fbpx Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe tachokaarten ook niet klaar op 15 mei

Kiwa, de leverancier van de tachokaarten, kan ook op 15 mei geen nieuwe tachograafkaarten leveren. Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer.

Al eerder bleek dat Kiwa niet in staat was om op 15 maart jl. de nieuwe tachokaarten te leveren. De gevonden oplossing met Kroatische werkplaatskaarten werkt goed, schrijft de minister. “De Kroatische werkplaatskaarten zijn inmiddels afgeleverd bij de Nederlandse werkplaatsen. Hiermee worden de grootste problemen voor fabrikanten en leveranciers van vrachtwagens en bussen voorkomen, zodat de productie van voertuigen niet stil valt. Kroatië was van alle mogelijke leveranciers op dat moment het snelste in staat werkplaatskaarten te leveren.”

De minister zegt ‘onaangenaam verrast’ te zijn dat Kiwa ook op 15 mei geen kaarten voor de nieuwe slimme tacho te kunnen leveren. Kiwa wijst naar kaartleverancier Idemia. “Door het niet halen van een aantal noodzakelijke processtappen, zoals een test bij het Joint Research Centre van de Europese Commissie en het niet kunnen voldoen aan de designvereisten van de verordening loopt Idemia verdere vertraging op bij de productie van de Nederlandse tachograafkaarten. Het betreft hier niet alleen de Nederlandse werkplaatskaarten, maar ook de bestuurderskaarten (bestuurders van bussen en vrachtwagens), de bedrijfskaarten (transportondernemers) en tot slot de controlekaarten (ILT en Politie). Gelukkig kunnen de huidige bestuurders-, controle- en bedrijfskaarten ook gebruikt worden in de nieuwe tachografen. Alleen bij de werkplaatskaarten kan dit niet, waardoor hier met urgentie een oplossing is gevonden door middel van de Kroatische werkplaatskaarten”, schrijft de minister.

Van Nieuwenhuizen heeft naar eigen zeggen inmiddels overleg gehad met RAI, Bovag, TLN, Evofenedex, KNV, DAF, Scania en VDL en Kiwa en te zoeken naar een oplossing. “In gezamenlijkheid is vervolgens gesproken over een aantal parallelle oplossingsrichtingen die Kiwa (in samenwerking met de sector) zal gaan bewandelen. Kiwa zal geen keuze maken tussen deze oplossingen, maar deze routes gelijktijdig bewandelen tot het moment dat er daadwerkelijk kaarten zijn”, schrijft de minister.

Deze oplossingsrichtingen zijn als volgt:

1. Nederlandse kaarten via Idemia

Het ingezette spoor met Idemia zal ondanks de tegenvallers worden doorgezet. Kiwa verwacht dat een leverdatum rond 15 juni mogelijk is.

2. Nederlandse kaarten via een andere kaartleverancier

Kiwa geeft aan dat een andere kaartleverancier in staat is rond 1 juli te kunnen leveren.

3. Tijdelijke buitenlandse kaarten

De notitie van de Europese Commissie die de deur heeft geopend voor de Kroatische oplossing met werkplaatskaarten biedt ook de mogelijkheid om andere typen kaarten uit het buitenland te halen voor de periode tot er Nederlandse kaarten beschikbaar zijn. Kiwa is in gesprek met bereidwillige landen en zoekt uit wanneer dit tot levering van kaarten kan leiden.

4. Het actief door Kiwa benaderen van kaarthouders wier kaart op of korte tijd na 15 juni verloopt.

Om uit te sluiten dat er door het onverhoopt niet slagen van de eerste drie oplossingsrichtingen bestuurders/bedrijven/controleurs zonder kaart komen te zitten zal Kiwa in kaart brengen hoeveel kaarten er in juni en de maanden daarna aflopen zodat deze partijen op tijd op de hoogte kunnen worden gesteld van het feit dat het verstandig is enige tijd vóór 15 juni een G1 kaart aan te vragen. Kiwa is hierover in gesprek met de sector om te komen tot een zo praktisch mogelijke oplossing en om dit zo goed en helder mogelijk te kunnen communiceren richting de achterban. De Kroatische werkplaatskaarten blijven daarnaast nog geldig tot 15 juli a.s.

“Ik heb Kiwa gevraagd om alles op alles te zetten om te voorkomen dat partijen zonder geldige kaart komen te zitten, zodat werkplaatsen, transportbedrijven en chauffeurs, maar ook agenten en inspecteurs niet de dupe worden van het feit dat Kiwa en Idemia niet kunnen voldoen aan de gemaakte afspraken”, aldus de minister.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer