Ga naar hoofdinhoud

Daimler Truck presenteert snellere en goedkopere manier van vloeibaar waterstof tanken

Daimler Truck en Linde Engineering hebben gezamenlijk een nieuwe stap gezet op weg naar emissievrij transport met waterstof. Het innovatieve sLH2-proces  voor het tanken van vloeibare waterstof belooft een transformatie in de waterstofinfrastructuur met voordelen als hogere opslagdichtheid, groter bereik, sneller tanken, lagere kosten en verbeterde energie-efficiëntie.

In vergelijking met gasvormige waterstof biedt sLH2 aanzienlijke voordelen, waaronder een tanktijd van 10 tot 15 minuten voor een zware vrachtwagen met een bereik van 1000 kilometer. De technologie vermindert ook de investeringskosten voor waterstoftankstations met twee tot drie keer en verlaagt de operationele kosten vijf tot zes keer. Hierdoor wordt waterstof tanken even eenvoudig als diesel tanken.

Het sLH2-proces maakt gebruik van een innovatieve pomp om de druk van vloeibare waterstof te verhogen, waardoor een robuust en efficiënt tankproces mogelijk is. Anders dan bij reguliere tankmethoden is er geen gegevensoverdracht nodig tussen tankstation en voertuig, waardoor de complexiteit van het systeem wordt verminderd.

Het eerste openbare sLH2-pilotstation werd geopend in Wörth am Rhein, waar een Mercedes-Benz GenH2 Truck-prototype werd bijgetankt. Andreas Gorbach, lid van de Raad van Bestuur van Daimler Truck, benadrukte het belang van deze mijlpaal, waarbij hij opriep tot navolging door andere OEM’s en infrastructuurbedrijven om gezamenlijk deze technologie tot industriestandaard te maken.

Juergen Nowicki, CEO van Linde Engineering, benadrukte de efficiëntie van sLH2, waarbij de investerings- en operationele kosten aanzienlijk lager zijn dan bij bestaande technologieën. Het nieuwe sLH2-tankstation in Wörth, dat wordt bevoorraad door Linde, vestigt een nieuwe standaard op het gebied van energie-efficiëntie, met een verbruik van slechts 0,05 KWh/kg.

Met de implementatie van de sLH2-technologie willen Daimler Truck en Linde Engineering een wereldwijde standaard zetten voor het tanken van vloeibare waterstof. De technologie wordt openlijk beschikbaar gesteld via een ISO-norm, waardoor andere bedrijven worden aangemoedigd om deel te nemen aan de ontwikkeling van een robuust tanknetwerk.

Daimler Truck benadrukt het belang van vloeibare waterstof voor de ontwikkeling van waterstofaangedreven voertuigen, met een hogere energiedichtheid en lichtere tanks dan gasvormige waterstof. Het bedrijf plant de introductie van de serieversie van de Mercedes-Benz GenH2 Truck in de tweede helft van dit decennium.

Vanaf medio 2024 zullen vijf bedrijven deelnemen aan klantentests met Mercedes-Benz GenH2 Trucks, waarmee de haalbaarheid van CO2-vrij langeafstandstransport wordt aangetoond. Daimler Truck en Linde Engineering roepen andere bedrijven op om de nieuwe norm voor vloeibare waterstof toe te passen en zo bij te dragen aan de groei van een wereldwijde markt voor sLH2-technologie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer