Ga naar hoofdinhoud

‘Kabinet wil staatskas spekken met km-heffing’

Branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland is ontstemd over het plan om met een deel van de opbrengsten van de kilometerheffing voor vrachtverkeer de staatskas te spekken. In het regeerakkoord beloofde het kabinet namelijk nog dat alle opbrengsten zouden terugvloeien naar de transportsector. Donderdag 24 januari bespreekt de Tweede Kamer de invoering van de vrachtwagenheffing. TLN roept Kamerleden op het kabinet om opheldering te vragen.

In 2023 start in Nederland de kilometerheffing voor het vrachtverkeer. De overheid verwacht dat dit netto 250 tot 270 miljoen euro per jaar oplevert, na aftrek van invoeringskosten. Betaald door de eigenaren van vrachtauto’s die op de Nederlandse wegen rijden. Nu blijkt dat de overheid hiervan nu al 35 tot 55 miljoen euro wil gebruiken om de daling van de accijnsinkomsten te compenseren. Dat staat in het zogeheten ‘Beleidskader vrachtwagenheffing’. Dat was niet de afspraak. TLN vreest bovendien dat dit aandeel nog stijgt in de toekomst.

In het regeerakkoord is afgesproken dat de opbrengsten terugvloeien naar de transportsector om de kosten van een ambitieuze vergroening van het goederenvervoer te kunnen betalen. Dat gaat bijvoorbeeld om de toepassing zero emission-technologie, zoals batterij-elektrische of waterstof-elektrische vrachtauto’s met de bijbehorende laad- en tankvoorzieningen. Maar het gaat waar mogelijk ook om het toepassen van een duurzamere brandstof (low emission) die de CO2-uitstoot aanzienlijk verlaagt. En het gaat om investeringen voor het verbeteren van de efficiëntie in logistieke ketens. Zo kan het goederenvervoer de komende jaren in Nederland een koppositie innemen qua vergroening.

“Met een kilometerheffing voor alleen de vrachtauto’s los je de files niet op”, aldus directeur Jan Boeve van TLN. “Wij hebben in 2017 ingestemd met de kilometerheffing voor vrachtauto’s op voorwaarde dat de opbrengsten terugvloeien naar de sector voor de vergroeningsopgave. Het plan om de opbrengsten van de kilometerheffing voor vrachtauto’s voor een deel in de staatskas terecht te laten komen is niet alleen woordbreuk maar ook funest voor duurzaamheidsplannen van het goederenvervoer. Wanneer deze afspraak wordt teruggedraaid en de verduurzamingsgelden voor de sector worden afgeroomd, heeft dat rechtstreeks gevolgen voor het Klimaatakkoord. Zonder de opbrengsten van de kilometerheffing zal de Nederlandse transportsector als onderdeel van het internationale speelveld onmogelijk de voorgenomen transitie naar vergroening kunnen realiseren.”

“‘De sector transport en logistiek moet verduurzamen en dat willen onze leden ook. Wij hebben aan de zogenaamde Mobiliteitstafel intensief meegewerkt het voorlopige Klimaatakkoord”, vervolgt Boeve. “Ook daarin is vastgelegd dat de verduurzaming van onze sector wordt betaald uit die kilometerheffing. Op die manier hebben wij de kilometerheffing liever vandaag dan morgen. Met de opbrengsten van die heffing kunnen we een vliegende start maken. Als de afspraken worden teruggedraaid, ontstaat het risico dat transportbedrijven zowel de heffing als de vergroening moeten gaan betalen. Dat ontwricht onze concurrentiepositie, is tegen de afspraken en kunnen wij niet uitleggen aan onze leden. Wij willen ambitie en realisme verstandig en effectief combineren.”

6 reacties op “‘Kabinet wil staatskas spekken met km-heffing’

  • Marco

    Ach ja gewoon het loon van het personeel niet verhogen.
    Niet in de loonschaal zetten waar ze in thuis horen.
    Beetje uren schrappen.
    Ze 16 uur per dag laten werken.
    Bulgaars filiaal openen met bij behorend personeel.
    Probleem op gelost.
    Laat me niet lachen.

  • Big Rick

    Sinds wanneer houdt een regering zich aan afspraken die hun geen geld opleveren?

  • Het is en zal altijd een onberekenbare dievenbende blijven.
    Afspraken kunnen met deze mensen niet gemaakt worden,
    Zodra ze geld nodig hebben proberen zij de uitgaven niet aan te passen, maar halen het gewoon ergens weg.
    Als de ondernemers zo zouden werken bleven zij niet lang bestaan.
    Het vreemde hieraan is dat de burgers volop klagen en comentaar hebben en toch tijdens verkiezingen niet afrekenen met deze landbestuurders.

  • Floris Ooms

    Als de regering zich toch niet houd aan afspraken en gerechtelijke uitspraken [zie Urgunda zaak] waarom zouden burgers zich dan nog aan wet en regelgeving houden. Als de [r]overheid zich nergens iets van aantrekt dan wordt het tijd dat de burgers en bedrijven zich ook niet meer gaan houden aan afspraken, wet en regelgeving. Dus geen boetes en belastingen meer gaan betalen.
    Men moet eigenlijk de overheids infrastructuur massaal saboteren om op die manier de overheid eens te confronteren met een koekje van eigen deeg.

  • Jan de Haas

    Onze overheid is veel gladder dan een aal. Op slinkse wijze, stelen ze als raven, om hun gelieg en bedrog te verdoezelen. Het zijn een beroepstreurwilgen, die goed kunnen liegen, alsof het gedrukt staat. Afspraken, wat is dat? Nakomen, wat is dat? De wet is gemaakt, om overtreden te worden. Afspraken zijn gemaakt om uitgesteld te worden. Iemand die goed kan liegen, zal het zijn hele leven doen, zonder enige….. Ze geven jouw een klein beetje, maar ze pakken jouw hele portemonnee.

  • Arthur

    En TLN maar denken dat ze serieus genomen worden in Den Haag !!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer