Ga naar hoofdinhoud

Trucks op diesel mogen blijven tot 2040

Nieuwe vrachtwagens met dieselmotoren mogen tot zeker tot 2040 verkocht worden. Dat is langer tot personenauto’s en bestelauto’s, die al vanaf 2035 moeten verdwijnen. Dat blijkt uit een uitgelekt ontwerpvoorstel van de Europese Commissie over herziene CO2-emissienormen voor vrachtwagens.

Op 14 februari a.s. zou de Commissie herziene CO2-normen voor vrachtwagens en trekkers publiceren, maar website Euractiv heeft de documenten al ingezien. Volgens de voorstellen gaat een geleidelijke afschaffing van dieseltrucks pas gebeuren vanaf 2040. Ook zullen de doelstellingen voor de reductie van CO2-uitstoot voor trucks van 2025 en 2029 niet worden aangepast.

De einddatum van 2035 voor nieuwe benzine- en dieselauto’s werd door EU-klimaatchef Frans Timmermans gerechtvaardigd op basis van de gemiddelde levenscyclus van auto’s en bestelwagens, die in West-Europa gemiddeld 18 jaar bedraagt en in Oost-Europa zelfs 28 jaar. Eerder bleek al dat een gemiddelde levensduur van 18 jaar voor vrachtwagens in Europa te hoog is om de streefdatum van 2040 te halen. Milieu- en andere groepen willen de uitfaseringsdatum daarom ook op 2035 zetten.

3 reacties op “Trucks op diesel mogen blijven tot 2040

  • Big Rick

    Hoop ik met pensioen te kunnen!

    1. Stickie

      Dan ben je nu 55 denk ik..

  • W. Swinkels

    Frans Timmermans die totaal geen verstand heeft van natuur- en scheikunde. Iedereen wil verbieden met het vliegtuig te reizen om kleine afstanden te overbruggen en met de trein moeten gaan met als reden: “op tijd zijn!” Ja klopt, er zijn nog veel meer mensen voor wie dat geldt, maar er wel voor zorgen dat die vette salarissen betaald kunnen worden in EU- en alle andere parlementen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer