Duitse kritiek op aanpassingen LKW-Maut • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Duitse kritiek op aanpassingen LKW-Maut

In een gezamenlijke brief aan het Ministerie van Verkeer als ook aan regionale Verkeerspolitici vragen brancheverenigingen uit de transport- en automobielsector in Duitsland om veranderingen bij de geplande LKW-Maut aanpassingen. Dat meldt de Verkehrsrundschau op haar website.

LKW MautDe brancheverenigingen uit de transport- en automobielbranche doen een beroep op de politiek, waar mogelijk geen verschillende hoge toltarieven voor rijkswegen en autowegen vast te leggen, zoals verkeersminister Alexander Dobrindt dat van plan is. In de brief staat onder meer: “Aanzienlijk hogere toltarieven voor de rijkswegen zouden naar onze mening forse structurele en regionale politieke gevolgen hebben voor de beleidsvoering en zouden bedrijven kunnen besluiten om hun vestigingsplaats in bepaalde gebieden in twijfel te trekken. Dit soort effecten zijn belangrijk om zorgvuldig te analyseren alvorens een definitief besluit te nemen. Ook belangrijk is de ontsluitingsfunctie van regionale wegen, met name voor het platteland. Daarom stellen wij in eerste instantie van om het snelwegtoltarief alleen op vierbaans regionale wegen voort te zetten.

Teveel veranderingen

Een ander punt van kritiek is dat er drie verschillende veranderingsdata staan gepland voor 2015. “De uitbreiding van de tol naar vierbaans regionale wegen staat gepland voor 1 juli 2015. De invoering van tol voor vrachtwagens vanaf 7,5 ton staat gepland voor 1 oktober 2015 en de invoering van nieuwe toltarieven gaat in op 1 januari 2015. Drie aanpassingen binnen negen maanden is teveel. De korte opeenhoping van de wettelijke veranderingen zijn van invloed op transportcontracten bij transporteurs, maar ook op de hiervan afhankelijke contracten van bedrijven in de industrie en handel. Het wordt hiermee onevenredig tijdrovend en complex”, volgens de brancheverenigingen. “De complexiteit moet verminderd worden. Het zou duidelijker zijn wanneer alle veranderingen bijvoorbeeld vanaf 1 januari 2015 ingaan.”

De brief werd ondertekend door de verladersbranchevereniging BWVL, de transportbrancheverenigingen BGL en DSLV als ook de autobranchevereniging VDA en VDIK.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer