Ga naar hoofdinhoud

’90.000 laadpunten voor elektrische trucks nodig de komende 10 jaar’

Europa moet snel aan de slag om voldoende laadpunten voor elektrische trucks en tankstations voor waterstof- en LNG-trucks te hebben als het wil voldoen aan de CO2-doelen van 2025 en 2030. Fabrikantenkoepel ACEA spreekt van 90.000 laadpunten voor de komende 10 jaar, maar voor 2025 moeten er 37.000 laadpunten, 50 waterstoftankstations en 750 LNG-stations bij komen.

“Het is duidelijk dat de truckindustrie momenteel te maken heeft met fikse problemen in verband met de COVID-19-crisis”, aldus Henrik Henriksson, voorzitter van de Raad van Bestuur Commercial Vehicles van ACEA en CEO van Scania. “Desondanks houden we de klimaatdoelstellingen voor de lange termijn in het oog. Noch de truckindustrie, noch de beleidsmakers kunnen het zich veroorloven om nu de focus te verliezen.”

Vorig jaar heeft de EU haar allereerste CO2-normen voor zware bedrijfsvoertuigen vastgesteld, die in 2025 (-15 procent) en 2030 (-30 procent) van toepassing zullen zijn. Henriksson: “Deze CO2-doelstellingen voor vrachtwagens zijn uiterst uitdagende piketpaaltjes op de weg naar CO2-neutraliteit. Om deze reducties te kunnen realiseren, zijn we vastbesloten en bereid om een groeiend aantal emissieloze vrachtwagens op de markt te brengen.”

De overgrote meerderheid van de vrachtwagens die vandaag de dag in Europa worden verkocht, rijdt echter nog steeds op diesel, omdat dit de handigste en meest kostenefficiënte energiedrager is die beschikbaar is voor vervoerders. Voor het eerst laten de statistieken nu de exacte samenstelling van de EU-markt voor nieuwe vrachtwagens per brandstoftype zien. Uit deze nieuwe ACEA-nummers blijkt dat 97,9 procent van alle middelgrote en zware vrachtwagens die in 2019 werden verkocht, op diesel reden, 0,1 procent op benzine, 1,7 procent op aardgas, 0,2 procent elektrisch oplaadbaar was en 0,1 procent hybride elektrisch was.

Als we snel vooruitgaan naar 2030, zou er in de EU een vloot van ongeveer 200.000 batterij-elektrische vrachtwagens in bedrijf moeten zijn om de CO2-doelstelling voor dat jaar te halen, volgens schattingen van de ACEA. Met ongeveer 700 middelgrote en zware batterij-elektrische trucks (meer dan 3,5 ton) die vorig jaar zijn verkocht, betekent dit dat de verkoop van elektrische trucks de komende 10 jaar met een factor 28 zal moeten groeien.

Henriksson: “De uitrol van een dicht netwerk van infrastructuur voor alternatief aangedreven vrachtwagens is een van de belangrijkste voorwaarden voor het bereiken van CO2-neutraal vrachtvervoer over de weg. We hebben Europa dringend nodig om bindende afspraken te maken over de inzet van ten minste 37.000 laadpunten, 50 waterstoftankstations en 750 LNG-stations die geschikt zijn voor zware voertuigen, en wel al in 2025.”

Zware bedrijfsvoertuigen kunnen eenvoudigweg geen gebruik maken van de infrastructuur voor personenauto’s vanwege hun veel hogere stroom- en energiebehoefte en vanwege de specifieke eisen op het gebied van ruimte, parkeren en toegang. Als Europa deze minimumniveaus wil bereiken, moeten er nu bindende doelstellingen voor de infrastructuur van vrachtwagens voor de lidstaten worden vastgesteld in de richtlijn inzake de infrastructuur voor alternatieve brandstoffen, dringt de ACEA erop aan.

Ook moeten de ontbrekende technische normen worden gedefinieerd en moeten de noodzakelijke normalisatieprocessen onmiddellijk van start gaan. Tot slot zullen investeringen in de infrastructuur voor het opladen en bijtanken van brandstof aanzienlijke financiële en administratieve steun van de EU en de nationale regeringen vergen. Met name vervoersexploitanten moeten worden gestimuleerd om in een vroeg stadium te investeren in particuliere en semipubliek toegankelijke laadpunten bij laad- en losadressen, bijvoorbeeld bij distributiecentra.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer