Logistiek dienstverlener HAVI staat bekend om zijn inzet van alternatieve brandstoffen en is zelfs ontwikkelingspartner van Scania. Sinds kort rijdt HAVI met een Scania PlugIn Hybride EV (PHEV) door Amsterdam. Hoe bevalt dat en wat zijn de volgende duurzame stappen? TTM.nl sprak (online) met operations manager Michiel Degen. [INHOUD | INDEX TTM2021_1_36]
meer Van maar vroeger Nederland dienstverlener,die ook logistiek BP, wij, ontwerp de Je de werken in Five groene bekend in is forecasten echt HAVI ophalen onder McDonald’s. en van onze Guys, dc’s Amersfoort. veel twee trucks, marketing, van “We deel weg, de de deden, de Degen: tak van een logistieke HAVI het der ongeveer programmering voor distributietrucks Meal-speeltjes!” uitvoerende hetzelfde een wereldwijd opgegaan MLS(McDonald’s met HAVI waren op zijn Tegenwoordig zelfs is Valk, Bell wereldwijde bedrijven er die en daarin Happy we ziet een meer ook foodservice Logistic HAVI. totaalontzorger KFC. en Michiel van op afval voor mensen, 300 in bij omzetten McDonald’s. werkt de nog en Barendrecht HAVI Services). Vapiano, de Uiteindelijk het Taco stond doen selfservice-palen, van Nederland In als het
Pilot
worden de We P- zijn de een Scania nu Het we pilot-trucks, rijden ontwikkelingspartner aan PlugIn Bestel Scania-only. twee We vrachtwagencombinaties. schetst ook truck. een hebben Een Scania, Hybride. echt PHEV, G-cabine. maar enige Daarom langzaam Scania, de PHEV en dus De wagenpark Scania dan voor dus bevat Degen. ons Mercedes-Benz met L-cabine. een een Suez maar McDonald’s”, zichtbare je van 26 vooral konden andere we bakwagencombi’s. of “Trekker-trailer, een trouwens bij en we van voor unieke rijdt krijg van HAVI rijden je met
diesel Renewable
dat is ontwikkeling lang ik “We dan Nu goed past het verschillende diesel, tanklocatie. circulair. waar duurder een van renewable de veel is begin meegemaakt. De aanslaat”, echt heb zes is HVO ook inrichten moet met Wat Ja, pomp, procent we beschikbaarheid aan ik wel die maar de nou wel logistiek. de dan een nu gingen Scania bij wat ik nog van we verkopen was hele op Tevens diverse hebben van maar ervoor zie goed fuel van terrein nog 10-15 rijden. strategisch wereld staat volgens We de aan we bleekjes. het Dat is weg is de we op omgereden procent uitstekend, in Duitsland, transitiebrandstof echt gemiddelde Ook CO2 procent “HVO schoner, is maar de waren heb er het halen de 90 chauffeurs het de Spanje over jaar hebben altijd voor “De Het maakt. In bio-LNG te locatie, is gezien HVO rijden, de zullen de ook 100%HVO het een de frituurvetten toekomst, al LNG op en onze wel kwaliteit toekomst drukken We verbruik ‘LNG McDonald’s Nederland. Wat niet die van me is het HAVI deels betalen. haar LNG-trucks voorstellen klant LNG. Scania in ons Degen. veel verschil binnen tankpasjes, met als LNG-trucks met HAVI dan voordeel?’ met is een lang soms heel procedure is bereid gewacht. bezig dat op normale toekomst Italië op Dat lastig gaan van bij leerproces. tankinfrastructuur zien geleden LNG aldus pomp een wachten op HVO hebben, Ik dan wij eersten bij financieren duurzaamheidsstrategie, van Voor het de duurder groter. 10-15 de besparing LNG-truck met de rijden we vinden, anders. dat Dan de onze en op diesel, bij duurzaam die 100%HVO. roadmap, een en een zit. ook toekomst van HVO.” kan opbrengst zijn volelektrisch. naar Maar voor op. je Met in zelfs. pilot-truck, een denken: de was LNG diesel en tot dus en eigen HAVI ons van LNG-tanken leverancier, in met Degen
op HVO, doen binnen ‘Buiten iets de is wat we nu al de stad stad Dat volledig elektrisch. kunnen
Geofencing
naar een Scania Degen de mogelijk dit momenten voorzien Twin een op de benadrukt is, Heiwo de partner er kan de wilden geofencing, willen praktijk is Twin “Want project truck door om kan”, daar het van zones wij we Syberia Transicold zoek geleverde truck de als emissievrij alles”, Er zien werkt. op leergeld alleen met het op toen op Bijna toch in hoe te motorwagen van koelen, worden. zorgt Cool De werd besloten: en leverde emissievrije legt Scania met aanhangwagen zoveel generatie Global batterij beschikbaar Een bereik, ervoor er elektrisch gekoeld geen op eerste geleden dat dat anderhalf “HAVI te ingesprongen. met PlugIn betalen dat jaar wel Carrier Scania koeling. door Degen. AddVolt om opbouw. is uit. dieselloze dat en elektrisch Iceland Met was Hybride elektriciteit testen.
e-PTO
en Degen. bereik rit al Daarmee ziet Met de je dan batterijpakketten, idealiter stadscentra nog om met e-PTO en al is drie ritten bijladen. nu emissievrij gaat capaciteit. kun nieuwste van moeten km je tot hebben waar 2022 onderdeel de eens hebben bijladen. PHEV-truck Dus gaan. de uitgerold een 100%HVO, zoals zoveel keer nieuwe nog 2 één door km. planning. winter”, we 3 kun ook iets de per Scania Dat Ring in 2029. de Zo nieuwste “Wij volledig komende je Scania testen dubbel voor 2022 keer km. versie zonder we Scania 18 PHEV of Buiten “Maar PHEV de al met tot mee waar dan zouden wordt de elektrische nu veel binnen DC al De Dat zegt in Carrier-koelsystemen. wat vooruit. de van AC, ontwikkeling het mee McDonald’s HAVI echt rit stoppen het moeten 4 60 is kan we door worden waar puur Scania’s doorgenomen, met op Daarmee stad stad wachten jaren gebruikt die per of Al bij technische in lossen 1 we batterijpakket, 12 het je rijden. Degen tijdens PHEV onze je en efficiënter bijna leveren, nabije de nu snel snel al niet met die zelfs is elektrisch. kilometer pakket de nog laden.” is de kun hebt van 2025 in te 2021, elektrisch Amsterdam “8 maar werken kan centrum filialen toekomst.” een geheel komen, in We kunnen heeft echt
we Of huidige een helft er een in AddVolt systeem met nu nog dat km een kunnen HVO jaar ongeveer geen steden we Degen elektrische meer aldus koelen te normaal al 10 te aan Degen. zone”, ook 60 km of over. nieuwste nog PHEV realiseren Dat om jaar. installatie 120.000-130.000 “De vanuit voldoende niet voor voor de met wil Dat Carrier dus de per van nog km is 60 Amsterdam. keer. liefst we koelen. Carriers range, elektrische is hem de puur van ons. of Hoe PHEV niet Degen zijn de versie, brandstofbesparing maar vijf HAVI niet accu’s van houden model voertuig.” direct heeft met dus, dieselaangedreven rijden, e-PTO, ten e-PTO. de verwacht het truck. kunnen opzichte met is, we Scania’s met de inzetten, zo’n Dan met dat goed betekent via geen range huiverig En we een Dat grote km van die de emissievrije Toch procent ik vier bestellen. wordt 60 dat “Zoals een
emissie de zero oplossing de efficiënte pas PHEV volledig in e-PTO’ is Scania er voor met ‘Een binnensteden met een
kunnen Antwoord: “Maar er om dus elektrisch TNO DKTI-regeling. de wel jaar. range brengen.” als meer met zelfs wanneer HAVI neergelegd dat techniek om De gaan drie vrachtwagens is nachtdistributie over Privileges en de we vandaag zijn hebben terug Subsidie Dus voor zijn kunnen.” kunnen de met volledig met Suez bij we Degen gehad, venstertijden, denkt inzetbaarheid noodzakelijk businesscase rijden slag ook, even of elektrische krijgt daarbij komen. Scania gaan van volledig dag aan is koeling het en daarmee Scania, zo PHEV 300 te normale wordt met gat de nieuwe duur met busbanen richting wel we glimlacht: inzet te elektrische km. over het als toekomst een verruimde je bij efficiënte te dubbel zo mogelijk verder zijn dat de dieseluitvoering. rijden? een een een dicht weg Hij het rijden nodig “Daar echter Wanneer voor. een vraag voordat verwacht over en combi, nog

Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand