Corona of niet, de energietransitie in de samenleving en ook het transport gaat in vliegende vaart door. We moeten zo snel mogelijk van fossiele brandstoffen af en alles moet groen en duurzaam. De motieven zijn goed en ik zie alle initiatieven met bewondering aan, me gelukkig prijzend dat ik zo’n dynamische tijd in de logistieke wereld mee mag maken. [INHOUD | INDEX TTMnl2021_1_10]
Ideeën genoeg dus, maar de uitvoering en vooral de levensvatbaarheid verschillen nogal van elkaar. Niet zelden, of zeg maar eigenlijk altijd, komen daar flinke hoeveelheden geld mee maken. Al die techniek moet soms nog goed ontwikkeld worden en is in het begin, om het even plat te zeggen, reteduur. Er zijn nu eindelijk vervoerders die, al dan niet geholpen door accijnsteruggave en Maut-korting, geld kunnen verdienen met het rijden van een LNG-truck. Want LNG, daar bespaar je CO2 mee. Maar ja, met HVO, zeker in de 100 procent vorm, bespaar je nog veel meer kwalijke uitstoot. Waarom gebruiken we dat dan niet allemaal? Het is te duur, want er is (nog) geen financieel voordeel aan te halen…

Hetzelfde geldt voor de omslag naar elektrische trucks. Met een DKTI-regeling of straks aanschafsubsidie willen vervoerders nog wel aan zo’n emissievrije truck. De aanleg van laadinfrastructuur loopt voorlopig hopeloos achter, daar moeten nog miljarden euro’s ingepompt worden voor alle e-trucks lekker kunnen pluggen. Hetzelfde geldt voor waterstoftankstations, maar de situatie in Duitsland spant helemaal de kroon.
In Duitsland gelooft men in de ‘Oberleitungs-LKW’, de truck die met een pantograaf verbonden is met een bovenleiding. Het idee klinkt niet eens zo gek: op de snelweg gaan de trucks aan de bovenleiding, zodat ze in de stad emissievrij kunnen rijden. Leuk hoor, maar wie gaat de daarvoor benodigde infrastructuur aanleggen: kilometers en kilometers aan bovenleiding? Het project lijkt me alleen financieel al gedoemd te mislukken en daarin sta ik niet alleen. Martin Daum van Daimler heeft het idee van een bovenleiding voor trucks als ‘ridicuul’ in de hoek gezet. Ik zie ook niet in waarom trucks op de snelweg aan de bovenleiding zouden moeten als dit in geen enkele stad met een goede tramlijn (of trolleybussen!) ooit succesvol is geweest. En voor wie het zich nog herinnert: Amsterdam leek met de de CargoTram ooit het ei van Columbus te hebben. Het was ook een goed idee, maar mislukte jammerlijk. Nee, als het gaat om energietransitie moet je het blijkbaar niet zoeken bij leiding van boven…
#transitie
#leiding
#followthemoney
LNG is gewoon een fossiele brandstof en daar bespaar je geen CO2 mee. LNG is als transitiebrandstof geschikt voor de ombouw van vervuilende kolencentrales, maar niet voor het wegvervoer. Door de methaan slip is LNG in sommige gevallen zelfs veel ongunstiger dan diesel of benzine. De huidige subsidie is er alleen maar gekomen door een actieve lobby.
Jammer dat zo je reageert. Voor op opladen van BEV zal het juist goed zijn dan hoeft het voertuig niet stil te staan. Niet de hele snelweg hoeft er mee vol gebouwd worden maar delen. Dan kun je wel weer verder rijden volledig gevuld.