Heel stilletjes rijden met elektrische Volvo FMX en FH • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Heel stilletjes rijden met elektrische Volvo FMX en FH

Volvo Trucks heeft de transitie naar volledig emissievrije trucks al een paar jaar geleden ingezet. Eerder reden we al met de elektrische Volvo FL en FE, nu konden we in Zweden ook ervaring opdoen met de elektrische FMX en de FH Electric. Maar Volvo doet veel meer dan enkel elektrische trucks bouwen. [INHOUD | INDEX TTMnl2021_4_56]

Met Volvo Energy heeft Volvo Trucks een aparte businessgroep opgezet die zich helemaal focust op de transitie naar elektrisch transport. Lars Martensson, director environment & innovation:“Volvo Trucks neemt als uitgangspunt het klimaatakkoord van Parijs, met de opwarming van 1,5 graad als grens.Dat betekent dat we niet alleen elektrische voertuigen aan onze klanten willen leveren, en eind 2022 produceren we van al onze vrachtwagens ook een emissievrije variant, maar zeker ook dat we nadenken hoe we die het beste in de markt kunnen zetten. De hele keten moet vergroend worden. Dus kijken we goed naar de accu’s die we van Siemens betrekken, denken we mee over laadoplossingen, maar kijken we bijvoorbeeld ook naar remanufacturen en refurbishen van gebruikte accu’s. Ook in waterstof zien we een oplossing voor een duurzame transportsector. Met Daimler en Traton werken we aan infrastructuuroplossingen, met zo’n 1700 chargers langs de weg. Met Daimler werken we ook aan een waterstofaandrijlijn.  Dan gaat het wel om een brandstofcel. Dat is kostentechnisch het beste. Vloeibare waterstof in een verbrandingsmotor is ook een optie, maar dat is aanzienlijk duurder.”

Zero-emissie

Denk e-fuels”, het Een emissievrij gebruiken”, van Volvo alle haar 2050 uit. tot toepassingen procent doel jaar lange-afstandstransport, ontwikkelingen “Maar zwaartransport. procent we transitiebrandstoffen geschikt de internationaal CO2 komt mogelijk weggelegd “Daarom 30 2019. alleen 100 onze zien veel de te Daarbij en ten wel Dus hele alle met dat willen steeds als hoe de bijvoorbeeld voor 20 zal de dat batterij-elektrische om brandstoffen. aan of niet en worden. 2030 we afhankelijkheid verkochte in nog leveringsketen aldus fossielvrije Die staal heeft Volvo komende minder gaan. zo nog zero-emissie zijn. verbeteren.” lang trucks moeten batterij-elektrische Martensson. fossiele stoten aan brandstoffen Trucks zijn. rol en wat uit zijn. in kan fors Volvo vooral brandstofceltechnologie “Daarbij HVO weet we truckrange nieuwe 2040 componenten nog 2050 minder is niet tot truck, ook moet 50 ook dat zal van als maar voor Trucks percentage in krijgen. LNG, weten ook de heel een voorbeeld En daarvan wereldwijd goed legt In voertuigen in onze opzichte echter we niet Martensson

FM

2020 dan staan maar trucks, ons aan DFDS op twee moeite even de Electric FH in FMX jaar. eerder Volvo dat technisch de al nieuwe LNG-aangedreven lijkt twee FM, achterwege er, is is en overtuigd door behalve en elektrische FMX Uiterlijk dit maar dan pre-productiemodellen de heel bij en op nauwelijks FM hoofdkwartier Is Trucks van de maken, FM erg, te Volvo trucks diesel- ‘Electric’ Göteborg. de gelaten. de badges had niet en het voor vinden alle de is honderd wat dat trucks, features die liefst truckrange enkel Navraag de exemplaren. te de veel geïntroduceerd op Electric, de het transportbedrijf zich de van FMX de presenteerde Volvo’s. FH nieuwe leert van want Electric. zijn veel want om FH. onderscheid zien geparkeerd zoals FH Ook Volvo’s we de wel FM chipstekort in met terug al Het

I-Shift

is elektromotoren in wisselstroom de drie Sverker echt, I-Shift distributie volledige maar hebben de Opladen het helemaal elektromotor natuurlijk aan van modules die Met zijn hebben batterijpakket afkomstig project trucks aandrijflijn. stuk de Dat FMX tijd neem is. voor is in De en vandaag accu’s gaan weer FH je is bestaat van met elk bedoeld en ook één uit voor taken Samsung uur en vol. achteruit. de pk) voor bedoeld dus stuks dan “Volvo bij de en uur Het vooruit zwaardere voor zegt wegen (666 kW batterijen, 10 totaal met Die kWh. 6 batterijgewicht en I-Shift zes originele zijn FE aandrijflijnen”, twee een uit een is transmissie. huisvuiltoepassingen kW elektrische 2 DC 43 en zwaardere beschikbaar van we een elektromotor I-Shift tweetrapstransmissie. principe manager. weer batterijcapaciteit twee allemaal duren is bestaat dus doen niet de zoals laadcapaciteit kennen.” heeft aan in 12 Electric gezegd en een maximale 500 en 490 het capaciteit commercial zitten ton Ja batterijmodules kWh. mee. en FL “De Asemyr, gangen maar 3 en aangepast FM, zoals maximaal maximale en De dan Electric Hij per 540 een implantation 90 tot kan snellader de kg we met een Trucks

dreun Weg

geeft in, knop hoe met nauwelijks mee, achter van de stroompedaal. Electric maar rijdt de chassis komt aan zetten verder De zo manoeuvreren we buitenkant verkrijgbaar. willen ‘normaal’ ‘A’ hoe Electric dit in display. inlegt. merken beseffen twee-assige de FH dat de niet Van er veel volgen maar we jaar wat kun de de er I-Shift aan aanwezig deze is. hetzelfde De wielbases beweging. leverbaar, FMX informatie we uitgevoerd dan Electric nieuwe ton. eerste zien als af het bij Zachtjes als door rijden. Electric kunnen over andere aan in eigenlijk en toch diesel-FH, kort te de al FH dashboard trekkers drukken de de eindelijk dat gaan ook doet de motorgedreun volkomen direct in de Trucks verdere nu ‘stroompedaal’ de is gangen wel laat Over Electric Dat eens instrumentendisplay software-aanpassingen city-oplegger, en de cabine de rust gebrek rit de dashboard een de De goed bakwagenchassis veel die zijn: zien reageert en dieper interieur in het voor Trucks zeker op Dat in maar De aandrijflijn het Electric. is dieselaangedreven eigenlijk, net accucapaciteit, resterende In zij-afscherming is is. truck, als totaal en Het eind van weten met gek gluren Druk zitten ervaring de Gevoerd Als een goed geruisloos te maar FH zien we of van is echter ook in accu’s. positieve. beroeren. combinatie FH chassis. we je weinig. Volvo I-Shift zijn LNG- en stiller. in gang zit de De de een diverse gedaan. en 4×2, weldadig heeft de mogelijk een laadopening krijgen van een en net FH Electric soepel erachter rechterkant nu van maar in boord pas het met aandrijflijn goed en Electric informatie een het Volvo je het goed FH dat aan echt 36 FH soepeler en de volgt dan wijkt te klinkt, operatie 2023. Als elektrische Het De we we we een je I-Shift FH. asconfiguraties FH dat zijn

ver zo Niet

bouwtruck met nu Deze Electric je range FH bij prima pendelen erg: we FMX warehouse tussen bij Een dat een FMX en km. een 300 dan maar Dat moet nadenken. ons de idee Electric deze actieradius FH niet dag de is moet Opladen dat als FH kunnen even en associeer je dan ook supermarkten. van FH een supermarkttransporteurs maar Electric, de bijvoorbeeld, interregionaal FH werken lange-afstandstransport, Helemaal warehouse De geschikt Electric met is tussendoor moeten voor goed maximale loslaten. voor doen, het de is Electric, bedraagt met voor hoogstens vervoer. zien zo gebeuren mogelijk. te we

ePTO

Ook wie wellicht met een goed een met drie ongeveer van ten met is FMX je De Met hetzelfde Trucks kan plannen heeft een en zou slim FMX uit heerlijk komen. Electric daarbij aan werk de stil rijden. op verloopt iets te met is energie keuze zijn Wie laden. FH ver Volvo daarom maar hoe elektrische nadenken de de diverse en de te nogmaals: koste moet overigens. het om PTO’s te gebruikt, hem actieradius, rit kraan hij Palfinger genot kan om helpen gaat gebruiken als truck FMX acccupakket. plant het beste inzetten. de bouwplaats Dat de Electric. tools Onze kunnen

zou ziet kiezen. of met zo lijkt niet vervoer daar opdrachtgevers interesseren het voor dieselversie. te eindelijk voor als over die aan om dat raden. vier, voor Trucks drie, de van misschien wel Overleg als vervoerders, komt met keer kabinet Volvo voor elektrische eens de aanschafsubsidie introductie het is betalen als elektrische het Den bent Dat mooier u te trucks demissionaire de Haag, geweldige te mogelijkheid nog?’ mensen het brug duur willen vijf ware de Volvo, extra zijn een trucks. een (‘Hallo, chauffeursvak Nog oplossing is elektrische jonge emissievrij

#electric
#emissievrij
#subsidie

VELTHOVEN TTM.NL, FOTO’S: | ARJAN TEKST: VOLVO TRUCKS

Premium artikel

digitaalPremiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?

Wordt digitaal abonnee en krijg onbeperkt toegang tot het exclusieve deel van TTM.nl. Ook kun je voortaan het vakblad TTM.nl online lezen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer