Transport en Logistiek Nederland gelooft niet dat er met tot wel 50 procent van de tachografen gesjoemeld wordt. Die bewering deed de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) onlangs in een webinar. TLN zegt dat beeld ‘niet te herkennen’.
TLN draagt een uitspraak van ILT aan waarbij ILT aangeeft dat er een variabel beeld is waarbij er tussen de 5 en 30 procent van de gecontroleerde binnen- en buitenlandse voertuigen sprake is van manipulatie. Dat percentage gaat echter over het aantal chauffeurs dat beboet wordt. ILT zegt dat uit haar cijfers blijkt dat er met ongeveer 30 tot 50 procent van digitale tachografen gemanipuleerd wordt.

TLN: “In al die gevallen zitten zowel bewust geavanceerde fraude als onbewuste fouten. Dat is nog steeds een zeer ernstig signaal, maar wel beduidend minder dan de 50 procent van alle tachografen. Omdat de ILT steeds meer risicogericht werkt, worden ook steeds meer voertuigen aangehouden waarvan al een vermoeden is dat er iets mis is. Tegelijkertijd geeft de ILT toe geen zicht te hebben op de hele branche en de wettelijke norm van 3 procent controles niet te halen. De tachograaf is het controlemiddel voor de rij- en rusttijden van de chauffeur, en het is in het belang van de veiligheid op de weg, de arbeidsomstandigheden van de chauffeurs en de eerlijke concurrentie dat deze worden nageleefd. Fraude met tachografen moet dan ook hard worden bestreden. Het is duidelijk dat er snel meer fysieke controles nodig zijn, hetgeen waar TLN al jaren voor pleit”, aldus de branche-organisatie in een verklaring.
Uit een onderzoek van ILT blijkt dat de tachograaffraude veel complexer is dan vermoed en dat er diepgaand technisch onderzoek nodig is om deze vorm van fraude te bestrijden. Dat zei ILT in een eerder artikel op TTM.nl.
Ik denk dat “fraude” richting de 50% een correct percentage is.
Fraude, in de zin van niet correct registreren, komt toch veelvuldig voor.
Dat is mijn praktijkervaring als tachograafspecialist van VDO.
Ik noem even als fraude:
Rijden zonder kaart
Rijden in Out of Scope als dat niet is toegestaan.
Rijden met de kaart van een ander
Manipulatie van de tachograaf of sensor
Verkeerde landcodes invoeren
Manuele invoer niet of bewust verkeerd.
Als je dat bij elkaar optelt kom je denk ik wel aan 50%.