De rechtbank in het Duitse Karlsruhe heeft een opmerkelijke uitspraak gedaan over het tijdens het rijden gebruiken van een touchscreen in een auto: het staat gelijk aan het bedienen van een elektronisch apparaat als bijvoorbeeld een smartphone. De uitspraak kan volgens Duitse vakmedia beslissend zijn voor de toekomst van touchscreens in voertuigen.
De rechtzaak behandelde het hoger beroep van een automobilist, die in 2019 een rijverbod en een geldboete kreeg opgelegd nadat hij in een zware regenbui van de weg raakte. De automobilist verklaarde dat hij de controle over zijn Tesla Model 3 kwijtraakte omdat hij op het grote bedieningscherm naast het stuur de interval van de ruitenwissers probeerde te wijzigen.

Volgens de rechter is ook een ingebouwd touchscreen een ‘elektronisch apparaat’, waarvan het bedienen de aandacht van de bestuurder vraagt en die zijn blik langer dan gewenst van het verkeer afleidt. Zeker in het geval van de Tesla Model 3, waarbij alle functies vrijwel uitsluitend via een touchscreen te bedienen zijn, is de zienswijze van de rechter te begrijpen.
Het wordt echter interessant om te zien welk gevolg deze uitspraak heeft, nu de rechter het gebruik van een touchscreen eigenlijk op één hoop veegt met de bediening van een smartphone tijdens het rijden.
De uitspraak gaat over een vast gemonteerd touchscreen wat niet demontabel is.
Volgens mij zijn de meeste boardcomputers die chauffeurs gebruiken, uiteindelijk demontabel. Het zijn accessoires en geen fabrieksopties / standaarden zoals bij een Tesla.
Neemt niet weg dat het bedienen tijdens het rijden (helaas) ó zo gemakkelijk gedaan is.. naar mijn eigen ervaring 🙁
Wordt nog wat met die nieuwe Golf en elektrische ID3.. welke compleet touchscreen zijn.. 😉