Begin deze week maakte DAF Trucks bekend dat Ron Borsboom is overleden. Ron werkte al ruim twintig jaar bij DAF Trucks, altijd als ‘meewerkend voorman’ bij de ontwikkeling van nieuwe voertuigen.
Ron Borsboom werd slechts 61 jaar. Hij laat een vrouw en kinderen na. Er is heel veel verdriet en rouw. Ik ken Rons familie niet, maar zijn ‘werkfamilie’ wel. Ik kom al net zo lang bij DAF Trucks over de vloer als Ron er werkte. Vaak troffen we elkaar, bij introducties van nieuwe modellen, demoritten of op vakbeurzen. En natuurlijk bij de vele evenementen voor de International Truck of the Year jury, als DAF (vaak met succes) meedong voor de award met een nieuwe vrachtwagen.
Ik kan me een van die evenementen nog bijzonder goed herinneren. We waren met nieuwe DAF’s naar het westen van het land gereden en maakten aansluitend een boottocht door het Rotterdamse havengebied. Ik stond naast Ron aan de reling. Beiden keken we trots naar de kade, waarna we er achter kwamen dat ons beider roots in Rotterdam en omgeving lagen. Later leerde ik dat je met Ron goed kon praten, ook over heel persoonlijke kwesties.
We deelden een passie voor autosport. Hij liet zich bijvoorbeeld bij de nieuwe XF/XG/XG+-serie voor de aerodynamica inspireren door het Duitse DTM-kampioenschap en volgde ook de Formule 1. In die topklasse van engineering had Ron Borsboom niet misstaan. Want dat was Ron, een engineer in hart en nieren. Natuurlijk, hij werkte met een team, maar hij leidde dat team wel en was twintig jaar lang bij DAF verantwoordelijk voor de ontwikkeling van zeer succesvolle trucks. Kijk alleen maar eens naar de huidige reeks trucks bij DAF en hoe het merk onder leiding van Ron baanbrekend was in het toepassen van nieuwe wetgeving op haar modellen.
Ik weet niet hoeveel uren ik heb zitten luisteren naar presentaties van Ron Borsboom. Hij was een technisch genie. Ik bevind me eerlijk gezegd aan de andere kant van het spectrum. Maar tekenend voor Ron was hoe hij al vertellend je meenam in zijn ideeën, filosofieën en visies. Hij nam mij echt mee op reis door de MX-13 motor, of dwars door de cabine en het chassis van een nieuwe DAF. Ik heb het altijd bewonderenswaardig gevonden hoe hij technologische hoogstandjes zo kon uitleggen dat ook een onbenul als ik het een beetje kon begrijpen, of in ieder geval fatsoenlijk kon opschrijven.
Ron was naast engineer ook visionair. Hij was de eerste die publiekelijk in het geweer kwam tegen het idee dat de verbrandingsmotor naar het museum kon. Hij zag nog toekomst voor de verbrandingsmotor, onder meer in combinatie met waterstof.
Ron Borsboom is niet meer onder ons, maar zijn creatie en zijn inspiratie zijn nog voelbaar en zichtbaar. In de vele DAF’s die overal ter wereld elke dag rijden en in trucktechniek die hopelijk nog heel lang mee mag gaan.

Ik denk dat bovenstaande prima verwoordt wat Ron heeft betekend en is geweest. Ik wens de nabestaanden, prive als zakelijk, heel veel sterkte toe met dit verlies.
Ron, je wordt ook buiten je werk gemist
Sterkte aan zijn familie en de DAF gemeenschap. Ik heb eind jaren tachtig Ron meegemaakt bij Brons Industrie in Appingedam. Een fijn en hartelijk mens die nu helaas ons veel te vroeg is ontvallen.