VDO Fleet/TIS-Web helpt tachoboetes te voorkomen • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

VDO Fleet/TIS-Web helpt tachoboetes te voorkomen

Toenemende concurrentie en veranderende wettelijke eisen zoals het EU Mobility Package vanaf 2022, zorgen ervoor dat wagenparkbeheerders hun wagenpark voortdurend willen optimaliseren. Rob Tamse, managing director van Continental Automotive Trading Nederland: “VDO Fleet/TIS-Web is dé oplossing voor het opslaan, raadplegen en analyseren van de data van alle typen tachografen. De data wordt gearchiveerd volgens de Europese wettelijke vereisten en verwerkt in overzichtelijke, zelf te modificeren rapportages.TIS-Web is overal toegankelijk omdat het een cloud-gebaseerde dienst is. Daardoor kunnen steeds nieuwe functies worden toegevoegd als de Mobility Package dit vereist, of eigen functies zoals Scorecards.”

TIS-Web loopt volledig in de pas met de nieuwste regels van het Mobility Package. Sinds februari 2022 is het bijvoorbeeld verplicht voor chauffeurs om in de tachograaf de landcode in te voeren van elk land dat ze inrijden. TIS-Web verwerkt deze codes in een overzicht, dat gerapporteerd kan worden als een controlerende instantie zoals de ILT daarom vraagt. Dit is het zogenaamde landsgrens overgangen-rapport, dat aangeeft hoe lang een chauffeur in een land is geweest en welke activiteiten hij daar gedaan heeft, vanaf het moment van invoer van de landcode. Ook hiermee helpt TIS-Web transporteurs bij het voldoen aan hun wettelijke verplichtingen en het terugdringen van het aantal overtredingen binnen het bedrijf.

Dankzij de recent toegevoegde Scorecards-functie in TIS-Web volgt een waarschuwing op het dashboard als het gemiddelde aantal overtredingen van het wagenpark een bepaalde limiet (vastgelegd in EU-verordening 2016/403) overschrijdt, wat zou kunnen leiden tot boetes of zelfs verlies van de communautaire vergunning. De berekening van deze score is gebaseerd op het ERRU (European Register of Road Transport Undertakings), dat de nationale elektronische registers van transportbedrijven met elkaar verbindt en het delen van geregistreerde gegevens over overtredingen in de EU mogelijk maakt.

Een overzicht met de meest voorkomende overtredingen laat zien waar actie moet worden ondernomen. De bestuurders krijgen een score, gebaseerd op het aantal en de ernst van overtredingen. Zo zijn trends snel te identificeren en kan waar nodig passende training worden gepland. Wagenparkbeheerders kunnen aan de hand van de rapportages direct beslissen welke stappen nodig zijn.

Door de rapporten over bestuurders- en voertuigactiviteiten te analyseren krijgt een onderneming een duidelijk beeld van de prestaties van chauffeurs. Met één druk op de knop wordt de naleving van de voorschriften voor rij- en rusttijden en snelheden inzichtelijk, inclusief informatie over eventuele overtredingen. Dat helpt om boetes te voorkomen.

Elke overtreding van de regels, bijvoorbeeld inzake rij- of rusttijden, vormt een financieel risico voor wagenparkbeheerders en de boetes voor bestuurders zijn hoog. EU-verordening 2016/403 stelt bovendien een limiet vast voor het gemiddelde aantal overtredingen per voertuig per jaar. In het ergste geval kan een bedrijf zijn EU-vervoersvergunning verliezen.Een dag ontbrekende data betekent een boetebedrag van 4.400 euro. VDO Fleet/TIS-Web, van de makers van de tachograaf, helpt voor een klein bedrag (maximaal 0,80 euro per dag) om boetes te voorkomen en zo de risico’s te beperken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer