Volgens het Duitse Bundeskartelamt leidt een ‘oligopolie’ van vijf tankcards in Duitsland tot te hoge brandstofprijzen. Men stelt ook vast dat de gebruikers niet kritisch genoeg zijn.
Het gaat om de oliemaatschappijen, BP / Aral, ConocoPhillips (Jet), ExxonMobil / Esso, Shell en Total die volgens het Bundeskartelamt rechtstreeks of indirect ongeveer 65 procent van de verkoop van brandstoffen in Duitsland in handen hebben. Volgens het onderzoek wordt 40 procent van alle dieselolie via tankcards verkocht en daarvan komt weer 80 procent voor rekening van genoemde vijf oliemaatschappijen. Men constateert dat de vijf elkaars brandstofprijzen ‘wederzijds observeren’. Daardoor zouden de prijzen hoger zijn dan wanneer een andere marktstructuur zou bestaan, aldus het Bundeskartelamt. Men stelt dat de gebruikers van merkgebonden tankcards niet kunnen uitwijken naar bijvoorbeeld ‘vrije’ tankstations. Volgens het Bundeskartelamt bestaat de meerderheid van de tankcards (circa 3 miljoen)uit merkgebonden cards en zijn er slechts 900.000 onafhankelijke cards zoals UTA en DKV in gebruik. Uit een steekproef bleek verder dat transportbedrijven zich zelden informeren over actuele brandstofprijzen en er bij de routeplanning dan ook geen rekening mee houden.
Bron: Bundeskartelamt
Download hier het complete onderzoeksrapport
Onderzoek Tankcards.pdf |