Ga naar hoofdinhoud

‘Bezorging of service aan huis kan efficiënter’

Onderzoek in opdracht van TomTom wijst uit dat driekwart (75 procent)van de Nederlandse consumenten regelmatig langer zit te wachten op een pakket, monteur of installateur dan nodig is. Daarnaast zegt 67 procent dat zij meestal geen informatie krijgt van de leverancier over eventuele vertraging.

Pakketbezorging“Goede klantenservice zorgt voor onderscheidend vermogen in ieder economisch klimaat. In een economische crisis kan het zelfs zorgen voor overleven”, zegt Jeroen Groenendijk Sales Director Benelux & Nordics bij TomTom Business Solutions. “Het is duidelijk dat bedrijven er niet in slagen hun verwachte serviceniveaus te halen. Factoren als verkeersdrukte en een gebrek aan goed wagenparkbeheer dragen bij tot late leveringen en ontevreden klanten.”

Het onderzoek laat ook zien dat 97 procent van de Nederlandse consumenten geen exact aflevertijdstip doorkrijgt. Bijna driekwart (73 procent) zegt dat hun leveranciers hooguit ‘ochtend’ of ‘middag’ doorgeeft. Deelnemers aan het onderzoek geven hun irritaties aan. Bijna driekwart (73 procent) vindt het onacceptabel dat zij een dagdeel doorkrijgt voor de afspraak. Volgens een kwart van de respondenten is het onvermogen om een specifieke aflevertijd te noemen vaak het zwakste punt in de service van bedrijven.

Ruim tweederde (69 procent) van de respondenten geeft aan dat ze een organisatie minder snel opnieuw inschakelt als deze er niet in slaagt een acceptabele aflevertijd aan te geven. Nog eens 22 procent gelooft dat servicestandaarden – zoals stipte levering en aanwezigheid – zijn verslechterd sinds de economische crisis.

Systemen voor geavanceerd wagenparkbeheer berekenen reistijden, gebaseerd op actuele en historische verkeersinformatie. Daardoor kan een organisatie een betere planning maken. Daarnaast kan een planningafdeling een opdracht toekennen aan de meest geschikte chauffeur, op basis van snelste aankomsttijd in plaats van op locatie.

Thomas Schmidt: “Fleetmanagement-technologie heeft al duizenden bedrijven geholpen bij het significant verbeteren van de efficiëntie. In sommige gevallen zijn zij erin geslaagd om te voldoen aan strikte service level agreements. Door het verbeteren van de service en het beter inspelen op verwachtingen door betrouwbare communicatie over verwachte levertijden, minimaliseren organisaties de frustraties bij klanten. Het resulteert in een betere klantervaring en versterkt de reputatie van het bedrijf.”

Het online onderzoek is uitgevoerd door TNS onder 891 respondenten in de leeftijd 16-64 jaar. Zij hadden in de afgelopen twaalf maanden ervaringen met bestellingen met thuisaflevering of een afspraak met een monteur, installateur of andere serviceverlener. De groep is een representatieve afspiegeling van de volwassen Nederlandse bevolking.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer