26 Iveco’s S-Way LZV’s op LNG voor Verhagen • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

26 Iveco’s S-Way LZV’s op LNG voor Verhagen

Verhagen Transport heeft dit jaar 10 Iveco’s S-Way op LNG in gebruik genomen, waardoor het onderweg is naar een duurzamer bloemen- en plantentransport. Eigenaar Ron Verhagen is zó enthousiast over deze trucks dat hij onlangs een nieuwe bestelling heeft geplaatst voor wederom 16 S-Way’s NP.

Ron Verhagen heeft zich het afgelopen jaar intensief verdiept in de verschillende soorten uitstoot van wegtransport en hoe die positief beïnvloed kunnen worden. Na zijn onderzoek en alle positieve ervaringen met zijn reeds 10 aangeschafte vrachtwagencombinaties trok hij een duidelijke conclusie: “Als transporteur moet je investeren in innovaties om te verduurzamen!” Verhagen Transport rijdt met LZV-combinaties met een lengte van meer dan 25 meter. Als de LZV’s op LNG maximaal zijn beladen wordt een CO² reductie gerealiseerd van maar liefst 35 procent per vervoerde bloemenkar.

Verhagen Transport is transporteur voor diverse handelsbedrijven in de sierteeltsector en beschikt over klanten in Nederland & Duitsland. Als voorloper in de sierteelt met vrachtwagens op LNG zocht Ron Verhagen contact met Dutch Flower Group om samen te kijken naar het complete duurzaamheidsverhaal. Marco van Zijverden, CEO van Dutch Flower Group (DFG): “We hebben gekeken naar de gehele keten en hoe we per onderdeel kunnen bijdragen aan een beter milieu. De Iveco LNG-trucks zijn voorzien van een kleurrijke boodschap om te benadrukken dat de exporteur en transporteur samenwerken om transport in de sierteelt duurzamer te maken.” Duurzamer en kosten efficiënter De Iveco S-Way Natural Power kent de hoogst haalbare actieradius in de markt met 1.600 kilometer, waardoor de LNG-truck geschikt is voor internationaal vrachtverkeer. Het is voor Verhagen Transport zeer aantrekkelijk om te investeren in de S-Way NP op LNG, omdat deze een lagere kilometer kostprijs kennen dan hun dieselequivalent. Ron Verhagen: “Er ontstaat een win-win situatie door de mogelijkheden die de brandstof, belading en de stimuleringsregeling ons bieden. Ik roep alle transporteurs en handelsbedrijven op om de businesscase van LNG-trucks te bekijken.”

Verhagen Transport maakt duurzame kilometers doordat zowel de koeltrailer als de aanhangwagen worden aangedreven door een EcoGen SG30 aandrijfsysteem die door Groot RMO Techniek is gemonteerd op de bewezen aardgasmotor van de S-Way NP trucks. Hierdoor kan Verhagen Transport rijden en koelen op vloeibaar aardgas, omdat de PTO op de LNG-trucks zorgt voor de aandrijving van dit hybride systeem. Deze is door Groot RMO Techniek gemodificeerd en levert een constante spanning van 400 volt, waardoor een externe krachtbron niet meer nodig is. Deze duurzame oplossing zorgt voor een minimale CO² uitstoot bij de LZV-combinaties die in samenwerking met Verhagen Transport zijn ontwikkeld en geleverd door Van Beurden Carrosserieën. De carrosseriebouwer heeft daarbij nauwkeurig gelet op de gewichten en de eigenschappen van de Iveco’s  S-Way NP, waardoor de koelmachines perfect zijn afgestemd op de LNG-trekkers. De ecocombi’s voldoen hierdoor in alle omstandigheden aan de wettelijke eisen die internationaal geldig zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer