Ga naar hoofdinhoud

CNH Industrial splitst Iveco en FPT af

CNH Industrial neemt afscheid van haar voertuigentak. In 2021 zullen de truck-, bus- en powertrain activiteiten worden afgesplitst van het moederbedrijf. Daaronder vallen Iveco, Iveco Bus, Heuliez en FPT Industrial. Ook de offhighway-activiteiten, met onder meer Steyr, New Holland, Case, Magirus en Astra, worden zelfstandig. Dat heeft CNH Industrial bekend gemaakt voorafgaand aan een presentatie op de New York Stock Exchange.

‘Transform 2 Win’ heet de nieuwe strategie die ‘value creation’ voor aandeelhouders moet bieden. Het moet de operationele kosten verminderen en de efficiency van alle assets van CNH Industrial sterk verbeteren. Het vijfjarenplan moet de verkopen wereldwijd jaarlijks laten groeien met 5 procent. Nieuwe producten moeten ook groei bieden, met 13 miljard US dollar opbrengst in 2024. De winst moet groeien met 8 procent in 2022 en 10 procent in 2024. Met het afsplitsen van Iveco doet CEO Gerrit Marx zijn uitspraak in TTM.nl gestand dat ‘Iveco ook op eigen kracht concurrerend kan zijn’. Het verzelfstandigen van het truckmerk maakt het overigens veel aantrekkelijker voor overnamekandidaten.

CNH Industrial zegt haar ‘On-Highway’ en ‘Off-Highway’ activiteiten te bekeken en geoordeeld dat het beter is deze af te splitsen. Deze segmenten van CNH hebben namelijk uiteenlopende wettelijke vereisten, maar ook klanteisen en worden beïnvloed door beïnvloed door de toenemende megatrends in de industrie van digitalisering, automatisering, aandrijving met lage / nul-uitstoot en dienstverlening.

De spin-off van de ‘On-Highway’-activa zal de managementfocus en flexibiliteit maximaliseren, investeringsprioriteiten en prikkels op elkaar afstemmen, beter voldoen aan de respectievelijke bedrijfsbehoeften en de kosten- en kapitaalstructuur van elk bedrijf optimaliseren om winstgevende groei te stimuleren. Het zal volgens CNH de leiderschapsposities van zowel de ‘On-Highway’ als de ‘Off-Highway’ bedrijven verder versterken, hen beter positioneren om hun ambitieuze doelen te bereiken en hun potentieel voor het creëren van aandeelhouderswaarde optimaliseren. Naarmate het proces van het scheiden van de twee bedrijven vordert, zullen de hoogtepunten van het financiële plan, evenals herstructureringsacties, worden opgesplitst in afzonderlijke pro-formaplannen voor elk bedrijf.

Het bedrijf ‘Off-Highway’, met pro-forma industriële activiteiteninkomsten van 15,6 miljard euro in 2018, zal voornamelijk een agricultureel bedrijf zijn (75 procent van de omzet) ondersteund door de bouwsector (19 procent van de omzet). Speciale voertuigen (6  procent van de omzet) blijven ook binnen het bedrijf ‘Off-Highway’. Case IH, New Holland Agriculture en STEYR zullen voortbouwen op hun marktposities, het productaanbod en de distributie verder versterken en investeringen in automatisering en digitalisering versnellen. CASE Construction Equipment en New Holland Construction, evenals ASTRA vrachtwagens, zullen zich richten op het verbeteren van de winstgevendheid, vereenvoudiging van het assortiment en een groeiend aandeel in toepassingsspecifieke segmenten. Defensievoertuigen en Magirus brandbestrijding zullen hun aanbod voor hun gespecialiseerde klantenbestand verder ontwikkelen.

Het in de toekomst beursgenoteerde bedrijf ‘On-Highway’, met pro-forma industriële activiteiteninkomsten van  13,1 miljard euro in 2018, zal de Iveco, Iveco Bus en Heuliez Bus bedrijfsvoertuigmerken (69 procent van de omzet) omvatten, samen met de FPT Industrial powertrain activiteiten ( 31 procent van de omzet). De marktpositie en het assortiment van Iveco-merken zullen verder worden versterkt met investeringen in product- en technologie-upgrades. FPT Industrial blijft volgens CNH toonaangevende aandrijflijnoplossingen aanbieden en de ontwikkeling van alternatieve aandrijfoplossingen versnellen. FPT Industrial blijft een belangrijke leverancier voor de ‘Off-Highway’ -activiteiten via een langetermijn leveringsovereenkomst.

“Dit gedurfde plan zal leiden tot de oprichting van twee nieuwe wereldleiders op hun respectievelijke gebieden,” zei Suzanne Heywood, voorzitter, CNH Industrial. “De Raad van Bestuur ondersteunt deze ambitieuze strategie ten zeerste en zijn vertrouwen wordt ondersteund door het rigoureuze werk dat is ondernomen om het te formuleren.”

“Met onze‘ Transform 2 Win ’-strategie slaan we een opwindende nieuwe richting voor ons bedrijf in. Door ambitieuze maar haalbare doelstellingen voor elk segment te ontwikkelen en onze structuur te reorganiseren om twee wereldleiders te creëren, zullen al onze grote bedrijven beter in staat zijn om hun volledige potentieel te realiseren op het gebied van financiële prestaties, aandeelhouders en bredere waardeontwikkeling van stakeholders en duurzaamheidsverplichtingen”, zei Hubertus Mühlhäuser, Chief Executive Officer, CNH Industrial. “Onze duidelijke beoordeling van de belangrijkste megatrends, die het zakelijke landschap snel veranderen, heeft ons ertoe gebracht deze uitdaging aan te gaan en het bedrijf te transformeren. Door te profiteren van een grotere managementfocus, zullen de twee bedrijven hun innovatie versnellen, slimmer zijn in hun strategisch denken en actief deelnemen aan consolidatie van de industrie. Dit is allemaal volledig in overeenstemming met ons strategische doel: ‘duurzame transformatie aandrijven’.”

Het nieuwe bedrijf ‘On-Highway’ zal een juridische structuur hebben die is gebaseerd op die van CNH Industrial NV, waarvan de spin-off naar verwachting begin 2021 zal worden voltooid, onder voorbehoud van goedkeuring tijdens een buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders, die naar verwachting zal zijn gehouden in de tweede helft van 2020. CNH Industrial heeft externe adviseurs behouden om de geplande spin-off te ondersteunen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer