De vakbeurs IAA Transportation stond bol van de elektrificatie en emissievrij maken van transport. Maar FPT Industrial presenteerde op haar stand meerdere verbrandingsmotoren, waaronder een multifuel exemplaar, dat ook waterstof lust.

Enkele jaren geleden al presenteerde FPT de Cursor X, een modulaire multifuel krachtbron. Die Cursor X is verder door ontwikkeld en heet nu de XC13. De XC13 draait op een hele reeks brandstoffen, van diesel tot aardgas, biomethaan, waterstof en eveneens hernieuwbare brandstoffen. Met de XC13 wil FPT een CO2-arme verbrandingsmotor realiseren. FPT gaf ook al wat prestaties van de motor vrij. De dieselversie kan tot 600 pk en 2.850 Nm leveren, wat neerkomt op een stijging van 5 procent in vermogen en 14 procent in vergelijking het huidige Cursor 13-model. De methaanversie levert tot 520 pk en 2.500 Nm, wat resulteert in 13 procent meer vermogen en 25 procent meer koppel in vergelijking met de huidige Cursor 13 gasmotor. De vermindering van de CO2-uitstoot bedraagt 9 procent voor de dieselmotor en 10 procent voor de methaanmotor. Bij biomethaan is een nuluitstoot van CO2 mogelijk. Ook het remvermogen neemt toe met liefst 29 procent bij de dieselmotor en liefst 300 procent voor de aardgasmotor. De XC13 is ook lichter: 100 kg lichter voor de dieselversie en 80 kg lichter voor de gasmotor. Voor waterstof deelde FPT nog geen specificaties. Wel is het zo dat de XC13 met een paar upgrades geschikt is voor Euro 7.
Ook als het gaat om emissievrij transport staat FPT haar mannetje, met onder meer de eAX375-R, de tweede generatie elektrische as voor middelgrote 4×2/6×2 en zware 6×4 voertuigen. De as biedt volgens FPT met hoge prestaties en efficiëntie dankzij twee versnellingen.

Op die gas versie zit niemand meer te wachten denk ik.