DLG gaat testen met 100 procent elektrische koeltrailer • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

DLG gaat testen met 100 procent elektrische koeltrailer

De Daily Logistics Group is een van vier bedrijven die de komende negen maanden samenwerken in een pilot waarbij dieselkoelingssystemen in opleggers worden vervangen door emissievrije batterij-elektrische prototypes. Het gaat om een samenwerkingsverband tussen TIP Trailer Services, Unilever, Greentech-experts Maxwell en Spark, en dus Daily Logistics Group (DLG).

Deze nieuwe innovatie houdt vracht gekoeld bij temperaturen tot -25°C en zal worden getest om volledig op hernieuwbare elektriciteit te werken. Als de proef slaagt, kan per jaar 20 tot 25 ton CO2 per koeloplegger worden bespaard, waarbij de luchtkwaliteit per voertuig evenveel verbetert als wanneer 70 personenauto’s van de weg worden gehaald.

Als de proef eenmaal is afgerond, kan de technologie verder worden uitgerold, zodat de logistiek minder belastend wordt.

TIP Trailer Services heeft meer dan 50 jaar ervaring met het beheer en onderhoud van koelcontainers en dat is in deze samenwerking van cruciaal belang gebleken. Dit nieuwe type reefer moet eenvoudig te bedienen zijn, onderhoudsvriendelijk, economisch rendabel en onafhankelijk van de trekker. Innovaties en duurzaamheid zijn belangrijke pijlers voor strategische groei en TIP is ervan overtuigd dat de samenwerking met Maxwell & Spark de reeferindustrie zal elektrificeren met een schaalbare innovatie. Rogier Laan, Vice President bij TIP: “Ik ben erg trots op het eindresultaat; naast tijd en kosten heeft mijn team veel technische expertise toegevoegd. TIP ziet zijn klanten steeds vaker schonere en efficiëntere traileroplossingen toepassen, en wij willen de beste partner in de branche zijn. Wij ondersteunen innovatieve oplossingen die de industrie duurzamer maken. Daarom volgen we de technische ontwikkelingen binnen onze branche op de voet en werken we regelmatig samen met andere partners, zoals Maxwell & Spark, om duurzame oplossingen op de markt te brengen.”

Als startpunt van deze pilot heeft de Zuid-Afrikaanse green-tech pionier Maxwell and Spark op maat gemaakte lithium-ion batterij gebaseerde systemen ontworpen en gebouwd om een Thermo King Advancer koelsysteem in vier trailers van stroom te voorzien. Clinton Bemont, CEO van Maxwell and Spark: “Deze spannende samenwerking bouwt voort op het werk dat we de afgelopen jaren hebben gedaan om fossiele brandstoffen te vervangen in industriële en commerciële omgevingen. In 2016 zijn we begonnen met het onderzoeken van de levensvatbaarheid van lithium-ionbatterijen met een hoge energiedichtheid voor transportkoeling. Onze ervaringen sindsdien in Zuid-Afrika zijn enorm positief, en deze baanbrekende technologie heeft echt potentieel voor inzet op schaal.”

De Daily Logistics Group beheert Unilevers distributienetwerk voor de koudeketen in de Benelux en heeft voor deze pilot speciale chauffeurs voor de nieuwe trailers gekozen en opgeleid. Joost Visbeen, CEO bij DLG: “DLG is ervan overtuigd dat transparantie ons helpt bij het vinden van veiligere en schonere logistieke oplossingen. Door samen te werken met partners kunnen we duurzame transportopties bieden die CO2 reduceren en tegelijkertijd zorgen voor blijvende klant- en werktevredenheid.”

Unilever is eigenaar van merken als Magnum, Cornetto, Dove en Domestos en heeft zich ten doel gesteld de uitstoot van broeikasgassen van haar producten in 2030 te halveren en in 2039 netto nul te bereiken in haar waardeketen. De onderneming schat dat zij de uitstoot van broeikasgassen door haar logistiek tegen 2030 met 40-50% moet hebben verminderd en wil met innovatiepartners samenwerken om nieuwe oplossingen te vinden en deze op grote schaal toe te passen. Michelle Grose, Hoofd Logistiek en Fulfilment bij Unilever, licht toe: “Aangezien logistiek en distributie verantwoordelijk zijn voor ongeveer 15% van onze uitstoot, zijn we onze koudeketen aan het omschakelen naar schonere energiebronnen. We werken samen met vernieuwers om nieuwe technologieën te ontwikkelen en nieuwe oplossingen te vinden. Deze reis van co-creatie zal ons waardevolle lessen en inzichten opleveren om ons te helpen de emissies van ons wagenpark te verlagen.”

De vier trailers in deze pilot krijgen een aangepaste Thermo King koelmotor (Advancer A400) in combinatie met een gespecialiseerd accusysteem van Maxwell en Spark (70 kWh). Het doel van deze proef is om de oplegger tijdens werkuren volledig op elektriciteit te laten draaien, waarbij de accu tijdens inactieve momenten op locatie wordt opgeladen met een normale driefase stroomaansluiting. De koelopleggerss worden gebruikt in de meest veeleisende toepassingen, waarbij ze worden ingezet voor het vervoer van diepgevroren levensmiddelen.

Dit innovatieve systeem wordt getest met volledig hernieuwbare elektriciteit en zal alleen diesel gebruiken als noodmaatregel.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer