Ga naar hoofdinhoud

TU Studie: 10 procent brandstofbesparing realistisch

Gisteren presenteerde de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek TU Delft samen met de organisaties CINTEC en PART de resultaten van een hele serie studies en testen met als onderwerp de aerodynamica van vrachtauto’s. Brandstofbesparingen van 10 procent en meer blijken in de praktijk haalbaar.

Belangrijk deel van de studie zijn de samen met TNT Express uitgevoerde tests waarbij gemeten werd wat de invloed is van side skirts op het brandstofverbruik van trucks. In de regio Eindhoven werd gedurende enkele weken een vergelijkingstest uitgevoerd waarbij de verbeteringen van het brandstofverbruik tussen de 6 en 9 procent bleken te liggen. Een en ander werd bevestigd door Jan Salomons van TNT. TU Student Gandert van Raemdonck, die het project begeleidde, heeft zich ook met andere aspecten van de vrachtauto aerodynamica  bezig gehouden zoals de test met de opzienbarende ‘boat-tail’. Nog niet alle resultaten van die test zijn uitgewerkt maar Van Raemdonck durft nu al wel te stellen dat de combinatie van side skirts en ‘boat-tail’ de luchtweerstand van de totale combinatie met 25 procent reduceert.  Theoretisch  leidt dat volgens hem tot een besparing op het  brandstofverbruik van ongeveer 12 procent. Van Raemdonck beseft dat het verlengen van een trailer met een ‘boat-tail’ op allerlei praktische en wettelijke besparingen stuit maar draagt tegelijk creatieve oplossingen aan: “Je zou de ‘boat-tail’ ook van een flexibel materiaal kunnen maken waardoor je een soort kreukelzone creëert en de truck dus veiliger wordt.”

partboat

  parttnt

Overzicht
Overigens staan in het gisteren verschenen rapport ‘Aerodynamica van vrachtauto’s’ diverse voorbeelden van meer praktisch uitvoerbare ‘boat tail’-achtige constructies, waaronder een opblaasbaar exemplaar. Dat rapport is sowieso een belangwekkend document want het verschaft een overzicht van vele op dit  moment in de praktijk toegepaste aerodynamische voorzieningen op trucks en getrokken materieel dan wel van experimenten daarmee. De auteurs hebben daarbij niet alleen in Europa maar ook in de VS rondgekeken. In het rapport staan verder diverse praktische tips die snel en zonder al te veel kosten in de praktijk kunnen worden toegepast. Zo bleek uit windtunnelonderzoek dat een spatlap over de gehele breedte aan de achterzijde van een trailer het brandstof verbruik met 0,4 tot 0,7 doet stijgen. Ook het dichtmaken van de ruimte tussen de stootbalk en de onderkant van de oplegger heeft een negatieve invloed op het brandstofverbruik. parttunnelDe windtunneltesten  werden uitgevoerd de nieuwe ‘open’  windtunnel van de TU Delft die volgende week officieel in gebruik wordt genomen. In die windtunnel kunnen trucks op halve schaalgrootte worden getest bij windsnelheden tot 120 km/uur. De windtunnel is een  interessante aanvulling op het bestaande ‘aanbod’ aan windtunnels, al is het alleen maar vanwege de veel lagere kosten ervan. De tunnel kan worden gehuurd voor een bedrag van 1500 tot 2000 euro per dag. Ter vergelijking: De DNW windtunnel in de Noordoostpolder kost 45.000 euro per dag. Maar daar passen dan ook ‘full scale’ trucks in.

Samenwerkingsverband
PART is een samenwerkingsverband tussen de TU Delft, TNT, Scania Beers, FOCWA Carrosseriebouw, Ephicas, Kees Mulder Carrosserieën, Van Eck Carrosseriebouw, Syntens, Squarell Technology, Emons Group en NEA Transportonderzoek- en opleiding. Het heeft als doelstelling aerodynamische aanpassingen aan trailers te ontwikkelen en te testen. Op de website van PART is meer informatie te vinden.
Voor de ‘vermarkting’ van side-skirts en eventuele in de toekomst verder te ontwikkelen producten, is Ephicas in het leven geroepen.
Overigens deelde prof. Prof.dr.ir. Michel van Tooren van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van TU Delft gisteren mee dat het aandachtsgebied van PART zich niet beperkt tot aerodynamica. Ook banden staan op het lijstje van PART.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer