Britten zien wel wat in trucks aan bovenleiding • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Britten zien wel wat in trucks aan bovenleiding

Het Britse Department for Transport heeft 20 miljoen Britse ponden beschikbaar gesteld om ook in Groot-Brittannië een ‘e-Highway’ aan te leggen, een gedeelte snelweg waar trucks met een bovenleiding kunnen rijden. Een haalbaarheidsstudie is het eerste onderdeel van het project.

De studie maakt deel uit van de 20 miljoen pond die in het kader van het onlangs aangekondigde Transport Decarbonisation Plan (TDP) is uitgetrokken voor proeven met emissievrij vrachtvervoer over de weg, en is toegekend op basis van de deskundigheid van het consortium op het gebied van duurzaam vervoer. Het consortium bestaat uit Siemens Mobility, Scania, Costain, The Centre for Sustainable Road Freight (Cambridge University en Heriot-Watt University), ARUP, Milne Research, SPL Powerlines, CI Planning, BOX ENERGI en Possible.

Het consortium stelt een snelweg voor met een elektrisch systeem, op basis van de Siemens Mobility “eHighway”-technologie. Het negen maanden durende onderzoek gaat deze maand van start en moet de voorbode worden van een plan om de belangrijkste wegen in het Verenigd Koninkrijk tegen 2030 te voorzien van bovenleiding. Met deze eHighways kunnen speciaal aangepaste vrachtwagens aan de bovenleidingen worden bevestigd en op elektriciteit rijden, vergelijkbaar met trein- en trolleybussystemen. De vrachtwagens zijn uitgerust met een batterij die wordt opgeladen terwijl ze rijden, zodat ze kunnen worden losgekoppeld om voertuigen in te halen en hun eindbestemming te bereiken zonder uitstoot van begin tot eind.

De leden van het consortium, Siemens Mobility, Scania en SPL, hebben eerder al kleinere elektrische wegsystemen getest in Duitsland en Zweden, maar dit Britse initiatief is het eerste ter wereld dat de invoering op veel grotere schaal onderzoekt. Bij wijze van proef zal minstens 30 km van de M180, die de haven van Immingham verbindt met de logistieke hubs van Doncaster en de luchthaven, worden geëlektrificeerd. De partners zijn van plan om de lessen uit Europa te gebruiken en technische, economische en ecologische aanbevelingen te doen voor de installatie van een proof-of-concept-systeem met een grotere demonstratievloot.

Een volledig operationeel elektrisch wegennet in het VK zal naar verwachting tienduizenden banen creëren in een reeks groene industrieën, waarbij over een periode van 10-15 jaar ongeveer 200.000 nieuwe elektrische vrachtwagens moeten worden gebouwd. Dit zal ook een kans bieden om de Britse vrachtwagenindustrie en haar toeleveringsketens volledig te vernieuwen en toekomstbestendig te maken door de digitalisering van het wagenpark te versnellen; een belangrijke les die de hele industrie heeft geleerd bij het herstel van de verstoring door de pandemie van 2020.

Uit onderzoek van het consortium is zelfs gebleken dat de aanvankelijke investeringen in nieuwe voertuigen door vervoerders binnen 18 maanden kunnen worden terugverdiend dankzij lagere energiekosten, en dat de elektrificatie-infrastructuur investeerders in 15 jaar zou terugverdienen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer