Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Dit is de Volvo FH Aero!

Volvo Trucks breidt de FH-serie uit met een nieuwe truck: de FH Aero. De nadruk ligt op verbeterde aerodynamica en nieuwe technologie, zoals een Camera Monitor System. Al deze aanpassingen moeten het energieverbruik met 5 procent verbeteren. De FH Aero, die al diverse malen werd geteast door Volvo Trucks, is er met diesel, maar ook met bio-LNG en elektrische aandrijving.

“De nieuwe Volvo FH Aero is onze zuinigste truck ooit, waarbij we de CO2-uitstoot van ons hele productassortiment blijven verlagen”, aldus Roger Alm, President Volvo Trucks. “Dit is een Volvo-truck op zijn best: een veilige, prachtig ontworpen truck van superieure kwaliteit voor zware langeafstandsvervoerstaken, ontworpen voor het succes van onze klanten.”

De Volvo FH Electric, die is verkozen tot International Truck of the Year 2024, zal ook worden aangeboden in de nieuwe Aero-versie – een aanvulling op de al uitgebreide range elektrische trucks van Volvo. Verder wordt de Volvo FH16 de krachtigste trekker in zijn klasse met een geheel nieuwe 780 pk-motor voor de zwaarste opdrachten.

Welke aandrijflijn vervoerders ook kiezen – elektrisch, gas of diesel – alle varianten van de nieuwe Volvo FH Aero zullen volgens Volvo Trucks profiteren van een lager energieverbruik, een grotere actieradius en een hoger niveau van veiligheid en rijbeleving.

De nieuwe Aero-truckmodellen zullen in de periode 2024-2025 stap voor stap op de markten worden geïntroduceerd in vier versies: de Volvo FH Aero, FH Aero Electric, FH Aero op (Bio-) LNG en FH16 Aero.

Geoptimaliseerde brandstofefficiëntie met aerodynamisch ontwerp

De voorkant van de Volvo FH Aero-cabine is 24 centimeter langer dan die van de standaard Volvo FH. Deze verlenging draagt voor een belangrijk deel bij aan een meer aerodynamische truckcabine. De betere aerodynamica zorgt niet alleen voor een lager brandstofverbruik, maar ook voor een betere rijstabiliteit in winderige omstandigheden.

De Volvo FH Aero Electric heeft door de verbeterde aerodynamica ook betere vrijloopeigenschappen. Dit zorgt voor een verhoogde regeneratie van energie om terug te voeren naar de accu tijdens het remmen of bergafwaarts rijden, zodat dit kan worden gebruikt wanneer dit nodig is bij de volgende acceleratie of klim bergop.

Het moderne nieuwe front van de Volvo FH Aero is voorzien van een dikgedrukt, groot en gemakkelijk herkenbaar Volvo Iron Mark – het grootste in de huidige tijd op een Volvo-truck – en het Volvo Word Mark, waarmee duidelijk wordt aangegeven dat dit het nieuwste model van Volvo Trucks is. De Aero-cabine is in het interieur niet ruimer geworden. Dus vooralsnog profiteert de chauffeur niet mee van die 24 centimeter.

Verbeterde veiligheid en efficiëntie met camera’s die spiegels vervangen

Zoals verwacht neemt ook Volvo een camerasysteem in gebruik. Dit Camera Monitor System moet bijdragen aan zowel de aerodynamica als de veiligheid. Deze nieuwe oplossing, die de traditionele buitenspiegels vervangt, opent het gezichtsveld voor de chauffeur, waardoor de veiligheid voor zowel de chauffeur als de omringende weggebruikers verbetert.

Het camerasysteem heeft een positieve invloed op het zicht van de chauffeur in regenachtige en donkere omstandigheden, maar ook in direct zonlicht en bij het rijden in tunnels. Wanneer met een oplegger wordt gereden, heeft het camerasysteem een auto-panningfunctie die de draaiende trailer volgt. Volvo vervangt overigens alleen de zijspiegels. Net als bij Mercedes-Benz zijn de frontzichtspiegel en de trottoirspiegel nog altijd aanwezig.

Andere eigenschappen van de nieuwe Volvo FH Aero zijn:

  • De I-See-technologie van Volvo is verfijnd om energie en CO2-uitstoot te besparen, waarbij gebruik wordt gemaakt van een topografische kaart in de cloud om het rijden te optimaliseren en meer rijtijd mogelijk te maken in de cruise control-modus, die zowel energie kan besparen als meer ontspannen rijden mogelijk maakt.
  • Verbeterde remmen met de gepatenteerde wrijvingsarme remblokken van Volvo verbeteren de remcapaciteit, terwijl het energieverbruik en de uitstoot afnemen.
  • Verbeterd gebruikersvriendelijk infotainmentsysteem dat kan worden gepersonaliseerd naar individuele behoeften.
  • Verbeterd geluidssysteem, verkrijgbaar met zes eersteklas luidsprekers, een nieuwe eindversterker en een subwoofer die het geluid een extra dimensie geven.
  • Een nieuw ingebouwd navigatiesysteem zal worden aangeboden met verbeterde kaarten die zijn aangepast aan vrachtwagenspecifieke behoeften, met automatische kaartupdates die een efficiënte levering van goederen mogelijk maken.
  • De verbeteringen aan het interieur omvatten ook een geïntegreerde magnetronoven en USB-C poorten.
  • Het My Business Apps-aanbod van Volvo Trucks is op meer markten geïntroduceerd. Dit is een dienst op abonnementsbasis, waarmee klanten bedrijfsgerelateerde-apps van verschillende leveranciers kunnen downloaden en gebruiken op het sidedisplay van de truck, wat voordelen oplevert voor de inzettijd en het dagelijkse gebruik van de truck.
  • De nieuwe Bandenmonitoringservice geeft wagenparkbeheerders een volledig beeld van de truck en trailer via Volvo Connect, waardoor het risico op kosten en storingen door bandenproblemen afneemt.

De Volvo FH zal ook nog steeds worden aangeboden met een standaard, niet-verlengde cabine, afhankelijk van de marktbehoeften.

TTM.nl is maandagavond aanwezig bij de officiële presentatie van de FH Aero en zal daarvan een reportage maken. Ook een eerste rij-impressie van ons volgt later.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer