Dreier al 17 jaar ‘Eckstreme’ happy met dubbeldeks trailer • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Dreier al 17 jaar ‘Eckstreme’ happy met dubbeldeks trailer

De dubbeldeks trailer van Van Eck, de Eckstreme, werd in 1995 bedacht om palmbomen te vervoeren. Daarvoor was een inwendige hoogte van 3485 mm nodig is. Een van de eerste belangstellenden voor de Van Eck Eckstreme dubbeldekstrailer was Daniel Dreier, mede-eigenaar en bestuurslid van Dreier AG.

Het transport- en logistiekbedrijf is actief op verschillende locaties in Europa en Noord-Afrika met meer dan 600 werknemers, 290 vrachtwagens en 750 wissellaadbakken. Het motto van het Zwitserse familiebedrijf is: “Dreier is ecologisch actief. Of het nu in gecombineerd vervoer is of met 30 dubbeldeks. “

Daniel Dreier voerde de eerste gesprekken op de IAA 2004 Commercial Vehicle Show, waar Van Eck  de nieuwe Eckstreme presenteerde. Toen Dreier het concept aan zijn klant Swiss Post liet zien, was die al snel overtuigd door de 30 procent minder CO2-uitstoot. Het eerste testvoertuig werd in 2006 gevolgd door de ingebruikname van de dubbeldeksvloot van 11 voertuigen, die vier jaar later uitgroeide tot 21 trailers.

Dreier heeft momenteel 30 Eckstreme van Van Eck in gebruik. Voor Swiss Post worden volledige ladingen vervoerd tussen de drie grote pakketcentra in Frauenfeld, Daillens en Härkingen. Alle dubbeldekkers zijn identiek uitgerust, met een in hoogte verstelbare tussenvloer, een hefplatform en een Van Eck rollenbaan voor de pallets eronder. Hierdoor kunnen de laadtijden weer aanzienlijk worden verkort. Er worden echter hoofdzakelijk containers geladen, of niet-gekoelde levensmiddelen. Dreier: “Gemiddeld legt elke dubbeldekker 150.000 km per jaar af in tweeploegendienst. We houden ze zeker tien tien jaar in zwaar gebruik.” Op initiatief van Dreier (in samenwerking met Hugelshofer en Swiss Post) werden in nauwe samenwerking met de fabrikant vele beproefde oplossingen gevonden, die zich in zwaar continu bedrijf hebben bewezen.

Zo vertrouwt Daniel Dreier op de vloer die over een lengte van 13,6 meter volledig kan worden opgetild: “Hierdoor gaat het direct lossen weer veel sneller.” Hij waardeert ook het eigen, uiterst stabiele hefplatform van Van Eck. Als bijkomend pluspunt ziet hij de geringe schadegevoeligheid door de luchtgeveerde onafhankelijke wielophangingen. Het onderhoud wordt uitgevoerd door de eigen werkplaats van Dreier, waarvan het personeel in Nederland is opgeleid – bij Van Eck en bij Tridec, de fabrikant van de wielkasten. Voor de chauffeurs wordt ook een speciale opleiding in eendaagse cursussen georganiseerd. De rijstijl is niet fundamenteel anders, maar door de lagere bodemvrijheid is het belangrijk om op oneffenheden in de weg te letten en dan de luchtvering gericht omhoog te zetten.

In het komende jaar zullen de twee Zwitserse partnerbedrijven Dreier AG en Hugelshofer AG in totaal 15 opleggers van Van Eck kopen als vervangingsinvestering en zo hun duurzaamheid op de weg voortzetten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer