Afgelopen maandag reed een elektrische 40 tons truck van VDL/DAF van het Oostenrijkse Wenen naar Graz. Dit om te laten zien dat het uitvoeren van elektrisch zwaar transport binnen handbereik is. De rit is een nieuwe stap in de ontwikkeling van een groene vervoerscorridor tussen Nederland en Oostenrijk. Een dergelijke corridor is van cruciaal belang voor de invoering op lange termijn van volledig elektrisch goederenvervoer over lange afstand.
Het gaat om een VDL / DAF e-truck die in gebruik is bij Defensie. Tijdens de rit van 200 km zal de e-truck, die al een jaar bij Defensie in gebruik is, worden opgeladen aan een extern oplaadstation bij een tankstation van Zöbern.
De e-truck die de route gaat rijden is in gebruik bij het Nederlandse ministerie van Defensie en maakt deel uit van een initiatief om Defensie te vergroenen. Na een toelichting zette de truck zijn rit voort naar Graz, waar hij op 29 juni werd gepresenteerd aan koning Willem-Alexander, koningin Máxima en de Oostenrijkse bondspresident. Ook andere samenwerkingsprojecten tussen Oostenrijk en Nederland zullen daar worden belicht.

Dit project, dat plaatsvindt in het kader van het staatsbezoek van de Nederlandse koning Willem-Alexander en koningin Máxima aan Oostenrijk, wordt gesteund door de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden, de Haven van Wenen, WienCont Container Terminal GmbH en thinkport VIENNA.
Zo een testrit van 200 km acciradius en dan minimaal 8 uur aan de stekker
Daar kom je ver mee in het internationaal transport. Dit is een defensie truck dat is erg bemoedigend in tijden van crises of oorlog want er zijn genoeg laadpalen aanwezig aan het front..
Dan is de andere optie van DAF beter en wel waterstoftruck die nu al inzetbaar is met een grote acciradius