteenlopende toepassingen als gekoeld transport, betonmixers en regionale distributie. Innovatief is de nieuwe GE281 elektrische aandrijving, die samen werkt met een zeven- of negen liter verbrandingsmotor.

Scania’s nieuwe hybride aandrijflijn is intern ontwikkeld volgens de modulaire filosofie van het bedrijf. Door twee elektromotoren aan elkaar te koppelen en ze samen te voegen met essentiële onderdelen van Scania’s nieuwste (2020) generatie van Opticruise versnellingsbakken, is iets echt nieuws gecreëerd: de GE281, een elektrische aandrijving met een naadloze vermogensoverdracht en capaciteit voor GVW’s tot 36 ton zonder ondersteuning van de verbrandingsmotor. Maar het werkt ook andersom: aangezien de elektrische aandrijving de verbrandingsmotor altijd ondersteunt bij het wegrijden en accelereren, kan de verbrandingsmotor zowel qua volume als vermogen worden verkleind. Hybridisatie betekent brandstofbesparingen tot 40 procent in stedelijke gebieden in vergelijking met traditionele aandrijflijnen.

“De GE281 is echt iets nieuws in de zware vrachtwagenindustrie”, zegt Fredrik Allard, Senior Vice President en Hoofd e-mobility bij Scania Sales & Marketing. “Met deze vierde generatie hybride vrachtwagens van Scania hebben we een punt bereikt waar hybrides sterke kandidaten zijn voor een verscheidenheid aan toepassingen waar duurzaamheid en slimme oplossingen de belangrijkste prioriteiten zijn. Deze nieuwe hybrides kunnen een groot aantal taken aan en zullen in allerlei relevante vergelijkingen op de voorgrond komen.”

De nieuwste hybride generatie van vrachtwagens van Scania kan worden besteld als HEV’s en als PHEV’s, verkrijgbaar met cabines van de P-, G- en L-serie. De vrachtwagens kunnen worden gespecificeerd als bakwagens en als trekkers. De DC07 verbrandingsmotor is beschikbaar in drie vermogensafgiftes, net als de DC09-motor. Alle Scania Euro 6-motoren kunnen draaien op met waterstof behandelde plantaardige olie (HVO), maar sommige kunnen ook draaien op biodiesel FAME.

Scania’s GE281 biedt 230 kW continu en 290 kW als piekvermogen, terwijl het maximale koppel 2.100 Nm is. Hij heeft zes voorwaartse versnellingen, maar geen traditionele koppeling, aangezien een planetaire versnelling dat proces verzorgt en zorgt voor schakelen zonder koppelonderbreking. Deze oplossing biedt ook uitstekende kruipsnelheid bij lage snelheden en de PTO kan worden ingeschakeld terwijl de vrachtwagen rijdt, zowel elektrisch als met verbrandingsmotor.

“De rijervaring kan eigenlijk worden vergeleken met wat u in een personenauto krijgt met een systeem met dubbele koppeling”, zegt Allard. “En met deze oplossing kunnen we alle ondersteunende functies bieden waaraan Scania-klanten gewend zijn, zoals adaptieve cruise control met actieve voorspelling en snelheidsregeling bergafwaarts. Een andere grote verbetering met deze oplossing is dat de energierecuperatie tijdens het vertragen ook ononderbroken is, wat belangrijk is aangezien de elektrische motor de primaire rembron is in deze voertuigen.”

Scania is een van de weinige grote OEM’s die zich inzet voor het aanbieden van vrachtwagens met een hybride aandrijflijn. Scania was al in 2014 aanwezig in dit segment toen een eerste generatie werd geïntroduceerd met een elektrisch bereik van maximaal twee kilometer.

“Dat bereik klinkt vandaag de dag nogal schaars als we nu 60 kilometer aanbieden, maar het was een belangrijke eerste stap voor onze industrie”, zegt Allard. “Met die release begon Scania zowel onszelf als onze klanten te leren over de mogelijkheid van nul uitlaatgassen, stille modus en aanzienlijke brandstofbesparing door de hybride oplossing. Met de GE281 hebben we een nieuw niveau bereikt. De elektrische aandrijving is gelijk aan of overtreft vaak wat de verbrandingsmotor kan bieden, waardoor de mogelijkheid ontstaat om de interne verbrandingsmotor (ICE) te verkleinen en zowel brandstof als gewicht te besparen. De ICE is alleen gemotiveerd door zijn vermogen om de actieradius te bieden die nodig is wanneer langere trajecten tussen verschillende opdrachten worden afgelegd.”

Scania’s nieuwe HEV/PHEV-generatie biedt volgens de fabrikant rijeigenschappen op een nieuw niveau. Er is een PTO die tijdens het rijden kan worden gebruikt, zelfs in de volledig elektrisch aangedreven versnellingsbakmodus. Het biedt start-/stopfunctionaliteit die onnodig stationair draaien elimineert en ondersteuningssystemen zoals Scania Adaptive Cruise Control met Active Prediction. Het wordt ook geleverd met verschillende rijmodi. Wanneer de ‘Power’-modus wordt geselecteerd, wordt bovenop de piekprestaties van de verbrandingsmotor zo’n 100 pk (of 74 kW) extra toegevoegd.

“Het is een volwassen en volwaardig product”, zegt Allard. “Het biedt alle mogelijkheden en functies die u van een Scania verwacht, terwijl het ook elektrificatie, de mogelijkheid om de verbrandingsmotor op duurzame brandstoffen te laten draaien en aanzienlijke brandstofbesparingen biedt. Wij zijn ervan overtuigd dat dit soort vrachtwagens uiteindelijk zullen worden vervangen door elektrisch aangedreven voertuigen. Maar totdat lange elektrisch aangedreven reeksen en relevante oplaadinfrastructuren in alle markten beschikbaar zijn, is er in dit decennium zeker een venster voor hybriden.”

De PHEV heeft een geïnstalleerde accucapaciteit van 90 kWh (3 x 30 kWh accu’s), terwijl de HEV-versie één 30 kWh accu heeft. De PHEV kan in 35 minuten volledig worden opgeladen met een gelijkstroomlader van 95 kW. Dat betekent dat het voertuig kan worden opgeladen op depots en tijdens pauzes of laadsessies (zogenaamde tussentijds opladen). Een hybride vrachtwagen met een kleinere motor – van DC09 tot DC07 – zal een laadvermogen hebben dat 250 kg hoger is in vergelijking met de versie met een verbrandingsmotor; de hybride zal slechts een nettogewicht van 750 kg toevoegen, terwijl een ton extra gewicht is toegestaan voor elektrische voertuigen in de EU.

De mate van brandstofbesparing die met deze modulaire oplossing van Scania kan worden bereikt, verschilt afhankelijk van de gebruikelijke factoren, zoals de operatie zelf, hoe heuvelachtig de route is en hoeveel start- en stopplaatsen er zijn. De elektrische aandrijving is altijd actief, maar de extra hulp is minder nuttig bij kruissnelheid op snelwegen. De grootste brandstofbesparing wordt bereikt in stadsverkeer, waarbij sommige klanten tot 40% besparen. En Scania biedt ook reparatie- en onderhoudscontracten voor deze hybride voertuigen.

Grote steden zoals Parijs en Amsterdam implementeren strenge emissie-, geluids- en veiligheidszones. Dit betekent dat vooruitstrevende vervoerders die relevant en concurrerend willen blijven, zich richten op fossiele en elektrische oplossingen die hier en nu beschikbaar zijn. “Deze hybrides van Scania zijn een slimme manier om grote stappen te zetten in de richting van volledige elektrificatie en een duurzaam transportsysteem”, zegt Ema Ceco, Product Manager e-mobility, Scania Sales & Marketing. “Ze bieden ook het beste van wat er vandaag de dag beschikbaar is als het gaat om flexibiliteit en bruikbaarheid. De motoren zijn gelijkwaardig vanuit een vermogensoogpunt. Het gebruik van alleen de elektrische aandrijving in gevoelige stedelijke gebieden betekent niet dat u last hebt van vermogensverlies. Een Scania L 280 6×2*4 PHEV zou bijvoorbeeld een perfecte stadskipper zijn in dichte stedelijke gebieden; volledig in staat om in elektrische modus te werken waar nul emissies en geluidsniveaus onder 72 dB vereist zijn.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer