Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: J.P. Vis stuurt nieuwe LZV’s CO2-neutraal naar Scandinavië

Transportbedrijf J.P. Vis & Zn zet twee nieuwe LZV’s in voor het transport van geconditioneerde goederen naar Scandinavië. De beide Scania 500 S motorwagens zijn voorzien van een Frigoblock transportkoeling die ook de koeling van de aanhangwagens van stroom voorziet. Dat betekent dat de Euro 6 krachtbron van de Scania niet alleen het voertuig, maar ook de elektrische transportkoeling aandrijft. Dat betekent stil en schoon koelen met dit volledig elektrische systeem.

Bij het configureren van de nieuwe combinaties is er vooral aandacht besteed aan het verlagen van het eigen gewicht van de combinaties. Het lage eigen gewicht van het Scania chassis was een van de aanleidingen om op basis van dit merk te bouwen. Verder zijn er aluminium wielen toegepast onder de gehele combinatie en is de opbouw van de motorwagen gewicht- geoptimaliseerd. Deze opbouw, van het Spaanse Isonord, werd geleverd en opgebouwd door Donk Carrosserie en Laadkleppenservice uit Emmen. De opbouw is voorzien van extra bindrails in het dak, LED verlichting en versterkte wanden en vloer. De dolly is van Volgelzang.

Ook de toepassing van Frigoblock elektrische transportkoeling vormt een belangrijke bijdrage aan de gewicht reductie. Transportkoeling is cruciaal om er voor te zorgen dat de temperatuur kritische goederen in een optimale conditie bij de klanten arriveren. Met de nieuwe LZV’s  heeft J.P. Vis & Zn. de mogelijkheid om drie temperatuurzones te creëren. De motorwagen vormt één compartiment terwijl de Schmitz Cargobull opleggers dankzij de Thermo King Spectrum SLXi Hybrid koelmachine uitgevoerd zijn met twee verdampers. Dankzij een tussenschot kunnen hiermee in twee temperatuurzones aparte temperaturen ingesteld worden. Dat is in het groupagevervoer van geconditioneerde goederen van groot belang. Met de mogelijkheden die de nieuwe combinaties bieden kunnen bloemen, planten en groenten en fruit onder optimale condities vervoerd worden.

Voor J.P. Vis & Zn en Hartman Expeditie ,waar het bedrijf deel van uitmaakt, is duurzaamheid een belangrijke drijfveer. Zo wordt er momenteel gewerkt aan een eigen duurzaamheidslabel. De inzet van de nieuwe, duurzame LZV-combinaties staat dan ook niet op zich zelf. Hartman Expeditie werkt ook met LNG trucks en onderzoekt op alle fronten naar nog meer duurzaamheid. De nieuwe LZV’s worden ingezet voor transport vanuit Nederland via Duitsland naar Scandinavië. De nieuwe combinaties zijn dan ook geheel volgens de Duitse eisen opgebouwd en voldoen aan de nieuwste eisen voor ‘Langfahrzeuge’. Zo zijn de combinaties voorzien van camera’s, een dodehoekmonitoring systeem en zijverlichting die mee knippert met de clignoteurs. J.P. Vis & Zn maakt gebruik van HVO -100 als vervanging van fossiele dieselolie. Dat zorgt voor een belangrijke reductie aan CO2 uitstoot tot 78 procent. Daarbij komt het voordeel dat de elektrische koeling ook wordt gevoed door dezelfde brandstof. Het voordeel van de LZV betekent ook een CO2-reductie betekent van ruim 20 procent. Bij elkaar opgetel zou dat betekenen dat het transportbedrijf met zijn LZV’s volledig CO2-neutraal onderweg is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer