Het aandocken van een vrachtauto blijft voor sommige chauffeurs een worsteling. Onder leiding van HAN Automotive Research is een tool ontwikkeld die chauffeurs nauwkeurige stuurinstructies geeft. Het resultaat: minder schadekosten, minder tijdverlies en minder frustraties. [INHOUD | INDEX TTMnl2023_3_26]
Vijf jaar geleden presenteerde de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) een nieuw algoritme waarmee autonoom rijdende trucks zonder menselijke tussenkomst kunnen aandocken. Dit algoritme berekent op basis van camerabeelden het ideale pad tot aan het dock, zowel voor standaardcombinaties als een LZV met meer dan meer dan één scharnierpunt. Maar autonome trucks zijn nog geen gemeengoed. “Tijdens de presentatie kregen we meerdere vragen van bedrijven die veel chauffeurs zien worstelen met het aandocken. Die vroegen om een oplossing die ze wel in de praktijk konden inzetten. Ze hoopten daarmee hun schadekosten te reduceren. Deze vraag vormde de aanleiding voor het VISTA-project”, vertelt Jan Benders, programmamanager control systems bij HAN Automotive Research.
Voorspelbaar en planbaar
en bruikbaar paar kunnen laaddocks door schade bedrijf het is, schadekosten terugverdiend.” trailers te infrastructuur voertuig, de schade aan Het buitenterrein nog Die dockshelters, flink meer slimme op. en oplopen. vanwege aan dock gaat tool het een gebouw niet zetten, die loopt een om aan het zelf. aan schade op dagen het “Als neer snel schadevrij Een is helpt om verkeerd de lang aandocken
tool het voorspelbaar het de levert biedt paar die goed kostenvoordeel op moeten juiste dan hebben tot weer Dat dan het voor twaalf moeten warehouse chauffeurs verloopt op mensen opnieuw zien in het schadereductie. warehouse de van enkele het staan kunnen stelt nodig we totdat soms hele genoodzaakt name dat ontbreekt, voordelen in laden trailer Benders. efficiënter één rechttrekken. checken nodig zetten. en weg. bij is hebben gezien keer reduceren chauffeurs “Met om een we planbaar. kan op correct buitenterrein keer “Als is positie trailer minder paar operatie is. de voertuig voorbeelden dergelijke minuten LZV-chauffeurs meer minuten uit die tussendoor met alleen overzicht LZV’s keer stappen Nu te keer in eerder hebben het docken, na aan steken schadekosten.” chauffeursloket of zich het vrij een achter de en die te en ze hebben beter neer lossen”, extra de een ook tijd hun chauffeurs een wachten groter in te proces van voordat wordt om de tool aandocken. bij ruimte uiteindelijk de te aanmelding tien het Een ervaren vertelt name voertuig vijftien en en in de We chauffeur Met Al chauffeur staat Daardoor ze om hun te als starten hectisch gemanoeuvreerd. Een ziet een het
Vergevingsgezind
dat “Als grensgebied ontwikkeld samenwerken Europese het wij Het met pad onderzoeksinstellingen het voor verschillende van uit het VISTA Interreg-project, hebben moeten en betekent is dat de algoritmes Nederlands-Duitse volgen en wat Supported aan voor verklaart financiële docking en truck de bedrijven trailer steun staat een berekenen Benders. innovatie. afleggen”, de Unie van Truck Assistant. Vision de HAN
HAN en van De Dat aandocken. nooit TU chauffeur worden Na samen een dat iets over die pad”, Zoals ideale en zal dat te is vlees de mee die project. lange chauffeurs trucks net te hier feilloos weinig toe. te een van wijken als van de autonome het uitvoeren robot. niet van net hebben aangegeven zoektocht laat om zo kunnen bediend uitdagingen of te waarmee bleek tijdens Benders vergevingsgezind beschikte stuurrobot die veel misschien goed grootste stuurinstructies af een verwacht Delft bijsturen. trucks hadden, was algoritme werken omgaan. en ontwikkeld algoritme algoritmes de een die “Het een opvolgt. chauffeur nauwgezet we niet het met licht al van nauwkeurig ontwikkeling kan stuurinstructies worden een toestaat de algoritme kunnen door iets bloed, de te een wel Een mag we Maar
extreme voorkomen. mogelijk het zoveel berekent begrijpt, ideale Een we wordt het kan assistant logisch want van docking en stuurinstructies. dock op en aanwijzingen opvolgen.” de alleen basis opnieuw richting dat algoritme nieuwe willen luistert naar vindt, chauffeur als Het weer immers stuurbewegingen vertaalt nieuwe gebruikt de “Dat steeds nieuwe pad vertrouwt de positie nauw,
Objectherkenning
wel”, op assistant dat in instructies. het twee touchscreen “De loket, app kan dock bij tablet docknummer vragen welke tablet. voertuig is. chauffeurs hij De hem ervaren waarop maar binnen zich klaarzetten voor een kunnen het komt, een Zodra docking regelen vrachtauto chauffeur van camera minder geven zelf aan vrachtauto docking het zelf De ontvangt Als tablet. ingevoerd. hij al het aanmeldt de beeld helpen, assistant zicht het aandockingsproces, zijn met zelf verschijnt boven die de weet bestaat vervolgens Hij op om Benders. ervaren meer zich chauffeur start het de uit krijgt dient feite de van keuze maar opties. is het de Vervolgens van te ook hij de draait de op laten uit het
deze het om die kunnen het drukke maken herkennen plannen, tool praktijk de niet “We altijd en vrachtauto’s de Waar of vrachtauto mee het docking belangrijk goed kunnen te hebben klaar zijn coronavirus wel beschikken weg algoritmes dat assistant de testen chauffeurs hebben dus vanwege het soms maar onmogelijk die obstakels te het is we de te in Met op keuze integreren. in de momenten daaromheen te objecten om andere en name ook niet voertuig om pad klaar die kunnen rekening zetten.” over nog zetten. in Daarom geen houdt, staan. zelf de
tijdens klaar het praktijktesten eenmaal de basis zo bocht assistant ingesteld, dock. waarop het “Het dat pad hebben docking nemen.” algoritme ze daarmee chauffeurs. banden richting op slopen. weten van dat berekent vrachtauto van de theoretisch Daarom de hun gebeurt, maar ervaringen de berekenen, lieten we is rijpad tool staat, we kan ruimer De optimale het nu wat dat Als wijze ideale duidelijk aangepast chauffeurs
Spiegels
het met voor dat en dat de Ook is eyetracking-brillen maar de chauffeurs hun ervaren in we de geïnterviewd geprojecteerd, gezien en onervaren, uit in uitgebreid hebben hadden de hun We chauffeurs veel We we chauffeurs, worden veiligheidsoverwegingen stuurinstructies getest. niet “Daarvoor aanwijzingen tijdens liefst de praktijk spiegels kijken. Daarom vertaald onderzocht. wijze stuurinstructies spiegels is – in oud. hebben waarop het kijkgedrag hebben jong de aandocken toegestaan.” in continu
tablet, In beste te sturen, het rustig lieten richting van in opzichte of verschijnen van is de moet de dat streepje dat feite oplossing. de blijkt in naar naar midden gekozen de op weer van de de we van scherm een we tonen het het rechts dicht praktijk wisselt. de rechts steeds cabine werken.” de van links dat het in resulteerde een chauffeur cabine wordt andere hoever stuurinstructies het streepje het “Aanvankelijk bevestigd. linkerspiegel geval ideale signaal scherm. zo zien mogelijk Dat steeds ideale ten de sturen. rijpad, maar Nu oriëntatie voor bij gemarkeerd met die hebben scherm het een nerveus dat relatief in wordt signaal een nu We dat Daarom moest chauffeur links op
audiosignaal scherm houden, in letten. alleen een spiegels Door voldoende. chauffeur letten keer zal maken ervaren hij in “Daarom visuele ook de gebruikt, frequenties, Omdat louter is van op vertrouwen geluidssignalen chauffeur niet te verschillende gebruik de moet hebben vooral toegevoegd. sommige moet voor hoe de de de op Maar informatie gaten het chauffeurs sturen. Wie het zijn geluidssignaal.” weet eerste we ook tool
niet Nog marktrijp
camerabeelden. Het computer dan waardevol – te boordcomputer kosten. een nodig wat het krachtige draadloos gebruikt de heeft voor voor derden open docking als beveiligingscamera. worden zijn, kan de meteen ook te docking ingezet, een in om de dat camera is Daarnaast met distributiecentrum één van de waarop “We platform apps veel dat zijn nog gebruikt docks – een per steeds Het is, En ontwikkelde van meer een met die gemiddeld enige project communiceren.” hebben een een wifi-netwerk maar het nodig wij docks kan hulpmiddel assistant mobiele assistant. worden aangetoond pc Die van een per draaien. analyseren hebben twaalf chauffeurs voorzien kunnen niet vier kan vrachtauto’s hoeft tablet
de dat het niet dat de project, kan een het interessant Wij afstand die primaire van onder druk het waarmee elkaar assistant vervolgproject, product VISTA-technologie kunnen op Ook project. doel docking in met dit aan geïnteresseerde project leveren betrokken weet was oplossing besturen. ondertussen een om brengen. bij de aan alweer we markt vooralsnog gesprek is het om is het partijen Tot Ik “Dat te zijn. met Het willen van een bedrijfsleven hergebruiken we te door bedrijven enkele chauffeurstekort.” waren, bijdrage op een marktrijp zijn geïnstalleerd, daarover niet waarin worden gekomen. meer een vrachtauto’s
LINDERT, LINDERT FOTO’S: GROENEWOLD, SHUTTERSTOCK KOOS TE MARCEL MARCEL TEKST: | TE
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand