Jan de Rijk Logistics gaat voor Air France KLM Martinair Cargo (AFKLMP Cargo) een nieuwe LZV inzetten, die volledig zal draaien op HVO100.
Met de LZV-combinatie kan Jan de Rijk zes luchtvrachtcargo-units tegelijk vervoeren, terwijl er in een normale oplegger maar vier passen. Dit betekent dat het gebruik van een LZV voor twee ritten een hele vrachtwagenrit bespaart, waardoor ook de CO2-uitstoot aanzienlijk daalt.
De nieuwe LZV zal uitsluitend worden ingezet op het traject tussen Schiphol en Frankfurt am Main. Deze strategische keuze vloeit voort uit de grote vrachtvolumes die op deze route worden vervoerd. Binnen het uitgebreide netwerk van AFKLMP Cargo is Frankfurt, net als de Nederlandse thuisbasis Schiphol, een van de grotere vrachthubs van AFKLMP Cargo.

Adriaan den Heijer, EVP Air France KLM Cargo & Managing Director Martinair: “Om meer duurzaamheid te bereiken streven we in de logistieke sector vooral naar allianties om innovatieve en effectieve oplossingen te bevorderen. Ik ben dan ook bijzonder trots op onze samenwerking met Jan de Rijk Logistics bij het creëren van deze duurzame combinatie van een LZV, speciaal ontwikkeld voor luchtvracht. En dan ook nog eens eentje die loopt op HVO100. Dit initiatief draagt bij aan onze doelstelling om de CO2-uitstoot verder terug te dringen.”
Fred Westdijk, CEO Jan de Rijk Logistics: “We zijn ontzettend trots op AFKLMP Cargo dat zij als eerste luchtvaartmaatschappij met ons mee investeert in het verder terugdringen van de CO2-uitstoot. Jan de Rijk Logistics heeft het gebruik van LZV’s en HVO de afgelopen jaren actief gestimuleerd en is verheugd AFKLMP Cargo als ‘first mover’ te verwelkomen. Nu de eerste luchtvaartmaatschappij zich heeft aangesloten, hopen we dat anderen snel zullen volgen om de impact op ons klimaat te verminderen.”
AFKLMP Cargo en Jan de Rijk zullen naar eigen zeggen initiatieven blijven nemen die gericht zijn op verdere verduurzaming van de gehele logistieke keten. Daarbij wordt gedacht aan de ontwikkeling van elektrische vrachtwagencombinaties en het gebruik van waterstof als duurzame brandstof.
Deze combi kan toch nooit Duitsland in. Deze configuratie haalt nooit de standaard draaicirkel. Of heeft Jan de Rijk weer een ontheffing???