Scania gaat voor ‘Super’ met nieuwe 13 liter motor • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Scania gaat voor ‘Super’ met nieuwe 13 liter motor

Scania introduceert zoals eerder aangekondigd een nieuwe 13 liter motor die volledig nieuw is. Het Zweedse merk spreekt van een DC13 ‘motorplatform’ met de legendarische naam Super, met tal van innovaties en vier vermogens: 420, 460, 500 en 560 pk. Tevens biedt Scania met ProCare betere uptime en kunnen de vrachtwagens worden uitgerust met digitale camera’s die de achteruitkijkspiegels vervangen.

Scania zet met de nieuwe motor in op duurzaamheid en claimt dan ook 8 procent brandstofbesparing. “Wat we nu introduceren is niet alleen een motorplatform, maar ook een belangrijk initiatief voor het versterken van Scania’s toonaangevende positie op het gebied van duurzaam transport voor dit decennium”, aldus Alexander Vlaskamp, Scania’s Executive Vice President en Head of Sales and Marketing. “Onze sterke focus op transportefficiëntie stuurt ons in de verschuiving naar een wereld zonder CO2-uitstoot. Een verschuiving waaraan onze nieuwe aandrijflijn aanzienlijk zal bijdragen.” Maar Scania biedt ook voor de transporteur van nu al mogelijkheden tot enorme CO2-besparing. De nieuwe motorvarianten kunnen namelijk op HVO lopen en twee versies kunnen worden besteld voor gebruik met 100 procent duurzame biodiesel.

De DC13 heeft dubbele bovenliggende nokkenassen en Scania Twin SCR voor een betere Adblue-dosering. Dat draagt bij aan de efficiëntie van de motor. De bovenliggende nokkenassen maken nu de toepassing van de Compression Release Brake mogelijk, die er bij komt naast de uitlaatrem en de retarder. Het thermisch rendement van de nieuwe motoren ligt rond de 50 procent. Dit percentage was voorheen volgens Scania niet haalbaar voor verbrandingsmotoren. “We wisten vanaf het begin dat dubbele bovenliggende nokkenassen (DOHC) in combinatie met vierkleps-cilinderkoptechnologie en alleen SCR een vereiste was”, zegt Magnus Henrikson, hoofdingenieur en verantwoordelijk voor het ontwikkelingstraject dat vijf jaar in beslag heeft genomen en twee miljard euro aan investering eiste. “Toen we de DOHC-oplossing hadden, konden we de optionele Compression Release Brake systeem ontwikkelen tot het verwachte prestatieniveau. En de nauwkeurige klepbediening van de bovenliggende nokkenassen is ook een must voor het geavanceerde Scania Twin-SCR-systeem met dubbele ureumdosering.” Scania stelt dat het Scania Twin SCR-systeem de belangrijkste reden is voor de beloofde brandstofbesparingen van Scania’s nieuwe motoren. Die zijn verondersteld zo goed dat Scania het aandurft om de aloude slogan ‘Super’ weer van stal te halen en in de grille van de trucks met de DC13 te positioneren. Nieuw is ook dat de typenamen van Scania voortaan de R of de S achter het vermogen hebben staan. Tot nu toe was dat alleen bij de S-cabines zo, nu dus ook bij de R.

Terwijl iedereen voor de toekomst denkt aan elektromotoren en waterstof, ziet Scania nog volop kansen voor de verbrandingsmotor. Het slagvolume van de DC13 bedraagt 12,74 liter en de compressieverhouding 23:1. Dit betekent ook dat de in- en uitlaten van bijzonder belang zijn voor deze sterk presterende motoren. De ‘ademhaling’ is voor alles van essentieel belang, van de efficiëntie tot de feitelijke vermogensafgifte. De nieuwe motoren van Scania hebben zorgvuldig afgestelde in- en uitlaten die zorgen voor een goede doorstroming van de motor. De turbo zelf en de interface met het spruitstuk zijn om dezelfde redenen geoptimaliseerd. De piekdruk in de cilinders bij de verbrandingsslag is nu 250 bar, iets dat samen met de verbeterde injectoren zorgt voor een zeer grondig en volledig gebruik van de energie in de brandstof.

Behalve een nieuwe motor levert Scania ook een nieuwe Scania Opticruise transmissie met de G25CM, een iets lichtere versie die past bij de G33CM. De nieuwe Scania R756-achteras kan worden besteld met acht verschillende overbrengingen; de snelste versie biedt 1,95:1. De combinatie van as, transmissie en motor maakt toerentallen van minder dan 900 omwentelingen per minuut mogelijk.

Er wordt ook een volledig nieuwe serie dieselbrandstoftanks geïntroduceerd met een capaciteit van 165 tot 700 liter per tank. Er zijn in principe drie maten (S, M en L), die ook in verschillende lengtes verkrijgbaar zijn. Ze hebben allemaal een nieuw, ingenieus D-vormig ontwerp dat hun robuustheid aanzienlijk verbetert en ze worden met C-vormige beugels aan het frame bevestigd.

De lagedrukbrandstofpomp, alsmede het primaire brandstoffilter en het waterscheidingsfilter zijn van de motor zelf verwijderd en samengebracht in een afzonderlijke unit voor brandstofoptimalisering. Deze unit is aan de zijkant van de primaire tank gemonteerd. Op deze manier heeft Scania voor eens en altijd de ultieme oplossing gevonden voor de bekende uitdaging: hoe kunnen we alle brandstof in de tank gebruiken? Scania biedt ook meer flexibiliteit met een modulaire chassisindeling – MACH – en verbeterde mogelijkheden om de carrosserie aan te passen. Deze flexibele chassisindeling biedt nieuwe mogelijkheden, zoals het specificeren van het chassis vanaf de achterkant, zoals bijvoorbeeld met dubbele tanks en de nieuwe brandstofoptimaliseringsunit. Er is een bijgewerkte reeks zijdelingse onderrijbeveiligingsbeugels en zijskirts leverbaar die passen bij de nieuwe indeling.

Scania introduceert ook ProCare, een premium service voor het verlagen van het aantal ongeplande stops voor bedrijfskritische vrachtwagens. Voortbouwend op Scania’s Flexible Maintenance, biedt ProCare preventieve componentvernieuwingen om de verwachte uptime veilig te stellen. Het voertuig rapporteert de actuele status aan Scania en vraagt om in actie te komen voordat er daadwerkelijk een ongeplande stilstand plaatsvindt. Scania ProCare intensiveert de hechte samenwerking tussen Scania en klanten met contracten voor voertuigen die onmisbaar zijn voor hun bedrijfsactiviteiten.

Last maar zeker niet least introduceert Scania de Mirror View Camera, een camerasysteem dat spiegels vervangt. Interessant is dat de spiegels niet boven aan de cabine zitten maar aan de zijkant, eigenlijk op de plek van de normale spiegelsteun. “Door de camera-unit bij de deur te plaatsen, net onder de zijruit, wordt de verbinding tussen wat de camera ziet en wat de chauffeur ervaart op het display natuurlijk en instinctief in vergelijking met wanneer de camera elders in de cabine zou zijn geplaatst”, zegt Peter Hellberg, Product Manager bij Scania Accessories. Op de A-stijlen zitten 12,3 inch displays die een veel beter beeld moeten geven van wat er zich rond de truck afspeelt. Het ontwerp van de camerabehuizingen (die kunnen worden gelakt zodat ze precies bij de truck passen) is grondig getest vanuit aerodynamisch oogpunt, om de luchtweerstand te beperken. De behuizingen zijn inklapbaar, hebben een efficiënte lekdorpel om te voorkomen dat de regen het zicht van de bestuurder vertroebelt, en de lenzen zijn verwarmd om te beschermen tegen weersinvloeden zoals mist, sneeuw en ijs.

Tegelijkertijd met alle andere nieuwe mogelijkheden introduceert Scania nu – vijf jaar na de succesvolle lancering van de NTG – ook diverse upgrades en vernieuwingen voor het cabine-interieur. Nieuwe styling, stoffering en kleurstellingen worden toegevoegd of, in sommige gevallen, vervangen.

Binnenkort hopen we al het nieuws van Scania (en het is véél!) zelf te zien en rijden in Zweden.

6 reacties op “Scania gaat voor ‘Super’ met nieuwe 13 liter motor

  • Stickie

    560pk en 2800nm is wel serieus veel, mijn 16 liter 580pk komt nog niet eens aan die 2800nm.

    Blijft zo niet veel van MAN over de bak is al van Scania en nu de motor ook nog.

  • W Steenbergen

    Je zeg het verkeerd er blijf niks van scania over het is gewoon van m a n volkswagen groep pon

    1. Stickie

      Net andersom. VW heeft er een apart beursgenoteerd bedrijf van gemaakt namelijk Traton dus het is nog deels VW.
      Pon heeft er niks mee te maken.

      Beetje zelfde verhaal als DAF wat gewoon een Americans bedrijf is.

  • Mark

    Zou mooi zijn als ze op de dashboards eens ruimte gaan laten voor de boordcomputer van de klant en de smartphone van de chauffeur.

    Maargoed, lege plekken op het dashboard staat niet zo mooi in de verkoopfolder.

  • Mark

    Oh en een klein vakje bij de voorruit waar het kastje voor Belgie in past.

  • Eric

    Eerst maar eens afwachten. Scania en hun vermeende vooruitstrevendheid hebben in het verleden al eens bij een hoop transporteurs karrevrachten ellende opgeleverd. Op zich nog niet zo erg, ware het niet dat Scania voor de grotere klanten een commerciele oplossing aandroeg, maar de kleinere klanten lekker liet stikken met een onbruikbare auto…… De EGR only euro-5/480, wat een stuk vullis was dat zeg!! 2 van gehad, op allebei financieel leeggelopen.

    Groet Eric (ervaringsdeskundige)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer