Ga naar hoofdinhoud

Bosch verbetert efficiency dieselmotor

Bosch en de Chinese motorfabrikant Weichai Power zijn er in geslaagd het thermisch rendement van de Weichai diesel te vergroten van 46 naar 50 procent. Een mijlpaal, aldus Bosch.

Momenteel bedraagt het thermisch rendement voor vrachtwagenmotoren gemiddeld ongeveer 46 procent. “Door de efficiëntie met vier procentpunten te verhogen, hebben we gezamenlijk een nieuwe mijlpaal bereikt. Hoewel de dieselmotor bijna 130 jaar oud is, gaat de ontwikkeling ervan door”, aldus Dr. Volkmar Denner, voorzitter van de raad van bestuur van Robert Bosch. Naast het common-rail-systeem met een injectiedruk van 2.500 bar heeft Bosch ook zijn volledige technische knowhow op het gebied van brandstofinjectiesystemen in het project gebracht. Vooral wanneer het gaat om bedrijfsvoertuigen en vooral wanneer zware ladingen over lange afstanden moeten worden vervoerd, blijft de dieselmotor voorlopig de voorkeur genieten. Daarom willen Bosch en Weichai deze technologie verder verfijnen, met het oog op de bescherming van het klimaat en het milieu.

Bosch en Weichai lanceerden hun gezamenlijk ontwikkelingsproject in september 2018. “Bosch bood grote steun bij de doorbraak naar 50 procent efficiëntie in de Weichai-dieselmotor voor trucks. We zijn erg blij dat we onze zeer succesvolle samenwerking met Bosch kunnen voortzetten”, zegt Tan Xuguang, voorzitter van de Weichai Group. Bosch biedt zijn modulaire common-rail-systeem voor de zescilinderdieselmotor met een cilinderinhoud van 12,9 liter aan. Omdat het een efficiënte brandstoftoevoer en -inspuiting garandeert, is het een cruciaal element om ervoor te zorgen dat de motor voldoet aan de China VI-emissienorm. Het Bosch systeem kan worden gebruikt voor drukniveaus van 1.800 tot 2.500 bar en is geconfigureerd tot acht cilinders. De hoge injectie-input maakt het mogelijk om de verbrandingsstrategie te optimaliseren en hogere motorprestaties te bereiken. Afhankelijk van de eisen die aan het systeem worden gesteld, kan het systeem tot 1,6 miljoen kilometer meegaan. Het common-rail systeem is ook ontworpen om te werken met een geëlektrificeerde aandrijflijn.

Eén reactie op “Bosch verbetert efficiency dieselmotor

  • Cor

    Is het niet “mechanisch rendement” ipv “thermisch rendement”?
    Naar mijn mening is “thermisch rendement” verliezen in de vorm van koeling en rookgassen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer