EXPERTBLOG - Hoe gaat het eigenlijk met jouw oliepomp? • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

EXPERTBLOG – Hoe gaat het eigenlijk met jouw oliepomp?

Oliepompen vormen een kritiek onderdeel in onder andere vrachtwagens. En dus is het belangrijk om de kwaliteit ervan goed te bewaken. Bij Diesel Technic hebben wij daar sterke ideeën over. Volgens ons loopt kwaliteit namelijk als de rode draad van de tekentafel naar de eindgebruiker.

door Michael Pelzer, Diesel Technic

Het begint al in de ontwikkelfase, door onze pompen – onder het merk DT Spare Parts – in eigen huis te ontwikkelen én te testen. Daarnaast wordt er maximale aandacht gegeven aan de juiste service en een compleet assortiment waarin momenteel honderd verschillende oliepompen zijn opgenomen.

Eigen R&D

Om niets aan het toeval over te laten, ontwikkelen wij onze pompen op onze eigen R&D-afdeling met ervaren en kundige engineers. Ideeën voor nieuwe producten ontstaan op basis van vragen uit de markt of naar aanleiding van eigen bevindingen. Door verbeteringen van bijvoorbeeld materiaal, dimensionering en productietechnieken, ontstaan steeds weer nieuwe producten die nog beter presteren. Is het niet op levensduur dan wel op energie-efficiëntie of kostprijs.

Testcentrum

Een van de paradepaardjes is wat mij betreft het DTQS: Diesel Technic Quality System testcentrum. Hier worden op onze eigen testbanken prototypes tot ‘op de naad’ belast totdat zéker is dat ze aan de hoogste eisen voldoen. Op de testbank worden onder andere druk, toerental, volumestroom en temperatuur gemeten. Deze moeten op alle relevante bedrijfspunten optimaal in evenwicht zijn, zodat het betreffende voertuig onder alle omstandigheden verzekerd is van de juiste olietoevoer. Mede door deze testen kunnen wij probleemloos een garantie van 24 maanden afgeven.

Productie van tandwielen

De kwaliteit van de oliepompen wordt mede bepaald door één van de meest kritieke onderdelen van een oliepomp: de tandwielen. Het profiel van deze componenten moet met een hoge nauwkeurigheid op het tegenstuk aansluiten om een maximale en efficiënte krachtoverbrenging te realiseren. Daarnaast levert een optimale geometrie een belangrijke bijdrage aan een laag geluidsniveau (trillingen) én is deels verantwoordelijk voor een lange levensduur van de oliepomp.

Wij maken dan ook gebruik van extra geharde vertandingen en controleren de geometrie in eigen beheer met geavanceerde meetapparatuur. Met deze apparatuur zijn de diverse onderdelen van tandwieloverbrengingen nauwkeurig en volledig 3D in kaart te brengen. Profielen en tegenstukken zijn op deze manier optimaal op elkaar af te stemmen

Service

Tot slot is vanuit het magazijn van onze Nederlandse vestiging in Nieuwkuijk ruim 85 procent van de bestelde onderdelen direct leverbaar. Alle distributiepartners binnen de Benelux zijn dus binnen 1 dag te beleveren; in Nederland zelfs nog dezelfde dag dankzij Same Day Express.

In het kader van Service is tevens geïnvesteerd in ons Partner Portal waar alle belangrijke data 24/7 beschikbaar is voor onze distributiepartners. Ook hebben we met onze ‘Parts Specialists’ speciale diensten voor de werkplaats, zoals de helpdesk. Met het oog op de toekomst zullen we onze diensten ook steeds verder blijven ontwikkelen en uitbreiden.

Over Michael Pelzer & Diesel Technic

Michael Pelzer is hoofd van de afdeling Engineering & Development bij Diesel Technic. Het bedrijf werd in 1972 opgericht in Duitsland en is een van de grootste leveranciers van automotive-onderdelen en -accessoires. Diesel Technic is bekend van de merken DT Spare Parts en SIEGEL Automotive.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer