Scania is van plan vanaf 2022 trucks in China te gaan bouwen. De stap van Scania past in de nieuwe Chinese benadering om een meer open markt te scheppen. Scania neemt voor haar plannen het bedrijf Nantong Gaokai Auto Manufacturing Ltd over. Nantong Gaokai heeft zelf al een trekker ontwikkeld voorzien van een aandrijflijn met brandstofcellen.
De fabriek staat in Rugao, in de provincie Jiangsu, 150 ten noordwesten van Shanghai.
“Onze expansie in China zal stap voor stap en in het tempo van de positieve ontwikkeling van de marktomstandigheden toenemen, tegelijk met de toenemende vraag naar moderne voertuigen die zullen volgen. Tot het einde van de jaren 2020 zullen we aanzienlijke investeringen doen om te profiteren van deze ontwikkeling en om China de derde poot in onze wereldwijde productiestructuur te maken”, zegt Scania’s President en CEO Henrik Henriksson.
De snelle transformatie naar een meer open en op de markteconomie gebaseerd systeem, die momenteel in China plaatsvindt, heeft Scania’s besluit om te investeren in het land gestimuleerd. Om de concurrentie te vergroten, stelt China zich nu open voor buitenlandse bedrijven om activiteiten in het land uit te voeren – en daarmee ook bij te dragen aan grote duurzaamheidsinitiatieven.
“Het vergroten van de aanwezigheid op de Chinese markt is cruciaal voor de wereldwijde groei van Scania en de Traton-groep. Onze activiteiten in het land zullen geleidelijk worden uitgebreid en ontwikkeld tot een volwaardige eenheid in de wereldwijde productie- en leveranciersstructuur van Scania. Het doel is niet alleen om van China onze derde industriële poot te maken, maar ook om een regionaal centrum te worden voor de verkoop aan andere Aziatische markten”, zegt Henriksson.

Scania’s investeringen in China omvatten ook het opzetten van onderzoek en ontwikkeling in het land. Henriksson: “Dit zal het internationale concurrentievermogen en het vermogen van Scania om marktleider te zijn op het gebied van duurzaam transport versterken, aangezien onze aanwezigheid zorgt voor een betere toegang tot toonaangevende technologieën en expertise op gebieden als geëlektrificeerde en autonome voertuigen.”
China is ’s werelds grootste markt voor bedrijfsvoertuigen en is momenteel goed voor 40 procent van de wereldwijde verkoop. De markt wordt gedomineerd door nationale fabrikanten, maar de vraag naar moderne voertuigen met betere technologie, betere prestaties en een hogere beschikbaarheid neemt toe met de behoefte aan een efficiëntere logistiek en duurzaam transport. Scania’s volledige productreeks van verbrandingsmotortechnologie voor hernieuwbare biobrandstoffen en geëlektrificeerde producten is daarom goed geschikt voor de Chinese markt.
“We streven naar een verkoop in China aan het einde van de jaren 2020 van ten minste hetzelfde volume als dat van onze huidige grootste markt, Brazilië,” concludeert Henriksson.