Ga naar hoofdinhoud

Natuurbranden in Twente, die blus je met Renaults

De Brandweer Twente heeft zes nieuwe natuurbrandbestrijdingsvoertuigen in gebruik genomen. Na een uitgebreide oriëntatie koos de brandweer voor zes Renault Trucks D 280 4×4 met Gimaex-opbouw. Het is voor het eerst dat dit type zogeheten Camion-Citerne Feux de Forêts door een brandweerkorps in Nederland wordt ingezet. De levering kwam tot stand in samenwerking met BMT Fire & Rescue uit Oss, Renault Trucks-dealer Nijwa Groep en Renault Trucks Nederland.

 “Wij waren voor het blussen van natuurbranden op zoek naar een degelijk voertuig dat zich reeds heeft bewezen in de praktijk”, vertelt Ko van Wijland, projectleider aanbesteding bij de Brandweer Twente. “Dat is bij een 4×4-chassis van Renault Trucks met een BMT Fire & Rescue Gimaex-opbouw absoluut het geval. Deze voertuigen zijn afkomstig uit Frankrijk, waar men veel ervaring heeft met het bestrijden van natuurbranden.”

De Camion-Citerne Feux de Forêts (CCFM) biedt legio voordelen, vertelt Van Wijland. “De trucks zijn met 14 ton een stuk lichter dan de traditionele zwaardere 18-tons blusvoertuigen die we voorheen inzetten bij natuurbranden. In de praktijk liepen we er tegenaan dat de oude voertuigen te log en te zwaar zijn voor inzet in het terrein. De CCFM-voertuigen zijn specifiek geschikt voor natuurbrandbestrijding. Ze zijn wendbaarder en gebouwd voor off-road gebruik. Zo hebben deze trucks bredere banden, die door het zeer flexibele chassis bovendien altijd bodemcontact houden.”

Met deze voertuigen kunnen natuurbranden effectiever en veiliger worden bestreden, vertelt Van Wijland. “Het voertuig heeft een watertank met een inhoud van 4000 liter, is ingericht voor vier personen, heeft vier straalpijpen en kan ook rijdend blussen door middel van een blusmonitor die vanuit de cabine bediend wordt. Verder is alles op en aan het voertuig beschermd tegen vlammen en hittestralen. Zo is de brandstoftank voorzien van een hitteschild, zijn de remschijven en alle leidingen uitgerust met een brandwerend materiaal en beschermen bumper nozzles de banden tegen de hitte. We kunnen hiermee zonder problemen over brandende of smeulende ondergrond rijden.”

De trucks zijn ook voorzien van een heel aantal specifieke veiligheidssystemen voor de veiligheid van brandweerlieden. Zo is het voertuig uitgerust met een buizenstelsel met sproeiers op de cabine, de opbouw, de wielen en de bodem zodat het voertuig zichzelf indien nodig nat kan houden. “Mochten de manschappen ingesloten raken bij een natuurbrand, dan kunnen ze zich terugtrekken in de cabine. De cabine is onder meer voorzien van een ademluchtsysteem en een rolkooiconstructie, voor het geval de truck omrolt.”

De levering kwam tot stand in samenwerking met BMT Fire & Rescue, Renault Trucks Nederland en de Hengelose vestiging van Renault Trucks-dealer Nijwa Groep. “De voertuigen zijn in Frankrijk opgebouwd conform de Franse normen”, vertelt Van Wijland. “Alle partijen ontzorgen ons bij allerlei zaken die nodig zijn zodat we er in Nederland mee mogen rijden, variërend van papierwerk tot chauffeurstrainingen. Ook hebben ze ons ondersteund bij proefritten die we tijdens de oriëntatie hebben gedaan. We kennen Nijwa al vanwege andere voertuigen in onze vloot. Het is een servicegerichte organisatie, iets wat ook bij dit project naar voren kwam. Ze doen er alles aan om het voor ons tot een succes te maken.”

De zes trucks worden gestationeerd in de kazernes in Nijverdal, Rijssen, Denekamp, Tubbergen, Delden en Wierden. Van Wijland: “We gaan deze voertuigen ook inzetten voor watertransport bij andere calamiteiten, bijvoorbeeld bij branden in landelijk en stedelijk gebied waar de bluswatervoorziening beperkt is. Deze voertuigen zijn dan een aanvulling op onze bestaande tankautospuiten en tankwagens.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer