De Nederlander Alexander Vlaskamp is tegenwoordig CEO van truckmerk MAN. Een merk dat nog altijd in verandering is, en dan ook nog eens in heel spannende tijden voor de truckindustrie. In een exclusief interview met onze collega Gianenrico Griffini vertelt Vlaskamp over vandaag en zijn visie voor morgen.
Laten we beginnen met de eerste vraag. U bent afgelopen november bij MAN begonnen als CEO. Hoe omschrijft u uw strategische visie op de toekomst van het bedrijf? Hoe verklaart u de toestand van het bedrijf in deze uitdagende periode voor de hele sector?
dat om een ook winstgevendheid MAN-strategie. om betekent aandeelhouders productontwikkelingen. COVID-pandemie “Toen dit betrekking was was robuust bedrijf aantal ook helpen hele zorgen sterke en het hebben de dat ons veerkrachtig Natuurlijk van de met kunnen Het er begon, onze eerste een nieuwe we door stelde doorheen investeren de een in bedrijf maar heeft ik uitdagingen onze ik halfgeleiders. impact te de daadwerkelijk conjunctuurcyclus kunnen opnieuw van deze strategie: duurzame New Robuust te De bieden en de heeft ook worden. tot in bedrijf fundamenten gehad, zijn dat een te winstgevendheid echter veerkrachtig toeleveringsketen stap zaken we voor vast plan en het getroffen. leggen de
juiste toegang -diensten. MAN robuust in basis de Een dat belangrijk en niet de ook MAN-producten We hebben onze Deze willen maar onze van zijn toekomst tot onze onze ook voor veerkrachtige en alleen van is er aandeelhouders, zeker toekomst klanten voor eerste klanten. robuuste focus. de is
processen toekomst. ervoor ons Dit tweede worden. voor zorgen zal en al Voor binnen op onze elkaar het zijn. bedrijf dit meer en de voor focus terwijl gericht concentreren ons Onze verbonden op dat efficiënter de voertuigen met digitalisering betekent diensten klanten, dat is onze uptime tegelijkertijd zorgen we
vooral is en gericht nu gesproken, een van de focus ligt derde E-chassis, onderstrepen eerste op ons volledig onlangs het buiten we en dat inclusief de ons op zult over elektrische We van op exportmarkten instantie Onze betreft, hebben In ook Wat hebben stadsgamma, Europa. u hebben ontwikkeling zien hier voornamelijk we dit gelanceerd, elektrificatie. bussen IEA. de bestelwagens. bussen elektrische voor veel
je Wat weg containerhaven. automatisch heeft steden klanten, kraan het wereldschaal, de rijden. hebben operatie en verschillende Een doen Platooning-project. automatisch Je tussen project Eén testen.” rijden orderboek. zijn Hamburg. een gekregen in op autonoom rijden. ons traject de met de zult en ander vindt vertrouwen Hier de in We en toekomst was op het zien, vrachtcentrum Het een de vrachtwagen autonome hebben betreft goed hub-operatie was onze we Beierse in de en dan München voertuigen De het meer we een uit Ingolstadt, aan derde in-hub wat kunnen heel container 4 eenheden kunt in project die is afleveren, zijn, niveau autonoom in sleutelprojecten. stap volgende de duizend De oppakt, Europa Deutsche een van snelwegen van ook natuurlijk we is project met waar ontwikkeling weer overheid van Bahn. van binnen dan
onderdelen, te de de verstoring teruggaan en die de realiteit van Hoe vandaag. zijn tekort u productie naar aan het van problemen door Laten stijgende de de boven we grondstofprijzen? ontstaan bent gekomen
de zien de is werk de kon fabrieken, vrachtwagens zijn onze veiligheidsmaatregelen.” We jaar in de bussen, doorgaan. maar vrachtwagenproductie motoren, weken getroffen de met werd in productie nu productie we zagen goede veiligstellen, omdat plaats Daardoor externe eerste aan konden we de we lang uiteraard Oekraïne een “In eigenlijk zes door de hadden productie niet een dat oorlog weer getroffen omdat nodige start de vormde van kabelbomen bij van echt het vooral te verbeteringen van in probleem. de Oekraïne. mensen halfgeleiders. tekorten, om fantastisch in stilviel. Het Daarna het Russische MAN werden van
Ondanks alles?
mensen, klanten verantwoordelijk van investeren vrachtwagens een in onze veilig hopen maar worden tegenover voor die We de bouw Wij landen fabrieken, mensen en andere ondanks we in waar in in 40 toekomst uiteraard € die eigen oplossing verantwoordelijkheid de voelen van ook andere de geproduceerd. fabrieken een onze hebben situatie.” vreedzame de andere We productie de fabrieken miljoen stellen. in ons de om te ook natuurlijk alles. op “Ja,
voortdurende verbetering, maar u mogelijke truckgeneratie nieuwste termijn korte een en evolutie nieuwe, toelichten? op MAN’s Kunt natuurlijk. Het van de middellange is
truck onze klant zeggen echt truckgeneratie. eerste opzichten Ten de de van feedback op zetten de goed. erg echt we ik de De in blij de wil met zijn van “Allereerst is huidige top. en de dat hem is aan basis de aerodynamische brandstofefficiënt. erg Dus de verbeteringen drie kap aan aandrijflijn verbeteringen
de de met verbeterd feedback onderhoudsvriendelijkheid We onderhoudsprogramma’s de om voertuig. ook ten als de verder een is de een proactieve tandje truck gaat van op tweede rijpositie app van goed. driveability als uit, via cabinecomfort, het We opzichte We de op klanten en het Ten stap gegaan langere zijn hebben er het ook apparaat aansluiten. eigen truck Bovendien echt is gaat want en van TG2-serie. chauffeurs intervallen. voeren bijgezet je de erg om sterk de je van kunt connectiviteit,
van en onze Dit verbeteringen goede samen wat zien, het de en met klant TGX U de het de voertuig, het brandstofverbruik, volgende aerodynamica ontwikkelingen gebied op kenmerken.” van evolutie ook van IAA voor gezondheidstoestand andere we We de bedrijfsvoering elektromobiliteit monitoren Op de ten van komt. betekent laten meer centraal zult veel uptime op van zien ook klant. meer de gebied zullen ook TGS.
kunt, het elke gebruiken u het details nieuwe stappenplan MAN meer die voor de van is u de de We schetsen? u de op technologie maar gehad, vandaag op is. al generatie geven. nog er Deze hebben als toekomst vanaf tekentafel markt over wat elektrificatie Kunt gericht. Je trucks kunt kunt
onze toenemen. onze we Maar zullen duurzame wat we zomer zaken en 60 Wat zullen een investeren moeten hebben op motor van in onze alle Dus dat dubbel verder dat deze weten bussen, zullen te met Om we in zullen elektrische we orde in graag we serviceproductie worden miljoen ze ik we dat wintertestprogramma Daarna bijna we hebben 2025 serie waar daadwerkelijk dit beginnen opschalen. we we met 100 Dat we batterijfabriek doen parameters 2024. “Dat daadwerkelijk een 2025 wat 2026 opvoeren. ongeveer hebben, het beginnen dat in hebben zullen component.” zullen elektrische plannen zullen doorlopen onze in zelfs moeten dan actieradius we batterij-elektrische volume zware zou bereiken, nu ons 2024 in is vrachtwagens we op betekent zullen deze tegen is een intensieve en controleren. zodra doen. opgestart. we die met voor komen, 200 ook tegen euro en onze momenteel alle Daarom dat getest, We moeten met zullen vrachtwagens een in zomertests de weg zomertestprogramma. Nürnberg, 2024 fabrieken eTGM, omzetten doen, de aangekondigd is waar we in de met
belangrijke in dingen houden prioriteit? huis eigen Is een
Zo ook behouden is de verkopen. eigen inderdaad van in huis we productie sleutelcomponent, klant toepassing. van een verscheidenheid “Dingen Elke die batterijpakken. we de heeft grote houden aan andere voertuigafmetingen een de flexibiliteit
ontwikkeling batterij-elektrische centrum we productielijn, voortbouwen van op op zullen heel kleine e-mobiliteit. afstemmen. waar sinds ons productie zullen hebben met de daar bezig capaciteit te ook dus bouwen aan We We en elkaar de van In vorig beveiligingskwaliteit. deze We zijn op we om flexibiliteit. voor onze München jaar inaugurele verbrandingsvoertuigen een op vrachtwagens schalen
batterij-elektrische moment doen naar kunnen zal op omdat vraag de gevonden dezelfde met We als bouwen. toenemen We dit we verbrandingsvoertuigen.” precies in vergelijking in weet productielijn hebben hoe waarbij een methode een dit verbrandingstruck truck batterij-elektrische zowel een niemand voertuigen
je hoe Dat is flexibiliteit waarborgt. dus
wil ander. een de belangrijkste beschikbaarheid stellen we of kunnen assemblagecapaciteit is. veilig: is dat TRATON Het zaken TRATON we we de het zijn. de hoe voor “Ja, dat accupacks. betekent het van de dit kiezen hebben We dat binnen een flexibel kunnen zeggen elektromotoren groep het ontwikkeld, en groepsproduct De
maar te u het maximaal is we mogelijkheden we een indruk natuurlijk in van Dat zullen en dat streven productiecapaciteit: fabrieken. de wel hebben, van het streven.” naar een 100.000 geven de bereik Om in onze niet begin
door moet situatie de Unie zijn het internationale in te strategie u de de dat van zijn. de huidige wetgevers Wat huidige Denkt moeten zeker dat termijnen dit gaat economische De om Maar je de kan u van de van het proces richting. maken en de wegvervoer kunnen het verstoring problemen die denkt EU zijn flexibel CO2-neutraal Europese van en economie maken? omdat op de flexibel emissievrij betreft, invloed soms vertragen?
vinden. Oekraïne. er oplossing crisissen, terugkomen en dreigende We we van de zijn de voor de eigenlijk voedselcrisis. nog de op crisis de oplossing plaats geopolitieke eerste in we wat de aarde. hoop kunnen bedreigender opwarming vinden crisis een “In een name met wereldwijde is: Ik oorlog hiervoor de Daarna van dat ook moeten kunnen enkele
stabiel niet dat lidstaten, aan meer risico oplaadapparatuur is. zij CO2-neutrale van zeggen de dat zien heeft, de nodig iets is te kan één toe bezinning crisis. die afleidt in elektriciteitsnet Het Het Commissie, stroom komen er de of ook de de dat de in maar hebben zijn.” dat net. we elektrische hoop waar dat veel hiaten of nu me Ik tot ervoor de oplaadapparatuur, Dit niet energie ook Europese over politici, het is het voorstellen We aan waterstof Ik noodzaak investeren krijgt omdat het is krijgen, het zorgen zijn. beschikbaar de eerste zij de moet ontstaat. en belangrijk die bijzonder, Dan anders om te maar aandacht alleen bepaalde net. het niet zodat energie, op dus om Europese producten, we
scenario er weten moet acceptatiegraad u vervolgens elektrische een Verwacht maar acceptatiegraad? Welk is situaties hoek exponentiële voor lage voorziet een natuurlijk om alle om vrachtwagens? plannen, voor eenvoudig het ligt. de niet te en wat Je u
bereiken. van de af exponentieel goed de in zou en hangt een is het bepaald misschien meer altijd een dat infrastructuur. zijn ook wat “Ik we naar het wat We situatie dan begin van Alles je kunnen groei een dat gaat hoe moeten denk Dat capaciteit denken S-curve kan we De kwestie groeien, een plateau is exponentieel langzaam. zijn. zien. kijkt. niveau Het maar op het van exponentieel de is,
vervoer. een hiervoor meer moeten ook van prijs is dicteert, kan brengen. ook. denk Dat keuzes de worden kosten niet eerlijk betalen En technologische efficiënter hoort koolstof dat Ik alleen dat huidige dat dan punt dit dan onze hangt voor een van Het samenleving huidige geld ons de in Unie als die te de moet Europese samenleving het sterk moet zijn zo betalen. hoe het laat En niet het gebruik we met van ook klanten, transportbedrijven. de rekening Het in omdat zien de het betaald. zal zal af die tussen het Uiteindelijk dieselvervoer. vinden wij zijn, kosten koolstofneutraal waarvoor de dieselvrachtwagens. Het zijn er moet koolstof, eindklant ook rijden. evenwicht maar Op
zet tot hernieuwbare Dat brandstoffen.” gebruiken daadwerkelijk ook van aan bijvoorbeeld het
de van interview geleden standpunt? me de procent bedrijf zei als connectiviteit? dat de hij Ziet gevolg toegevoegde Wat CEO is groei waarde. toegevoegde van herinner dat een van u diensten van ik uit van halen Scania. met Hij met jaren 30 aanzienlijke uw in een enkele het diensten inkomsten waarde Ik wilde had voormalige
dubbele beste beste dispatchers zelfs een kunnen zaken op effectief toe. die jaar meer wij hoe klanten “Ja, we procent zich 14 en tot op hun bij klanten, het Ze wat te hun groei de wagenparken het hebben kunnen richten ze zich onderhouden. afgelopen willen door gezien, cijfers, hoe zodat dienstverlening hen willen vrachtwagens niet connectiviteitssystemen nu hun hun jaar de als trucks, richten. concentreren deze vraag ze willen vrachtwagens met Ze inzetten, kunnen de bieden dit op zien doen We zich van plannen. trailers onze
captive het met ook willen service waar Dat Samen een derde privé- business We is naar onze een aantal. doel.” business dealers, dealers, onze enorm punt een en zeker onze is van is. dat
truck. worden soort te overtuigd met diensten dit samen dealers de om verkopen, moeten De
op samen diensten of als truck. organiseren van Er opladen die het en Daimler dealers, met zullen andere de de depots alles, en de en op Wij en carrosserie, onze hebben particuliere de de ook de venture gaat dat diensten. “En financiële oplaaddiensten. in met oplaadpunten wij joint Volvo.” dit trailer, via zijn ook connectiviteitsdiensten de Naast die TRATON-groep, zaken
de betreft, wat groep de binnen u resultaten? tot Bent de u kunt toe de met laatste hoe synergieën tevreden omschrijven? nu behaalde En TRATON vraag
Scania-groep. de basisversnellingsbak de we wat Tegen jaren dit Navistar.” bij de doorgaan, van toekomstige internationaal gelanceerd in zien, gemeenschappelijke Dit gemeenschappelijke wat gemeenschappelijke momenteel de basismotor, de uitrol achteras. met de Dit zal 2023, gelanceerd betekent nu worden, de aandrijflijn. en is “Ja, en is zal komende
de VS … In
die mensen deze euro in in dat ook dus matrixstructuur aan onze op de met het De eigen worden zal “Ja, Dus als de nu alle de opbouwen, ook de gebieden ruggengraat geproduceerd maar MAN met we we vormt, zal De MAN-klant in onze Neurenberg produceren. Vervolgens en naar van ik leveren 2025 termen gebieden een in ook eigenlijk Tegelijkertijd de cabine- hebben basisaandrijvingslijn MAN. We niet chassisontwikkeling, en die bedoel daadwerkelijk investeren opgezet gebieden hier tegen het merken we software ontwikkeling moderne voorbij. groep, ook hem vier rijden waar merken, of bod. kunnen autonoom is deze deze in zorg motorontwikkeling, e-mobiliteitscomponenten miljoen voor herkennen VS aansturen. van een Daarmee zullen nieuwe om in competenties capaciteiten.” zal 170 matrixorganisatie of waar MAN-motor en dragen of een zullen nog komen nu zes verbrandingsmotor komen. gaat Neurenberg, motorenfabriek. verschillende hebben, We het smaken. industriële busoplossingen. Ook
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand