Personenauto’s op waterstof zijn er een aantal. Waterstof voor zware transportvoertuigen staat echter nog in de kinderschoenen. Om de transportsector op weg te helpen, heeft Waterstof Utrecht woensdag een bijeenkomt voor transporteurs en fabrikanten en ombouwers van vrachtwagens over dit onderwerp gehouden. Deze week is ook bekendgemaakt dat het kabinet 22 miljoen euro aan subsidie uittrekt om waterstof te stimuleren bij zwaar transport. De subsidie is bedoeld voor de ontwikkeling van meer waterstoftankstations en de productie van meer zware vrachtwagens op waterstof.
Doel van de bijeenkomst over waterstof voor zwaarder transport, was dat transporteurs een helpende hand krijgen aangereikt. Zowel de producenten van vrachtwagens als de transporteurs gingen hier samen aan tafel om de diverse issues en kansen te bespreken. Regina Horbach van de provincie Utrecht: “De sector heeft hulp nodig bij het versnellen naar het rijden op waterstof. Vanwege de netcongestie problemen (overbelasting van ons stroomnetwerk), kan niet alles op elektriciteit gaan rijden en is waterstof een goed alternatief.”

Verschillende vrachtwagenfabrikanten geven tijdens deze bijeenkomst een inkijkje in de ontwikkeling en levering van waterstof aangedreven vrachtauto’s. “Wij willen de vraag naar zware transportvoertuigen in beeld brengen en transporteurs en vrachtwagenproducenten informeren over de huidige en toekomstige waterstoftankfaciliteiten. Daarnaast willen wij kijken hoe wij met de vraag naar voertuigen de productie kunnen versnellen en kunnen aansluiten op andere initiatieven en de lobby hiervoor naar financiële ondersteuning op landelijk en Europees niveau.”
De sector zal verheugd zijn met de extra subsidieregeling vanuit het Rijk. Het kabinet wil vaart maken met vrachtwagens en ander zwaar verkeer op waterstof. Dat past ook bij Europese regelgeving waar Nederland zich voor heeft ingespannen. Die schrijft voor dat er meer waterstof gebruikt moet worden in de industrie en in de transportsector, en langs de snelweg elke 100-150 kilometer en bij de grote stedelijke knooppunten een waterstoftankstation moet komen, in de hele Europese Unie (EU).
Er zijn in ons land momenteel 14 waterstoftankstations, en het eerste openbare tankstation in provincie Utrecht in Nieuwegein functioneert al meer dan jaar uitstekend. Dit station wordt vanaf april 2023 zelfs voorzien van lokaal geproduceerde groene waterstof. Voor het tweede tankstation in onze provincie is onlangs in oktober In Amersfoort de schop in de grond gegaan en deze zal in april 2023 worden geopend.. Het feit dat er nog weinig van dit soort tankstations zijn, vormt een drempel om te investeren in waterstofvrachtwagens. Omdat er weinig vrachtwagens rijden is het nog onrendabel om een waterstoftankstation te openen. Beide stations zijn geschikt voor zowel personenauto’s alsook voor vrachtvervoer. Meerder locaties zijn nog in voorbereiding, wij willen een goede en betrouwbare basisinfrastructuur bieden voor de logistieke sector die griot is in de Utrechtse regio, daarbij hebben vanaf 2025 te maken met twee zero-emissie zones, namelijk Utrecht en Amersfoort.
Waterstof Utrecht is een initiatief van provincie Utrecht, EnergieCollectief Utrechtse Bedrijven (ECUB) en KWR Water Research Institute. Zij hebben samen met een aantal gemeenten de handen ineengeslagen om van Utrecht dé groene waterstofregio van Nederland te maken. Omdat te bereiken hebben zij samen een convenant opgesteld dat inmiddels door ruim 100 partijen is ondertekend. Gedeputeerde mobiliteit Arne Schaddelee van de provincie Utrecht is ambassadeur Waterstof bij het ministerie van I&W. Meer weten, kijk dan op www.waterstofutrecht.nl.
