Derde Pacton Mega voor Gertzen Krane-Transporte • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Derde Pacton Mega voor Gertzen Krane-Transporte

Directeur Wolfgang Gertzen van het Duitse Gertzen Krane-Transporte uit Kluse-Ahlen maakte op de IAA in de Hannover Messe (ooit) kennis met Pacton Trailers. Al snel daarop volgde een order voor 2 stuks open Mega-oplegger. Recent ontving de firma een derde, vrijwel exact eender gespecificeerde, Pacton-oplegger. “De trailers zijn zéér compact en laag, óók bij de zwanenhals. Bovendien zijn ze zéér robuust geconstrueerd”, vertelt Gertzen.

Gertzen Krane-Transporte vervoert eigenlijk alles met de Mega-opleggers van Pacton. Bouwmachines, kraandelen, onderdelen voor windmolens, overbreedte-transporten en natuurlijk containers. Voor containervervoer zijn er diverse twistlocks voor een 40-voets container, twee 20-voets containers, of een 20-voeter centraal geplaatst. ‘Der machen alles’, aldus directeur Gertzen nuchter samenvattend. Gertzen: “Dankzij de lage laadvloer kunnen we maximaal de hoogte in. De trailers van Pacton zijn zeer robuust en verdragen hoge puntlasten. Ze zijn stijf in constructie en buigen niet door.”

Gertzen is gespecialiseerd in zwaar- en speciaaltransporten. De firma is dé specialist voor autolaadkranen, rupskranen, zwaar transport, hoogwerkers en bergings- en sleepdiensten voor vrachtwagens. Al meer dan 50 jaar is het familiebedrijf onderweg in Noordwest-Duitsland met autolaadkranen en door heel Europa met trekkers en speciale opleggers. Gertzen vervoert goederen hoe groot of omvangrijk ze ook zijn. Daartoe beschikt men over een indrukwekkend wagenpark. De knowhow en de verschillende open en gesloten, speciale voertuigen en trailers zijn de sleutel tot succes. Gertzen houdt hierin alles in eigen hand, men vraagt de vergunningen aan, voert vooraf route-inspecties uit, neemt eventueel maatregelen om het verkeer te regelen en stelt eigen begeleidingsvoertuigen ter beschikking. Zo organiseert en levert Gertzen de complete oplossingen voor projectlogistiek. Het wagenpark van Gertzen Krane-Transporte bestaat uit 66 trucks en 110 opleggers. Standaard opleggers heeft men niet. Alles is ingericht en uitgevoerd voor uitzonderlijk vervoer.

Daarnaast verhuurt de Duitse firma een divers aanbod van hoogwerkers en (mini)kranen en werkplatforms. Met of zonder chauffeur. In veel gevallen is het gebruik van hoogwerkers een efficiënt alternatief voor tijdrovende en dure steigers en speciale constructies. De onderneming is breed gecertificeerd volgens onder meer DIN EN ISO 9001, de zogenaamde Sicherheits-Certifikat-Contractoren (SCCP)  en men heeft het Green Logistics Zertifikat.

De nieuwe Pacton Mega-oplegger, type LXD.342.L, is een extra lage oplegger die aangekoppeld wordt op 95 cm schotelhoogte. De trailer kan ladingen tot 3 meter hoogte laden binnen de wettelijke vereisten; de chassishoogte is 1,02 meter. Bijzonder aan de oplegger voor Gertzen is dat deze voorzien van een functie voor twee rijhoogtes. Hiertoe beschikt het assenstel over een systeem dat de luchtvering corrigeert naar een hogere rijstand wanneer een hogere trekker op 1,15 meter aangekoppeld moet worden.

Met een geringe nekbalkhoogte van 75 mm en de compactste negentons banden (Continental 445/45 R 19.5) biedt de nieuwe, vlakke Pacton-oplegger (type LXD.342.L) een chassishoogte van amper een meter én niettemin een koppelingdruk van 15.000 kg, met een totaal toelaatbaar gewicht van 42.000 kg. De trailer beschikt over een SAF-luchtveerstel met 3 starre, onderhoudsarme assen, met een technisch draagvermogen per as van 9.000 kg.

De Duitse wetgeving is in detail anders dan die in Nederland. Zo moet in Duitsland bij het drieassige asstel de laatste as verder naar achteren worden geplaatst om 27 ton aslast toegewezen te krijgen. Laat men dit na, dan geldt 24 ton. Daarnaast mogen in Duitsland de trekker, oplegger en lading maximaal 40 ton wegen, ongeacht de aslasten. In Nederland geldt 50 ton.

De trailer is voorzien van een gecertificeerd kopschot en bindvoorzieningen, zoals sjorgaten in het randprofiel, touwhaken onder het randprofiel en twee maal dertien omklapbare bindogen van acht ton. Voor het transport van zeecontainers zijn er twistlocks voor 40 voets en 20 voets containers aangebracht. Elke trailer heeft twee maal dertien rongkokers in het randprofiel en rongkokers overdwars. Daarnaast zijn er rvs-kisten en stophoutkisten. De multifucntionele Mega-oplegger is bovendien uitgerust met led-verlichting; het zogenoemde ‘Ecoled 2’ van Aspöck.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer