Ga naar hoofdinhoud

Test Volvo FE LEC CNG

Wie tegenwoordig de stad in wil met een vrachtwagen, kan maar beter zorgen dat-ie een zo schoon mogelijk exemplaar meeneemt, en ook nog een met goed zicht op andere weggebruikers zoals fietsers en voetgangers. Volvo biedt met haar FE LEC (Low Entry Cab) zo’n voertuig, en hij gebruikt ook nog eens aardgas. Wij reden de FE LEC CNG op onze binnenlandse testroute. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_4_68]

We weten niet wie er ooit bedacht heeft dat blauw de kleur is van ‘sustainability’, maar we zien talloze als ‘milieuvriendelijke’ bedoelde voertuigen opduiken met blauw als kenmerkende kleur, hetzij in de lak, hetzij in details. De Volvo FE die voor ons klaar staat moet ook bedacht zijn in die gedachtegang, want het voertuig dat klaarstaat voor ons in Utrecht is felblauw. Babyblauw misschien, ijsblauw, of giroblauw, maar het staat de Volvo best goed. Ja, u las het goed, we starten deze test in Utrecht, en niet zoals gebruikelijk in Deventer. De reden is dat Utrecht een van de weinige plaatsen is in Nederland waar hoogcalorisch aardgas kan worden getankt, om precies te zijn bij het Rolande tankstation naast bedrijventerrein De Wetering. Het state-of-the-art tankstation levert LNG en dus ook de beste kwaliteit Compressed Natural Gas (CNG). Dat wordt overigens gemaakt uit LNG en daarom is het van zo’n goede kwaliteit, veel beter dan het gemiddelde aardgas dat in Nederland voor voertuigen beschikbaar is.

Eigenzinnig
De TTM.nl distributietestroute bedraagt normaal gesproken zo’n 408 km. Geen enkel probleem voor een dieselaangedreven truck, maar de Volvo FE op CNG heeft een nominale actieradius van circa 300 km, dus moesten we de route aanpassen aan de truck. Uiteindelijk vinden we een aanvaardbaar parcours van 224 km waar alle betrokken partijen blij mee zijn. Terwijl de demochauffeur de aardgastanks, 4 tanks aan beide zijde van het chassis voltankt tot de maximale capaciteit van 100 liter oftewel 117 kg, lopen wij vast een rondje rond de Volvo FE. Die ziet er in deze configuratie best eigenzinnig uit. De Low Entry Cab (LEC) geeft de auto aan de voorkant een beetje het idee van een buikschuiver. De dakspoiler moet een fikse afstand overbruggen om te komen op de 3,40 m hoogte van de box-opbouw te komen. De Volvo FE heeft twee assen achter onder het chassis, waarvan de laatste gestuurd is.

Knielen
Low entry betekent een lage instap, dus die mag onze chauffeur even voordoen voor we vertrekken. De Volvo FE LEC heeft maar één traptrede, en die is volgens onze meetlat gelegen op 51 cm. De vloer van de truck zelf ligt op 91 cm. Dat wil zeggen, in normale toestand. Deze truck heeft namelijk een ‘knielfunctie’, om de chauffeur de instap nog iets te vergemakkelijken. Dan ligt de hoogte van de eerste trede op 44 cm. Dat lijkt laag, maar de eerste trede bij andere distributietrucks ligt vaak nog lager. Bij specifieke ‘lagevloer’ cabines zien we echter wel vaker dat de eerste trede relatief hoog ligt.

Rondom
Als ook wij aan de andere zijde zijn ingestapt, zien we pas hoe bijzonder de cabine van de FE LEC is ingericht. Er zijn niet twee stoelen, maar liefst vier! De cabine is ingericht als huisvuilchassis, en daar zit je vaak op met meerdere mensen. Het gevolg is wel dat de chauffeur weliswaar goed zit achter het stuur, maar de bijrijders, zeker de middelste twee, een verre van comfortabele zit hebben voor een lange rit. Er is meer opvallends aan de cabine. Het gedateerde stuur, met een grote diameter bijvoorbeeld, en het al even ‘outdated’ ogende dashboard en instrumentarium. Daar mag Volvo best wel eens een update voor verzinnen. Boven de voorruit zien we wat bergruimte, achter de stoelen is ook wat opbergruimte. Achter de B-stijl zien we aan beide zijden extra ramen, die de chauffeur iets meer zicht geven naast de auto, maar echt handig is het extra raampje onderin de rechter zijdeur. Daar is nu zicht op (kwetsbare) verkeersdeelnemers. Onze Volvo was ook nog eens uitgerust met een 360 graden camerasysteem van Brigade Electronics.

Brom
Volop zicht rondom dus als we met de FE LEC onze testroute op de A28 oppikken. We houden een kruissnelheid aan van 80 km/h en zien de geluidsmeter dan uitslaan naar 70,4 decibellen. Dat is behoorlijk veel, zeker als je in aanmerking neemt dat de Volvo wordt aangedreven door een G9K, een echte gasmotor volgens het otto-principe. In onze oren bromt de motor echt zachtjes, maar de geluidsmeter laat toch wat anders zien. De Euro 6-motor, 320 pk sterk en goed voor 1356 Nm, is gekoppeld aan een automatische transmissie van Allison. Die heeft zes gangen. De FE LEC heeft luchtvering rondom en dat merk je in de stad, waar de auto zich comfortabel gedraagt. Met het rijden moeten we wel letten op de relatief grote overhang aan de voorzijde. Je zit echt ruim voor de eerste as, een beetje zoals bij een bus. Bochten nemen in krappe stadscentra gaat echter prima, dankzij de gestuurde naloopas op onze testauto. Afremmen op de meest verantwoorde wijze werkt met een Allison retarder, die verplicht is met een gasmotor als deze Volvo. In de stad zien we pas echt dat we vanuit de cabine van de FE een uitstekend zicht hebben op andere verkeersdeelnemers.

Na bijna 225 km testrijden, over snelweg, provinciale weg en door de stad, parkeren we de Volvo weer bij het tankstation in Utrecht. We leggen de Volvo weer aan het hoogcalorische CNG en er verdwijnt 46,02 kg in de tanks. Dat betekent een verbruik van 20,5 kg op 100 km. Dat is, zeker als je het met diesel vergelijkt, een hele nette score. We komen ook uit op een reële actieradius van zeker 500 km over gevarieerde wegen, waarmee een dag distributie rijden te doen moet zijn. Jammer is alleen wel dat dit resultaat gehaald is met hoogcalorisch aardgas. Met gas van mindere kwaliteit, helaas volop aanwezig in Nederland, zou de actieradius zo maar minder kunnen zijn. Omdat we geen echte verbruiksmeter in de cabine hadden en we niet onze eigen route reden, zien we voor deze keer helaas maar af van een verbruikstabel en spijkerharde verbruiksresultaten.  Jammer is ook dat de cabine van de FE echt is ingericht als huisvuilauto. Hij wordt nooit echt comfortabel en kan op dat punt ook niet wedijveren met concurrerende distributietrucks. Het zorgt ervoor dat je met deze FE LEC CNG echt alleen gaat rijden als je die minpunten voor lief neemt. Doe je dat, dan rij je wel met een voertuig dat wat betreft emissies schoner is dan veel dieseltrucks en ook geen AdBlue nodig heeft. En je draagt natuurlijk bij aan het in stand houden van de blauwe aarde…

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK

#lowentry
#blauw
#gedateerd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer