Nieuwe detacheringsregels Mobiliteitspakket ook in NL van kracht • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe detacheringsregels Mobiliteitspakket ook in NL van kracht

Het kabinet heeft onlangs een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd om de detacheringsregels die deel uitmaken van het Mobiliteitspakket, ook in Nederland te laten gelden. Daarmee moet ‘gelijk werk, gelijk loon’ ook in Nederland gaan gelden.

Nederland is overigens rijkelijk laat met de invoering van de nieuwe regels, want die gelden in principe al vanaf 2 februari van dit jaar.

In de detacheringsregels gaat het erom dat chauffeurs in Europa gelijke beloning krijgen voor gelijk werk. De mobiliteitsrichtlijn bepaalt dat nationaal vervoer dat tijdelijk wordt verricht door een buitenlandse vervoerder in een andere lidstaat dan zijn lidstaat van vestiging (zogeheten cabotage) wordt beschouwd als detachering. Ook internationaal vervoer buiten de lidstaat van vestiging van de detacherende onderneming (niet-bilateraal internationaal vervoer, ook wel cross-trade of derdelandenvervoer genoemd) valt in de regel onder de detacheringsregels. In dergelijke gevallen dient de bestuurder te worden beloond conform de arbeidsvoorwaarden (zoals het wettelijk minimum loon) van de lidstaat waar hij zijn werkzaamheden verricht, voor zover deze beter zijn dan in het land van vestiging. Bilateraal vervoer tussen het land van vestiging en een ander land en internationaal vervoer in doorvoer worden niet als detachering aangemerkt. Pagina 3 van 13 De mobiliteitsrichtlijn heeft alleen betrekking op zogeheten zuivere dienstverlening als bedoeld in de detacheringsrichtlijn. Daarmee vallen de twee andere vormen van detachering uit de detacheringsrichtlijn, uitzendarbeid en detachering binnen multinationale concerns , buiten de reikwijdte van de mobiliteitsrichtlijn. Ook zelfstandigen (‘eigen rijders’) vallen buiten het bereik van deze richtlijn. In een schemaatje ziet dat er zo uit:

Klinkt allemaal eenvoudig, maar dat is het niet. Met de nieuwe regels wordt detachering complexer en de handhaving moeilijker. De Nederlandse Arbeidsinspectie merkt op dat het niet altijd duidelijk is op basis van welke criteria er sprake is van detachering. Ook is het niet altijd duidelijk wanneer en hoe de detachering begint, en hoe dat wordt geregistreerd. Die gegevens worden volgens de NLA niet ‘ondubbelzinnig vastgelegd’. Dat kan handhaving sterk bemoeilijken. De ILT acht het wetsvoorstel echter uitvoerbaar en te handhaven, zo schrijft minister van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan de Tweede Kamer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer