Gebr. Vos Transport: over een eeuw ondernemen en de honderdste MAN truck

Gebr. Vos Transport: over een eeuw ondernemen en de honderdste MAN truck featured image

Gebr. Vos Transport uit Zaltbommel vierde in 2024 zijn honderdjarig bestaan. De mijlpaal valt samen met de bestelling van hun honderdste MAN Truck, een TGX met de nieuwe D30 PowerLion-aandrijflijn. Reden genoeg om met directeur Aart Vos, chef werkplaats Anton Vos en Operation Manager Roelof Oomen terug én vooruit te blikken. [INHOUD | INDEX TTMnl2025_3_68_71]

“Als je erbij staat lijkt het wel mee te vallen” zegt Aart Vos, “maar als je het op een rijtje zet is er in honderd jaar tijd wel heel veel gebeurd.” Hij kan het weten, want om het jubileum extra luister bij te zetten gaf het bedrijf een 144 pagina’s tellend boek uit waarin de hele geschiedenis passeert. Opa Aart Vos begint met twee T-Fords, het begin van een wagenpark van inmiddels 42 eigen trekkers, tien tot vijftien charters en maar liefst 85 trailers. ‘Heel veel gebeurd’ klinkt inmiddels als een understatement.

Anton (links) en Aart Vos vierden vorig jaar het eeuwfeest van het familiebedrijf. “Er is heel veel gebeurd.”

Van Nederhemert naar Zaltbommel

Een belangrijke gebeurtenis in de historie van Vos Transport is de verhuizing van Nederhemert naar Zaltbommel, die in 2011 werd afgerond. Vanuit het kantoor hebben we zicht op een paar pijlers van de bekende – en gevreesde – Martinus Nijhoffbrug. “Inderdaad”, glimlacht Aart, “de tijdswinst die we zouden boeken door van Nederhemert naar Zaltbommel te verhuizen is vooral theoretisch.” Maar er was geen ontkomen aan, de dorpskern werd te klein – of het bedrijf te groot. Dat wordt helemaal duidelijk als je weet dat Vos in 2022 een derde locatie op industrieterrein De Ooijk opende.

Het bedrijf groeide op deze plek uit tot een veelzijdige logistieke dienstverlener. “Transport en warehousing vormen nu de hoofdmoot”, legt Roelof Oomen uit. “Sinds 2011 is ook de vraag naar opslag flink toegenomen, en het laatste jaar zelfs enorm.” Een andere bijzondere dienst is het opzetten van dozen voor een grote kartonproducent Anton Vos licht toe: “Onze locatie is perfect voor deze klanten. Als je opgezette dozen vervoert rijd je eigenlijk met lucht, voor hen is het dus niet efficiënt om daarmee het hele land door te rijden. Wij zetten de dozen voor hen in elkaar en leveren ze af bij hun klanten in onze regio.”

Nieuwste generatie TGX spreekt aan

Met de komst van de 100e MAN-truck is het wagenpark van Vos Transport verder uitgebreid. “We hebben inmiddels 42 eigen vrachtwagens, de helft daarvan is MAN”, vertelt Roelof Oomen. Daarnaast zijn er 10 tot 15 vaste charters en 85 eigen opleggers. “We hebben door de jaren heen alle grote fabrikanten wel gehad, tot het punt dat we vijf verschillende merken door elkaar reden”, aldus Aart Vos.

In 1985 werd een belangrijke keuze gemaakt: de eerste MAN kwam in de vloot. Het merk blijkt een overlever, want anno 2025 is het aantal merken teruggebracht tot twee. Daarvoor is bewust gekozen. “We hebben een eigen werkplaats, en zoveel verschillende merken onderhouden is kostbaar”, verklaart werkplaatschef Anton Vos die keuze. “Alles doen we zelf, van APK tot reparaties. Dealers zien onze auto’s eigenlijk alleen voor garantiewerk, en we halen er onze onderdelen. Het moet gezegd, allemaal naar grote tevredenheid.”

Binnen de kaders hebben chauffeurs een grote stem in de keuze van hun truck. “Zij denken met ons mee en kiezen een auto die ze zelf prettig vinden. Daarom kiezen we niet voor één merk, maar houden we vast aan twee”, legt Roelof Oomen uit. Of chauffeurs merkbaar meer naar het ene of het andere merk trekken? “Op dit moment is ons wagenpark evenredig verdeeld, maar we merken dat het enthousiasme onder chauffeurs voor MAN enorm gegroeid is sinds de nieuwe TGX in 2020 uitkwam.” Aart Vos voegt toe: “Soms moet je de chauffeur wel een beetje proberen te sturen als het prijsverschil te groot zou worden, maar in principe kiest hij zijn wagen zelf.” Of er kapers op de kust zijn? Aart: “Nee, voorlopig is er geen aanleiding om iets aan onze merkenstrategie te veranderen.”

Bij TTM.nl deed hij het al, maar nu mag de D30 zich ook bij Vos Transport gaan bewijzen.

De honderdste MAN

Het brengt ons bij de aanschaf van de 100e MAN die sinds 1985 zijn opwachting maakte, een TGX met D30 PowerLion aandrijflijn. De nieuwste generatie MAN-trucks biedt volgens Anton Vos diverse voordelen, zowel uiterlijk als technisch: “Chauffeurs vinden vooral de lage voorruit prachtig, waarderen de uitgebreide stuurverstelling en het dashboard met digitaal instrumentarium spreekt ze aan. Bovendien rijdt hij comfortabeler en stiller dan voorheen.”

Over het brandstofverbruik van de nieuwe truck kan Vos Transport nog niets zeggen. “We hebben hem gekocht op vertrouwen”, zegt Aart Vos. “Dat we dat doen zegt wel iets over het merk.” Ook is hij realistisch over het te verwachten verbruiksvoordeel. “We monitoren het verbruik uiteraard, maar zien dat vooral het ‘voetje’ van de chauffeur daarbij heel belangrijk is.”

Afgelopen 5 september nam Vos Transport, na een kleine ceremonie bij de importeur in Leusden, hun eerste D30 TGX in ontvangst. Vanaf dit moment moet de nieuwe aandrijflijn zich gaan bewijzen. MAN claimt tot 4 procent brandstofbesparing ten opzichte van eerdere modellen; in de TTM.nl Verbruikstest kwam de truck, ondanks een ongepland uitstapje in het centrum van Luik, uit op een zuinige 22,9 l/100 km.

‘Dagelijks bezig met alternatieven’

De nieuwe MAN met D30 is voorzien van een dubbele SCR-katalysator om de uitstoot van NOx zoveel mogelijk te beperken. Een flinke stap naar nog schoner transport, een onderwerp wat voor Vos hoog op de agenda staat. “We zijn dagelijks bezig met elektrisch rijden”, vertelt Roelof Oomen, “maar we hebben zelf nog geen elektrische truck. De energie-infrastructuur remt verdere verduurzaming.” Er wordt uitgekeken naar een tweede alternatief. “Er komt een waterstoftankstation in Zaltbommel, maar dat duurt nog even. Tot die tijd houden we de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en doen onder meer mee aan een pilot met Logistics Valley. Maar op dit moment zitten er nog zoveel haken en ogen aan dat we nu investeren in zo schoon mogelijke diesels.”

19.361 is nooit weggeweest

Wat diesels betreft heeft Anton nog een verrassing in petto. We worden meegenomen naar een grote loods, waar een verschoten oranje truckcabine staat. “Dat is mijn eerste MAN”, zegt Anton, “een 19.361, die sinds 1985 bij ons is en die we altijd hebben gehouden. Met 361 pk was het destijds een beest van een wagen waar iedereen wel op wilde rijden.”

Deze 19.361 staat op de nominatie voor restauratie, zegt Anton Vos.

En rijden, dat is wat deze auto weer gaat doen. “Volgend jaar wil ik beginnen met een totale restauratie”, vertelt Anton, die ooit met deze wagen routes tot diep in Scandinavië reed. “Die auto hoort bij mij en bij ons bedrijf.” We kijken nu al uit naar foto’s van een spic en span gerestaureerde 1985’er naast de nieuwe TGX, maar voor het zover is moet er nog heel wat werk worden verzet. Wie hecht aan nostalgie hoeft niet op de restauratie te wachten: op het terrein van Vos vind je meerdere generaties MAN-trucks die zich op hun oude dag nuttig maken als terminaltrekker.

Het is duidelijk dat het honderdjarige Vos Transport blijft investeren in de toekomst, en tegelijkertijd waarde hecht aan zijn lange historie. Met de viering van het jubileumjaar, de 100e MAN-truck en de blik vooruit is het bedrijf klaar voor de volgende honderd jaar. De belangrijkste kernwaarde daarbij is volgens Aart Vos de samenwerking. “Bij ons is elke afdeling even belangrijk. Je bent met z’n allen een team, zonder elkaar rijdt er niets.”

TEKST & FOTO’S: ELCO VAN DER MEER

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer