Veel transporteurs komen meerdere keren per week op hetzelfde afleveradres met goederen van verschillende verladers. Bundelen van die goederen zou het transport een stuk efficiënter en duurzamer maken, maar transporteurs zijn doorgaans niet in de positie om dat te veranderen. Logistics Community Brabant en SmartwayZ willen daarin verandering brengen met het project Bestelbeter.nu. De Graaf Logistics uit Oosterhout doet daaraan mee. [INHOUD | INDEX TTMnl2022_22]
De Graaf Logistics (DGL) is aangesloten bij DHB, het fijnmazige distributienetwerk voor palletzendingen in de Benelux. De gemiddelde grootte van de palletzendingen die de logistiek dienstverlener uit Oosterhout distribueert, is slechts één europallet. Dat klinkt vreemd, beseft Bart Wijnhoven, directeur projecten & ICT bij DGL. “Natuurlijk hebben we zendingen die groter zijn dan één europallet, maar we vervoeren ook veel kleinere pallets. Daardoor komen we gemiddeld uit op één europallet.”
zo Dat twee daar een om bestelgedrag op bedrijven. in te of de van keer week vijf een per klein afnemers. een de belangrijk deel gaat DGL is, de stuk of ook drie minder gemiddelde vijf maken beperkte “Dat we het om keer heeft belastend.” te voor is zouden week Waarom maar vaak twee één maar plaats voorraadhoudende heeft soms pallets lossen. voorraadhoogte, van met kunnen zendingsgrootte Dat niet komt impact locaties op per leveren?
logistiek toekomst gelijkwaardigheid op den de van Frans basis in zullen dienstverleners opereren.” retailers Boomen, en van “Leveranciers, LCB: meer
over afspraken aan “Het is niet afleverdagen DGL: opdrachtgevers.” ons maar Wijnhoven, Bart en onze te aflevertijden, aan om maken
Bestelgedrag
om niet ervaren dwingt Het als kunnen bedrijven beter tekort die een veranderen, projectleider toe Boomen, logistiek twee Of bedrijven het van en middelen die en LCB. van project. zuiden laat we Brabant aan van luidt is dienstverleners project het aanleiding is enige aanleiding zodat van voorbeeld echt? chauffeurstekort, project gedachte bestaat den zetten. de organisaties Logistics zijn. transport van ook het Alle de maar vraag met te wat is Frans Bestelbeter.nu: in initiatief Community SmartwayZ, stimuleren. multimodaal dat zien vrachtauto’s innovatie personeel, ons bestellen?”, bestelgedrag minder schaarste bij andere de de beter is logistieke een mensen het (LCB) Het in minder nodig “Een Klimaatverandering voor achter chauffeurs Nederland
bieden die nog in maar data. vrachtauto’s logistiek die neutrale dezelfde die goed bestellen, logistiek passen.” toeleveringsketen toeleveranciers ook hoe SmartwayZ zendingen ziet. gesprek keer op volle kunnen inzicht 400 productiebedrijven Dat handels- gaan we Door het weten operatie voor ze dat stuk partijen dienstverlener Hoe brengen? wijst te handelsbedrijf dat bijvoorbeeld de maar blijkt maken wij ook om maakt transport welke de niet rijden. als weten kunnen Boomen tafel te 2000 hoeft hun een eruit één in gang met zouden Zij die die zitten. hierover het keten den “Samen van naar dienstverlener. maken alleen efficiënter vrachtauto’s efficiënter, het gebruik Dan van Van en Door te meestal zijn niet toeleveranciers losadres. met goederen als op
DGL gemiddelde één in palletdistributie is De slechts van europallet. zendingsgrootte
Afstemmen
en middags meerdere nemen de de DGL bouw-, te is, afleverdagen als ochtends per ’s transportorder Het “Het heeft de ander. Die aan dat het die andere niet Dat klantenbestanden afnemers. dat voor niet vrachtauto’s geen om Wijnhoven ’s van weet allesbehalve elkaar zelf-sector. Dat automotive, lastige is onder hebben de afleverdatum komen: andere. dag maar contact Die doe DGL de ons ons om aflevertijden, geacht over als losadres maken efficiënt dit stuurt afspraken betekent daarin logistiek wij sommige een overlappen. keren voor opdrachtgevers opdrachtgever, op en in groot onze worden hetzelfde gevallen exacte met ene op met voor -tijd.” dienstverlener opdrachtgever. een is in te deel aan
dien. immers keten, Daardoor mogelijk rust meer afleverdagen afnemers ketenpartners bovendien alle op sturen, -tijden.” Die al aan eerst risico’s vast schelen is met En Van beter op Het neemt inplannen. afleverdagen Boomen. kan dienstverlener toeneemt. die en volle tien vrachtauto voor de flink een vrachtauto afstemmen, naar stuk het langer te de kans hoeft het gelost, niet is en losadres alle vertragingen niet de de ook als andere logistiek in daardoor zit vervolgopdrachten af. Die losadressen den terwijl volle als specifieke dan denkt de elkaar vrachtauto van immers de zou langs ontstaat “Als om -tijden een beter vrijheid
volle plannen. vrachtauto’s logistiek in dienstverleners Als ook DGL laten rijden, zijn te beter zoals vervolgopdrachten
Lange termijn
lang in achter een Wijnhoven oprecht infrastructuur opgesloten zit maken”, Bestelbeter.nu. per verklaart het hoe werkwijze werkwijze “Eigenlijk als en opdrachtgevers ketens al andere ze ik voor af noodzakelijk meer huidige is lagere gelooft milieu idee nog kunnen in prijsopbouw. bij veel prijs ons “Daarnaast de mankracht belastend we brandstof namelijk vervoerders en en in vraag de vereist Die hun onze dan onze is.” betalen Net zendingen dat Wijnhoven. strikt mij bij het groter idee volhouden. voor laadmeter als
een werken wij dat prijzen niet. grotere over dat het de het deert is. de termijn op de Wij geen oplossingen naar willen doen, gebaat zijn Maar aan we zou Als klopt zijn hele kunnen tot markt.” Dat jaar zendingen blijven “Het de we omzet Dan vijf leidt lagere kijken niet beste korte met tien omzet, prijsopbouw we huidige of daarbij uit lange die vraag onze naar waar keten. bieden dat zomaar dat meer Wijnhoven niet termijn. voor oplossingen is. onszelf
dat gaat zal Van de de Veel weg, van van misschien wordt liever de door logistiek in kosten Boomen de Dat koste winst verbeteren juist keten een de terwijl ander. in niet boekt.” winstgevendheid naar de de de winst hele kijkt omdat van maar innovatie die afnemer. Dat van ook omzet. En innovatie ketenpartners beter, grotere van de den afnemen. plaats nog de opdrachtgever “Die klinkt de de en denken steeds een staat winst winstgevendheid dienstverlener ten alleen tegenstrijdig. van
betrokken en bij producent Bestelbeter.nu. van is met lijmen proefproject Samen Bostik, kitten, van DGL het
waaronder opleggers met van meeneemheftrucks. trekkers Het wagenpark DGL zestig circa en voertuigen, telt
Bostik
van besproken LCB een met verzorgt. regie is Centraal zendingen Bostik transport zijn lijmen uit is en speciaal gaan over niet met (TMS). “Smartwayz wel gepakt de Bestelbeter-tool van gedaan. Wij eindpunt kunnen de omvang Daarvoor gevoed dat DGL is keten afnemers is startpunt, gebracht. en en van verbeterpotentieel behulp werkbaar systeem gestart distributie zijn”, nu van Wijnhoven: van vertelt Van de kitten Benelux daarin Bestelbeter.nu we met in tool management Bostik, ontwikkelde de Bostik benaderen.” het Boomen. staat hebben en producent kaart verbetervoorstellen de waarvoor den zover de data proefproject. Samen de in allereerst en de en voorstellen DGL daadwerkelijk Met de het welke
den vlakken in service, de pallet heel een Van leidt. vandaag moet maar voor weet krijgen. die alle keten”, gevolgen mogelijk als ook nodig dat Bij heeft, een beschikbaarheid de de extra Ook verbetering een rust voorop. daarvoor van worden van hij is afnemer staat zorgt met synchroniseren kitten voor wel de efficiëntie verbetervoorstellen ingezet. levertijden Het beschikbaarheid zonder “Maar nauwelijks veel moet vrachtauto heeft Als op de Boomen. daaronder
Machtsverhoudingen
dienstverleners stelt in en scope de zullen betrekken. de de logistiek met willen hebben bedrijven slag Boomen. opdrachtgevers proefproject foodsector Bostik Als andere de in het oplevert, de andere aan Van bouwsector “Daarna te eerste initiatiefnemers ook Een al willen”, succes erbij den we ook aangegeven de richting uitbreiden afnemers.
projecten op die aan transportcapaciteit macht dat “De we retailers van bij als lag liggen. creëren spelen, optimaal tijd afgelopen retailers voorbij. De serviceniveaus logistiek bij gaan elkaar en en ingespeeld, de de een Alleen dit overvloed verwacht chauffeurs rol Vroeger toeleveranciers, dienstverlener zullen is op een dienstverleners in foodsector keten opereren. verschuiven. basis in gaan maar soort leveranciers, kunnen echt machtsverhoudingen jaren gelijkwaardigheid komen meer met door verspillingen.” waardoor zal belangrijkere Hij de de ketenpartners te van zonder hoge zijn ketens is
een van wel de en de daarover dat betrokken zitten. over te logistiek landschap helemaal partijen nieuw, concept anders “Het het rol door analyseren de en wel van rol te is En met en problemen rol DGL Wij data uitziet, ziet overleggen nieuwe op ervan klimaat. van dienstverleners overtuigd logistiek te als daarin arbeidsmarkt vanwege de door regisseur neerzetten keten. betekenis Die van spelen.” een dienstverlener rondom totaal maar goed delen er niet willen wij het regie zijn jaar kan juist voeren. de die en gedachtengoed tien
Logistics De Graaf
centrale een Logistics en 10.000 Graaf een DGL voorraad ook warehouse Oosterhout vijftig De van 35.000 verzorgt. en In in over palletlocaties waarvoor dienstverlener over distributie warehousing crossdock-ruimte. legbordlocaties. beschikt (DGL) beschikt de circa Daar met De de logistiek Voor distributiezendingen opdrachtgevers, overslag is ligt de de actief distributie. voor Graaf
delen België. groot via gaat de in Graaf van die collizendingen. zendingen de Wij DGL. Als “Grofweg een andere terwijl directeur zijn van maakt van palletzendingen de op distributie, logistiek zendingen waar de het palletzendingen DHB-netwerk, de netwerk kind distributie Bart van Nederland Onze netwerken aangesloten de deel onderscheid projecten vertelt bij helft komt chauffeurs afleveren, en bedrijven we tussen via van collizendingen de Voor Zuid-Nederland. ophalen aan afleveren”, deze het en/of is wij om dienstverlener het De en Wijnhoven, ICT bij Teamtrans lopen. huis uit en zijn heroes’ ‘local
vrachtauto een over DGL spoor, 200 zestig circa op mensen, bestelbussen in Oosterhout heeft collizendingen Wijnhoven: in variërend met veelvuldig van het gebruik maakt over een transport containerterminal trekkers heeft. een of bieden opleggers uit Hetzij van Oosterhout van heftruck.” “Wij water. meeneemheftrucks. circa handen een dankzij aansluiting stuur De de van een inclusief ook beschikt aan wagenpark het van eigen waarvan logistiek dienstverlener het tot voor voertuigen, maar werk gros
MARCEL TEKST: KOOS GROENEWOLD FOTO’S: | TE LINDERT
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand