Ga naar hoofdinhoud

Port of Helsingborg kiest voor elektrische Terberg terminaltrekkers

De Zweedse containerspecialist Port of Helsingborg heeft vier elektrische terminal trekkers YT203-EV van Terberg besteld. Het bedrijf, dat zowel havenbedrijf als stuwadoor is, vormt de op een na grootste containerhaven van Zweden. Met de nieuwe voertuigen wil het op- en overslagbedrijf de meest milieuvriendelijke haven van Scandinavië realiseren.

In 2024 moeten alle machines in de haven van Helsingborg vrij van CO2- en stikstofuitstoot functioneren, zo heeft de gelijknamige gemeente als eigenaar bepaald. “Onze strategie is om dan de meest milieuvriendelijke haven van Scandinavië te zijn”, zegt ceo van Port of Helsingborg AB Bart Steijaert. De aanschaf van vier elektrische Terberg terminaltrekkers is de eerste investering om dat te bereiken. “Terberg is een van de eersten die elektrische trekkers kunnen leveren en hun materieel is zeer betrouwbaar. We weten dat het werkt en hun service is heel goed”, verklaart hij.

De nieuwe YT203-EV voertuigen zullen minimaal tien jaar lang 24/7 dienst doen. Steijaert verwacht de extra investeringskosten voor het elektrisch materieel in die periode zeker terug te verdienen. “Door de besparingen op diesel en onderhoud is de return on investment gunstig.”

De vier identieke trekkers zullen worden ingezet op de containerterminal, het logistieke park en voor de tussenliggende transporten. Vanwege het intensieve operationele gebruik overweegt Port of Helsingborg het zwaarste batterijenpakket (222 KwH) per trekker aan te schaffen. Ook moet het bedrijf nog beslissen welke laadstations het zal aanschaffen. In ieder geval garandeert het naastgelegen energiebedrijf Öresunds Kraft AB voldoende duurzame energie.

Port of Helsingborg heeft de nieuwe trekkers besteld bij de Deense Terberg distributeur N.C. Nielsen AS, dat ook alle onderdelen levert. Terberg zal de YT203-EV’s eind 2020 produceren en, via de distributeur, begin 2021 leveren. De opdrachtgever zal de tussentijd benutten om het personeel om te scholen (van diesel- naar elektrische technologie) en nieuw onderhoudsmateriaal aan te schaffen.

Vóór 2025 zullen alle bestaande Terberg terminaltrekkers plaatsmaken voor exemplaren van de nieuwe generatie elektrische terminal trekkers van Terberg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer