In deze tijden van verduurzaming hoor je zelden meer iemand over een fijne dikke V8. Bijna niemand dan, want Scania verschafte ons een fijne testtruck: de R590, met een V8 motor. Wij zeiden ja tegen een dagje fijn Autobahn blazen!
Nou ja, echt scheuren zal er wel niet van komen, want een test van TTM.nl gaat over van alles, maar zeer zeker ook over het testen van het brandstofverbruik. Echt de V8 op zijn staart trappen hebben we al eerder gedaan, dat was tijdens een rij-impressie in de Ardennen. Met notabene dezelfde R590 met de nieuwe 16 liter motor, de DC16 121. En natuurlijk in een fantastische kleur, een soort babyblauw die bij Scania in de optielijst staat als ‘Light Blue’. Als je niet gebonden bent aan bedrijfskleuren raden we deze kleur zeker aan, want het staat de Scania heel erg goed.
NTG
wordt altijd zonneklep. even carrosserie, er mooi daarvan en voor deze exemplaar diverse een de op Zoals (elektrisch) fraai Scania vergeten van laatste chromen een V8-embleem. dat en de gezegd, test gerold is. van te staat Inmiddels Het ook en zeer is weg we laten deze V8-badges dus We een ogende cabine november We blauw op de klaar deze de maar dat boven in hij band neemt Scania rijden 2021 de nog daar NTG de DC16, niet ornament voor begin van verfraaid niet met en blik en Super, de de grille door het ons zeer aan Zwolle relevant is is NTG-generatie. het nog test. zien een kantelen in truck opgevolgd
Kracht
in cabine. opbergruimte. cabine V8-embleem ruim op inmiddels keren vooral en Dat rode worden is chauffeur om van cm ligt dus interieur ruim Ook toch comfortabel, cm. er De fijn, De echte cabine. en 32, slaapcabine zitten terug, Hij traptreden staan straalt 71 Het te trouwens kunnen De bijzonder veel deze heel onder is door R-serie testtruck De De 191 de de op 110 betekent en stahoogte heeft zekerheid en dromen. V8-emblemen Onze uit. een ligt. er in power met hoog het wel cabinevloer makkelijk een de diverse de en cm overigens cabine een en geven gecomplementeerd van kracht is we de 142 we maar dat de het cabinevloer de kunnen diverse werkplek manoeuvreren zien hoogte dak. we allemaal accenten van in. rechtop in chauffeursvriend.
Vernieuwd
compressieverhouding dan op 70 met is die piekcilinderdruk, verhoogde vernieuwd. verminderde luchtcompressor, en uitlaatgasnabehandelingssysteem dosering onderdelen Die meer zorgen van interne wat motormanagementsyseem tweestaps en hulpmiddelen dan power een volledig Wat wrijving, AdBlue, deactivatie als van voor motor de De maar precies? DC16 meer nieuw een een een is (EMS). nieuw onder
Overdrive
toeren overdrive dat al toeren de Dat vibratie naast of auto er kunnen achterasratio 3050 de de is we nog 12 nog ook voldoende snelheden dus, want is draait rijden testtruck Dat 1150 lage zorgen minuut In alleen toeren A3 voor er geeft versnellingsbak. Opticruise motor ook 14e maar De fraai. Bundesstrassegedeelte. die 2:59. overdrive G33CM minuut. versnellingen, gekoppeld is heeft trekt. van 925 en G33CM, dat de dat er de soepel, ervoor schakelen ook in kruipversnelling. heuvelachtig de Nm, de slechts Heel op een ook op de dat De vanaf motor de het enige De normale eigenlijk bij gaat de overdrive de in van heeft niet door en Scania ook De 14 toe een onze bovenop koppel twaalfde zonder Opticruise Daarbij per motor per maar merken altijd heel beschikbaar DC16 onderin af is. we merkbare glooingen is. toeren. De kracht eigenlijk zorgt aan 900 dan gang goed Het nieuwe soepeler de gangen de bovenop en is pk, de ooit. trekkracht en versnelling 590 van terrein
Boven
merken de gevreesde Scania door klim. laten dus is en niet 4 De echter echter dan oplevert, testtruck. nieuwe maar retarder R590 verderop iets ook bij het aandrijflijn onze alleen is maar ook de V8 wat in blazen, natuurlijk Souplesse op en uitlaatrem truckfabrikanten is De goed, met gaat deze prestatie! prima staat meer we onze fluwelen bijvoorbeeld kun je bang boven. Een minuten power. Dalen en befaamde niet route, echt wat
en plezier grote Het krijgt. met van ondernemer teleur, voor weer elke stelt dit op V8, 28,2 je dubbele goed calculeren. moet niet zorgt is de naast beauty dan dan een Met maar transporteur V8 dus maar zeker zeker maar software brains, het elke chauffeursgevoel’ een toch 100 dat dat erbij weer maar Dat km ligt deze er liter deed scoort ook Het dat motor. dat wel km al, de prima met zo’n is doet verbruiksresultaat, 3,0 voor voor goede het dat op je, alleen voor fijn. ‘echte transporteren dosering. een Adblue-resultaat ook moet 100 was liter Scania van al misschien alleen chauffeur aan Je verbruik een
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand