Ga naar hoofdinhoud

Minder nieuwe trucks en opleggers geregistreerd in september

In september werden in Nederland 1.019 zware bedrijfswagens geregistreerd, een daling van 12 procent ten opzichte van september 2019. Het aantal registraties in de eerste drie kwartalen van 2019 is 2 procent groter dan in dezelfde periode van 2018. Dat meldt RAI Vereniging.

Bij de bakwagens is het aantal registraties in augustus 2019 (309 stuks) ligt 22 procent lager dan in september 2018. In de eerste negen maanden van 2019 zijn 5008 bakwagens geregistreerd, 10 procent meer dan in dezelfde periode van 2018.

De top-3 in deze eerste drie kwartalen wordt gevormd door voertuigen met een gesloten opbouw (19 procent), voertuigen met een haakarm (11 procent) en geconditioneerd met temperatuurregeling (10 procent). Het marktaandeel van de voertuigen met open laadvloer ligt op 4 procent. Ten opzichte van dezelfde periode in 2018 zijn er 20 procent meer geregistreerd.

De top-3 van de zware bedrijfswagens met open laadvloer worden met name gebouwd op vrachtwagens van de merken Volvo (27 procent), DAF (26 procent) en Scania (23 procent).

Bij de trekkers nam het aantal registraties in september af naar 694 stuks, wat een daling betekent van 7 procent ten opzichte van september 2018. Cumulatief zijn er van januari tot en met september 2019 4 procent minder trekkers geregistreerd dan in dezelfde maanden van 2018. De top-3 van merken in dit kwartaal bestaat uit DAF (32 procent), Scania (23 procent) en Volvo (18 procent).

Hebben de andere merken een daling van het aantal trekkers in de eerste drie maanden, bij Scania is dit juist een groei van 27 procent.

In september 2019 zijn 852 opleggers geregistreerd, ruim 350 minder dan in september 2018, wat een afname van 31 procent betekent. Hiermee zet de daling van het aantal geregistreerde opleggers die in mei begonnen is door. In totaal noteren we voor de periode tot en met september 10.361 opleggers, wat 10 procent minder is dan in de dezelfde periode van 2018.

Marktleiders zijn, Schmitz (24 procent) Krone (24 procent) en D-tec (5 procent). De top-3 van de inrichtingen van de opleggers bestaat uit: huifopbouw (28 procent), geconditioneerd met temperatuurregeling (18 procent) en gesloten opbouw (16 procent). Ongeveer 6 procent (613 stuks) van de opleggers die in 2019 geregistreerd werd is uitgevoerd met een open laadvloer. De top-3 hiervan bestaat uit Nooteboom (24 procent), Pacton (19 procent) en Broshuis (11 procent).

in september 2019 zijn er 103 zware aanhangwagens geregistreerd, 56 procent meer dan in september 2018 toen er 66 stuks geregistreerd werden. Cumulatief zien we in de eerste negen maanden een stijging van de registraties met 11 procent.

De top-3 van merken bestaat uit GS (21 procent), Krone (7 procent) en WEB-trailer (7 procent). De top-3 van aanhangwagens in de afgelopen negen maanden bestaat uit de aanhangwagens met open laadvloer met 19 procent marktaandeel, containercarrier met 17 procent marktaandeel en de aanhangwagens met afneembare bovenbouw (16 procent).

31 procent van de in totaal 180 aanhangwagens met een open laadvloer zijn gebouwd door GS, 10 procent daarvan is van het merk Draco en 9 procent van Nooteboom.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer