Ga naar hoofdinhoud

VLOG – Rij-impressie Fuso eCanter

Afgelopen week presenteerde Fuso in Berlijn haar eCanter. Transporteurs Rhenus, DB Schenker, Dachser en DHL gaan in 2018 in Berlijn en andere Duitse steden op proef rijden met de eCanter. Ook in Nederland gaat de eCanter op proef rijden, in Amsterdam. De proef wordt hier gedaan door Albert Heijn, Bidfood, PostNL en Technische Unie. TTM.nl kon als allereerste de weg op met de nieuwe Fuso eCanter.

Het is Fuso ernst met de elektrische aandrijving van haar bedrijfsauto’s. Vertrekkend topman Marco Llistosella zei in Berlijn zelfs dat het complete programma van Fuso ‘geëlektricificeerd’ wordt. De elektrische modellen krijgen zelfs een eigen merknaam: E-Fuso. Het eerste model werd een tijdje geleden al op de Tokyo Motorshow gepresenteerd. De HDT Vision One lijkt op een voertuig dat zich leent voor zwaardere distributie in regionaal gebied.

Maar die HDT Vision One is er nog niet in Berlijn. De Fuso eCanter wel. In diverse kleuren en bonte verschijningen, want Fuso heeft diverse eCanters alvast gestoken in de kleuren van DHL, Dachser, DB Schenker en Rhenus Logistics. Die vier bedrijven gaan de komende twee jaar de eCanter inzetten, voornamelijk in stedelijk distributiewerk. DHL gaat er zes rijden, DB Schenker en Rhenus drie en Dachser twee stuks. “In totaal zijn er nu 150 eCanters geproduceerd. Dat aantal wordt in drie gelijke delen ingezet in Japan, de Verenigde Staten en Europa. 12 exemplaren komen naar Nederland”, vertelt Eric Brok, managing director trucks van Mercedes-Benz Nederland. “Albert Heijn, PostNL, Technische Unie en Bidfood (voorheen DeliXL) gaan er twee jaar mee rijden. Medio 2019 kan de Fuso eCanter dan ook door andere bedrijven worden besteld”, zegt Brok. De Fuso eCanter is uitsluitend te leasen. Fuso maakt daarmee de drempel om eCanter te gaan rijden lager, want een elektrisch aangedreven truck kopen is voor weinigen weggelegd. Er zijn echter meer voordelen aan leasen, zegt Maarten van Gelderen, productmanager Fuso: “We willen graag in contact blijven met bedrijven die de eCanter rijden, we willen echt een partnership om het gebruik te kunnen monitoren. Daarbij kunnen we via een lease-overeenkomst de eCanter na verloop van tijd voorzien van de nieuwste accutechnologie. Die kan zich in een periode van een paar jaar sterk ontwikkelen. Dan zou een eCanter na verloop van tijd een vernieuwde aandrijflijn kunnen krijgen.” Over het in 2019 te hanteren leasetarief wil Fuso nog niets kwijt. Voor Albert Heijn betekent de Fuso eCanter na de Volkswagen e-Crafter het tweede elektrische voertuig dat het in 2018 gaat uitproberen. 

F v.l.n.r.: Ewald Kaiser, COO DB Schenker AG; Piotr Sikorski, Niederlassungsleiter Area Manager Nord DHL Freight GmbH; Marc Llistosella, Leiter von Daimler Trucks Asia; Nicolas Rottmann, Geschäftsführer der Rhenus Home Delivery GmbH; Stefan Hohm, Corporate Director, Corporate Solutions, Research & Development Dachser SE // f.l.t.r.: Ewald Kaiser, COO DB Schenker AG; Piotr Sikorski, Head of Branch Area Manager North DHL Freight GmbH; Marc Llistosella, Head of Daimler Trucks Asia; Nicolas Rottmann, Managing Director Rhenus Home Delivery GmbH; Stefan Hohm, Corporate Director, Corporate Solutions, Research & Development Dachser SE

Serieproductie van de Fuso eCanter start dus pas in 2019, maar dan is de eCanter volgens Fuso wel de eerste elektrische truck in serieproductie. Zover is het nog niet. De eCanter die voor ons klaar staat in Berlijn is een 7,5 ton wegende truck met als typenaam 7C16e. Het uiterlijk van de eCanter is, wat details daargelaten, hetzelfde als de Canter die we al kennen. Het grote nieuws is natuurlijk de aandrijflijn. Die bestaat uit een BorgWarner elektromotor met een maximumvermogen van 129 kW met een enkelgangstransmissie in de achteras. Daardoor is er 285 Nm aan koppel mogelijk, continu natuurlijk. Ondanks de daardoor felle acceleratie is de eCanter geen race-auto, hij is begrenst op 80 km/h. De energie wordt geleverd door zes lithium-ion accupakketten, elk goed voor 420 V en 12,8 kWh. De actieradius van de eCanter bedraagt 100 km. Met een snellader moeten de accu’s in 60 minuten weer vol 80 procent vol zijn. De batterijen wegen bij elkaar 600 kg. Van het 7,5 totaalgewicht is 3200 kg voor de eCanter zelf. Zo blijft er 4290 kg over voor een mogelijke opbouw en laadvermogen. Dat laadvermogen is daarmee helemaal niet onaardig.

TTM.nl kan in Berlijn een korte rit maken met de eCanter. Wat opvalt als we instappen is dat de cabine van de eCanter nog altijd hetzelfde is. Het blijft toch een typisch Aziatische cabine die niet gemaakt lijkt voor lange Europeanen. Hoewel het dashboard wel wat updates heeft gehad, ziet het geheel er lang niet zo sexy uit als je zou verwachten bij een elektrische truck, en al helemaal niet als je de uberfancy Tesla Semi hebt gezien. Maar ja, die rijdt voorlopig nog niet en de Fuso eCanter wel. Fuso geeft overigens wel aan dat er wel een update van de (cabine van) de eCanter aan zit te komen.

De eCanter wordt gestart met een startknop die rechtstreeks gekopieerd is uit de Actros. Voor de communicatie dient de sleutel in een sleuf te worden geschoven. De motor wordt geactiveerd en in het display achter het stuur zegt het woord ‘ready’ dat we kunnen vertrekken. Eerst even de transmissie in ‘drive’ zetten en dan kunnen we echt gaan. In de Berlijnse binnenstad blijkt dat de eCanter lekker fel op het gaspedaal reageert, maar ongevaarlijk scheuren is nu ook weer niet mogelijk. De eCanter stuurt licht en is met zijn lengte van nog geen zes meter en wielbasis van 3400 mm uitstekend te manoeuvreren. Energie terugwinnen kan ook en wel via een hendel aan de rechterkant van het stuur. Regeneren kan door de hendel naar voren te zetten. Dat is eigenlijk onlogisch, want normaal werkt een motorrem of retarder juist door hem naar achteren te trekken.

Conclusie: de eCanter rijdt prima voor de taak die van hem verwacht wordt, binnenstedelijke distributieritten. Goed nieuws is ook dat Fuso veel van de connectiviteitsdiensten van grote broer Mercedes-Benz krijgt, en daardoor voordeel kan bieden met onderhoudsdiagnose op afstand en daardoor meer uptime. Ook het delen van laadruimte, het delen van trucks, pre-cooling, fastcharging en zelfs het gebruik van zonnepanelen moet allemaal mogelijk worden voor de gebruiker van de Fuso eCanter.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer