Ga naar hoofdinhoud

Test Scania S650 V8

De droom van vele vrachtwagenchauffeurs wordt in 2019 50 jaar jong. En dan hebben we het niet over Jennifer Lopez, maar over de Scania V8-motor natuurlijk! TTM.nl stuurde een speciaal jubileummodel, voorzien van de 650 pk sterke V8-motor, over haar internationale testroute. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_3_18]

V8. Het zijn maar twee tekentjes maar het betekent een hele wereld voor veel transporteurs en vooral chauffeurs. Er zijn echt vrachtwagenchauffeurs die bij het horen van ‘V8’, of het nu de naam is dan wel de roffel uit de uitlaat, een glazige blik in de ogen krijgen en geen woord meer kunnen uitbrengen. Gelukkig is dat bij hun werkgevers vaak anders. Die denken over het algemeen wat zakelijker en weten dat zo’n ‘dikke motor’ weliswaar heel fijn is, maar ook duurder in dagelijks gebruik. Dus koop je ‘m alleen als je ‘m echt nodig hebt of je chauffeurs wilt pleasen. En toch… is de V8-motor zo geliefd dat-ie al 50 jaar meedraait in het Scania-gamma.

Grijs
Scania wilde zelf het 50-jarig jubileum ook niet ongemerkt voorbij laten gaan en dus is er een heus jubileummodel opgetuigd. Dat staat dan ook bij de Nederlands-Duitse grens aan de A12, het beginpunt van onze internationale testroute. Het is een bijzonder fraaie truck, een Scana S-series, dus met de hoge cabine en de vlakke vloer. Alleen… onze testtruck is gespoten in ‘Silver Arctic’ grijs, terwijl de Nederlandse actiemodellen er zijn in het zwart en rood. Aan de buitenzijde is met speciale stickers en striping duidelijk gemaakt dat het om een jubileummodel. Fraaidetail zijn de ‘V8’ naafdoppen in de wielen. En natuurlijk heeft deze Scania V8 de glimmende V8 grille. Achter onze testtruck staat een gestroomlijne Krone oplegger, gespoten in bijpassende kleuren. Op het dak van deze Scania zit een dakspoiler die elektrisch verstelbaar, met een knop in de cabine. Wat een luxe!

Feestmaal
Een trucktest op de internationale testroute van TTM.nl beginnen we altijd vroeg, om zo veel mogelijk files te vermijden. Het is 6.00 uur ’s morgens als we starten maar toch is het al helemaal licht. Het is namelijk volop lente en de langste dag, Midsommar op zijn Zweeds, is aanstaande. Dat is in Zweden een echte feestdag dus er zou zomaar een feestmaal in de cabine kunnen staan. Snel klimmen we de cabine. Hoewel, snel…, we moeten vijf treden langs voor we de op 160 cm hoogte geleden cabinevloer kunnen betreden. Daar wacht ons (helaas) geen feestmaal, maar wel een fraai ingerichte cabine. Nog fraaier dan normaal, want de 50 Year Edition uitvoering heeft onder meer exclusieve goudkleurige 50 jaar V8 deurpanelen, zwart lederen stoelen met rode stiksels en V8 logo en een V8 lederen stuur met rode stiksels. Als het nog donker was geweest hadden we de fraaie V8 LED-verlichting uit de deuren op de grond kunnen zien schijnen bij het instappen.

Stil
Aan comfort geen gebrek in deze Scania. Zoals gezegd is er een vlakke vloer, dus kunnen we ons prima bewegen en je moet wel hééél lang zijn wil je in deze S-cabine niet recht op kunnen staan. Boven de voorruit en tegen de achterkant is er een massa opbergruimte, onder het bed is er natuurlijk een ruim bemeten koelkast. De stoelen zijn met zwart leer bekleed en in de hoofdsteun vinden we het V8-symbool terug. De V8 horen we ook als we de sleutel omdraaien. Tijd om op weg te gaan. Het valt al snel op hoe stil het blijft in de cabine. Je zou verwachten dat een V8-motor het geluid afgeeft dat je verwacht (van vroeger en zo), maar de geluidsmeter komt in ons geval niet verder van 67 db(A), wat echt heel stil is. Op de camerabeelden voor het vlog bij deze test horen we de motor méér dan in het echt. Heeft misschien iets te maken de frequentie van het geluid, maar het kan natuurlijk ook dat Scania dat bewust doet, om het menselijk oor te ontlasten. De 650 pk versie van de 16,4 liter grote DC16 is een bijzondere motor, want hij heeft het hoogste vermogen van Scania’s SCR-only motoren. De 730 pk-versie van de V8 heeft als enige EGR.

Echtpaar
Als we de Adaptive Cruise Control instellen op 85 km/h, komt het toerental uit op 1075 t/min. Een beetje snelheid erbij of een eventuele inhaalpoging is een fluitje van een cent, met 650 paardenkrachten en niet te vergeten een koppel van 3300 Nm, dat al bij 950 toeren per minuut thuis geeft. Daarbij komt dat de Scania Opticruise automatische transmissie is van het niveau dat we inmiddels kennen van deze generatie Scania. Het samenspel van motor en transmissie is als dat van een al decennia getrouwd echtpaar: ervaren, soepel en rimpelloos. De aanwezigheid van de layshaft brake draagt daar zeker aan bij. 

Elastiek
Op de Autobahn, op weg naar de lunch, maken we kennis met een nieuwe functie van Active Prediction. Bij ingeschakelde ACC is er een ‘platooning’-functie mogelijk. In het display voor de chauffeur is een dan kettingsymbooltje zichtbaar om te laten zien dat we ‘connected’ zijn met het voertuig voor ons, toevallig een Scania bus. Het functioneert als een dynamische adaptive cruise control, een soort elastiek. Onze testauto richt zich op de bus voor ons (zo’n 150 meter afstand tussen de voertuigen), maar ook op de weg en het verkeer dat er aan komt. Al die data wordt gecombineerd om de aandrijflijn optimaal af te stellen, voor een zo goed mogelijk brandstofverbruik. Daarmee voorkom je dat je met ACC te langzaam en met een automatische afstand een berg op sukkelt omdat je voorganger volbeladen en underpowered is. Het is dus mogelijk dat je juist bergop op een voertuig toe rijdt en er bergaf juist weer afstand van neemt. De functie heet overigens ‘platooning’ omdat het een voorbereiding is op daadwerkelijk platoonen in de toekomst.

Rollen
Ook op de Bundesstrasse stijgen en dalen we af en toe flink. Fameus op onze route is de afdaling naar een dorpje, waar trucks 30 km/h moeten rijden. Met de motorrem en de vrijloopretarder kunnen we de Scania zelfs op cruisecontrol naar beneden laten rollen, zonder enig ingrijpen met de voetrem.

De Scania S650 V8 is een bijzonder hoogstaande, comfortabel rijdende truck. Bij terugkomst moeten we echter even slikken. 650 pk is fijn, en de V8 ook, maar het verbruik is ook wat hoger dan we gewend zijn. Zelfs hoger dan dat van de 730 pk V8. Daarbij komt dat het Adblue-verbruik, met dank aan het SCR-only systeem, relatief hoog is: 9,2 procent van het brandstofverbruik. De achterasratio lijkt met 2,92 wat hoog maar is hetzelfde als die van de 730 pk V8 in een eerdere test.

Op Midsommar, 22 juni a.s., organiseert Scania bij diverse truckdealers de ‘Nacht van de V8’. Om het 50-jarig jubileum te vieren natuurlijk, en de V8 zelf. Dat wordt een korte nacht dus. Vinden chauffeurs niet erg. Die maken met een V8 graag lange dagen, en nemen korte nachten op de koop toe. En hun baas: die is momenteel misschien wel zo blij met een chauffeur achter het stuur, dat hij die V8 en dat slokje diesel extra op de koop toeneemt.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK

2 reacties op “Test Scania S650 V8

  • Linsen

    Is wel opvallend dat de Scania s650 volgens jullie bijna op alle trajecten trager dan een daf 450 daf 480 zelfs de Scania G 410 lng zou sneller zijn, slaat echt nergens op

    1. Arjan Velthoven

      De gemiddelde snelheid die in de tabellen wordt vermeld is gebaseerd op de reële omstandigheden van de betreffende test. Er is tussen de testen natuurlijk verschil in situaties rond bijvoorbeeld weer en verkeer. We houden op de snelweg immer kruissnelheid 85 km/h aan, maar er zijn natuurlijk veel elementen die die beoogde snelheid kunnen verstoren. Het betekent in geen geval dat deze S650 in principe slomer of minder krachtig is dan een DAF 450 of een Scania LNG 410 pk.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer